deur63 schreef:ja… brandend koelvloeistoflampje dat na een tijdje uitgaat… als ik er dus koelvloeistof bij doe is het probleem tijdelijk verholpen. Dus ik heb sterk het vermoeden dat het KVS niveau zakt.
Hé, precies ditzelfde probleem heb ik met de TZD Turbo ook!! Ik zie ‘m nergens lekken, ook niet als de motor loopt en warm is. Toch zakt ‘t niveau… Oliepijl stijgt niet!
deur63 schreef:ja… brandend koelvloeistoflampje dat na een tijdje uitgaat… als ik er dus koelvloeistof bij doe is het probleem tijdelijk verholpen. Dus ik heb sterk het vermoeden dat het KVS niveau zakt.
Als het peil zover gezakt is, dat het lampje gaat branden, kun je de niveausensor in de radiateur zien zitten. Deze sensor zit aan de bijrijderskant van de radiateur geschroefd.
Kun je de sensor niet zien, dan is het niveau nog in orde en is er om wat voor reden dan ook een foute melding gemaakt.
Dan blijft enkel over dat de sensor vervuild is (door verontreinigde koelvloeistof) of het kastje dat de niveausensor aanstuurt is defect.
1 ding kan hij in elk geval uitsluiten Het is niet zijn verwarming, want dat ruik je duidelijk in het interieur, zelfs als het maar om druppeltjes gaat. (ervaring!)
Maar ik ben het met meerdere posten hier eens. Ik zou eerst eens goed ontluchten, en ik heb in eerder topics gelezen dat dat bij een bx niet echt gemakkelijk is. Misschien effe bij de garge langs??
Als dat gebeurt is en de lampjes beginnen weer te branden moet het ergens een lek zijn, kan niet anders. Oftewel via de motor of ergens een lek slangetje en ik hoop voor je het laatste
Wat betreft de rook bij dit jaargetijde, dat doet die van mij ook (behoorlijk zelfs) en wordt minder naarmate de motor warmer wordt. Ik krijg wel eens het idee dat citroens in het algemeen dit meer doen dan andere auto’s?
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Franse auto’s hebben over ‘t algemeen bij een koude start een redelijk hoog toerental, zeker in vergelijking met de japanse vervoermiddelen… Denk dat ‘t daar iets mee te maken heeft. Achter een laguna hangt ook altijd zo’n enorme witte walm bij koude…
Maar ontluchten ga ik morgen ook maar eens doen… En mijn dop is iets uitgedroogd, zou ‘t dat kunnen zijn?
Nou, net ging ik weer met de BX van m’n werk naar huis. dus ik denk: even goed opletten.
Ik start de BX, alle rode lampies gehalve STOP en ( (!) ) gaan uit, maar die 2 resterende doven ook na 3 seconden ofzo. Ik zet em in z’n achteruit, kijk naar het dash en ja hoor STOP en KVS lampie aan. Ik begin te rijden, en na een tijdje gaan ze ook weer uit. Dus direct na het starten zijn ze uit, en even later zijn ze aan (lucht?). Een tijdje daarna gaat de hele zooi weer uit.
Ik vind het alleen vaag hoe er lucht in kan komen. Ik heb wel met het koelsysteem zitten rommelen, maar de problemen begonnen een hele tijd erna. Ik zal morgen eens kijken of de sensor droog staat of niet. Indien niet zal ik eens een monstertje nemen van de koelvloeistof. Wie weet is ie in de afgelopen 2 weken ineens heel erg vuil geworden.
Om de hoeveel tijd moet je normaal overigens koelvloeistof verversen? volgens mij is hij nog nooit ververst sinds ik de auto heb (of toch wel, toen m’n koppeling is vervangen een half jaartje geleden….).
Danke overigens voor alle hulp
Koelvloeistof iedere 2 jaar vervangen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
voge schreef:deur63 schreef:ja… brandend koelvloeistoflampje dat na een tijdje uitgaat… als ik er dus koelvloeistof bij doe is het probleem tijdelijk verholpen. Dus ik heb sterk het vermoeden dat het KVS niveau zakt.
Hé, precies ditzelfde probleem heb ik met de TZD Turbo ook!! Ik zie ‘m nergens lekken, ook niet als de motor loopt en warm is. Toch zakt ‘t niveau… Oliepijl stijgt niet!
Heb ik ook al een tijdje last van. Ik ben uiteindelijk de boel maar gaan ontluchten, die ene keer dat ik er daarna mee heb gereden leek het opgelost te zijn. Dus dat lijkt me in ieder geval iets om mee te beginnen.
Ben aan verdere controle nog niet toe gekomen, zit momenteel in Californie op familiebezoek (en dus geen Citroen in de buurt.. ).
Owkeej, net even de auto uitgegraven (ca 12cm sneeuw). Even starten, lampjes uiteraard aan. kap open, radiateurdop eraf, en geen bubbeltjes ofzo. ook niet tijdens het gas geven, dus tot zover is het OK.
daarna maar eens even het niveau gecheckt. Het niveau zat tot ongeveer 2cm boven die sensor, dus dat klopt mijns inziens. Nadeel was alleen dat het niveau 28cm onder de bovenkant van de dop van de