De draad bleek afgeknipt op het punt waar ie vast zat op de stationairsproeier.
Ik heb met een soldeerbout een stukje draad vastgemaakt en het lijkt te werken, de auto loopt heel netjes.
Toevallig is het door mij gebruikte stukje ook rood
Ik vraag me alleen af wat dit nou precies doet, en waar de draad naartoe gaat?
M.a.w. ik ben heel nieuwsgierig naar hoe en waarom iets iets doet.
Ik heb even gereden, hij loopt en trekt goed, alleen het starten duurde even net.
Als ie dan eenmaal loopt, loopt ie erg netjes.
De afstelling van de carburateur ga ik morgen eens bekijken, dank voor je uitgebreide uitleg!
‘t rijd weer!
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!
Taart:
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed gewerkt kerel! Respect!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Kijk aan, het genieten kan beginnen!
Maus schreef:
Ik vraag me alleen af wat dit nou precies doet, en waar de draad naartoe gaat?
M.a.w. ik ben heel nieuwsgierig naar hoe en waarom iets iets doet.
Hij sluit de brandstoftoevoer af zodra je de auto van het contact zet, om nadieselen te voorkomen. Zodra er spanning op komt dan wordt de afsluitpin ingetrokken. Je hoort als ‘m als het goed is klikken bij inschakelen. Die pin wordt dus ook wel eens afgeknipt als de afsluiter defect is.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Midfriesland schreef:
Je had het er ook nog over dat ie erg rijk loopt. Op je foto’s is te zien dat de choke-klep nog een stukje gesloten staat. Als dit de stand is bij volledig ingedrukte knop dan is de kabel niet goed gesteld. De klep hoort dan nml volledig verticaal te staan.
De choke-klep stond zoals op de foto, met ingedrukte knop onder het stuur.
Ik heb de kabel iets meer ruimte gegeven en nu staat ie bij ingedrukte knop recht omlaag.
Hoe kan ik nu controleren of de mengselverhouding nog(al?) klopt?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Controleren kan met een CO-meter maar die heb je vast niet bij de hand.
Dan blijft het doen van de handeling over om zeker te weten dat het klopt.
Motortje even warmrijden, dan het luchtfilterhuis eraf om bij de mengselschroef te kunnen komen.
De stelschroef eerst helemaal indraaien (niet stijf vastdraaien), dan weer anderhalve slag terug naar buiten, starten en stationair afstellen.
Vervolgens de omschreven tune-handeling: hoogste toerental opzoeken met de CO-schroef en vanaf dat punt terug naar binnendraaien tot het blok weer iets langzamer gaat lopen, ongeveer een halve slag. Dan het stationair weer mooi zetten.
Je kunt de handeling verfijnen door het stationair tussendoor telkens naar beneden bij te regelen en zo uit te komen bij de meest optimale loop.
Na de eerste 1000 km’s kun je een controle uitvoeren door de bougies er even uithalen. Witte isolator = arm, zwarte isolator = rijk, koffiebruin = goed. Een te arme loop is trouwens eerder schadelijk dan een te rijke loop. Een rijk mengsel koelt meer.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Kan het kwaad om hem even zo te laten, met de wel goed gesteld choke klep?
Over enkele weken is de nieuwe uitlaat er(Y-stuk lek), dan moet toch een groot deel weer uit elkaar. Bovendien heb ik dan een flink stuk gereden, wellicht zeggen de bougies dan meer.
Ik heb net de LHM ververst, vat goed schoongemaakt en alles eromheen. Nu alleen de remmen nog ontluchten.
Deze posting heb ik gevolgd:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/182164/#418837
...En dat is héél iets anders qua vering!
Nu de bakolie nog en dan wat klooien met het audiosysteem.
Er zit een aardig ritje aan te komen, volgende week.
Uiteraard ook weer terug.
Ik heb het HD systeem van verse olie voorzien.
Drukloos gemaakt, vat en filters compleet gereinigd(alles was bruin/zwart)en de achtervering ook drukloos gemaakt.
Daarna weer gevuld, vervolgens ook de voorremmen ontlucht, een slangetje op de ontluchtnippel en net zo lang op de rem gedrukt tot er geen vuil meer uit kwam, maar schonere olie. Dit ook bij beide achterwielen.
Hij veert al een stuk beter, al is de olie inmiddels weer donkergroen ipv. markeerstift-groen, zoals het uit de flessen kwam.
Vanmiddag was ik op de 2cv club omdat ik een bekende van me zag staan die een GSA X? heeft, en we hebben het volgende getest:
Beide auto’s op de normale rijhoogte, en de motor na enkele tellen uitgezet. Daarna op de achterbumper gaan zitten, en wachten tot de auto omhoog komt. Die van hem kwam netjes omhoog, de mijne niet.
Betekend dit dat de voorraadbol vernieuwd moet worden?
Kan het zijn dat, net zoals bij de remmen, er allemaal prut zit in de toegang naar de voorraadbol? Misschien is dat wel te reinigen als de bol eraf is, en geeft dat verbetering.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eerst moet je zeker weten dat je veerbollen zelf goed zijn. Heb je die laten testen/vullen? Daarna doe je de test nog een keer. Als ie met goede bollen nog steeds niet lekker wil corrigeren moet je de hoogteregelaars eens schoon (laten) maken.
Bollen vullen in jouw regio kan bij Garage Civer in Den Haag. Die kennen de Gs en GSa heel goed
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Corrigeert ze de hoogte wél als de motor draait? In dat geval is de voorraadbol idd verdacht. Je hoort dan ook de hele tijd zenuwachtig geklik van de drukregelaar van onder de kap komen. Als de bol nog goed is dan klikt de regelaar in rust (stationair) hooguit eens in de 30 seconden. Als ie vaker dan eens in de 10 seconden klikt dan is het de hoogste tijd om de voorraadbol te vervangen.
Lege veerbollen hebben een korte veerslag. Je moet een GS/A gemakkelijk met één hand omlaag kunnen duwen. Als dat maar een cm of vijf lukt en de vering stug aanvoelt, dan zijn de bollen op.
Als je van plan bent de achterbollen te laten testen dan zou ik ze meteen maar laten vervangen. Ze zitten nml opgesloten in het subframe en men is daar gauw een uur per kant mee aan het knutselen. Zowel voor testen als voor vervangen moeten de oude bollen er eerst af. Een setje nieuwe bollen kost maar iets van 50 euro extra, dat kan in verhouding dus uit en je bent er gegarandeerd voor een jaar of vijf vanaf.
Je komt trouwens wel gevaarlijk dicht bij Leeuwarden volgende week…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Er is in de 5 jaar bij de vorige eigenaar volgens mij geen bol vervangen, dus het kan goed dat ze op zijn.
Hij komt wel omhoog als de motor draait, dacht ik.
Als ik de hoogste stand instel, stijgt de achterkant wel eerder dan de voorkant, en naar de normale rijstand zakt die ook weer eerder dan de voorkant. De achterkant zakt vrijwel direct, voorkant doet daar zeker 10s over voordat die begint te zakken.
Ik zal eens kijken hoe ‘ie het doet als de olie straks weer vervangen is, en daarna eens kijken wat nieuwe bollen kosten.
@ Midfriesland,
Ik maak een rit naar Groningen, en ga een aantal vrienden/forumleden langs, van een ander forum. Als je het leuk vindt kan ik wel een omweg maken naar Leeuwarden
Ik vertrek vrijdag, en kom dan die avond aan in Rottum, bij Heerenveen. Daar blijf ik waarschijnlijk tot zondag, zodat diegene waar ik blijf gelijk een gat in de bodem kan dichtlassen.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ha Maus,
supermooi dat ie weer in elkaar zit en het weer doet! Erg veel respect dat je het zelf gewoon afgemaakt hebt. Ik had het de laatste tijd helaas verschrikkelijk druk en was de afgelopen twee weken op vakantie zodat meehelpen voor mij er niet in zat, maar het is fantastisch te zien dat je het dan maar gewoon zelf gedaan hebt!
Heel veel plezier er mee, maar dat zal wel gaan lukken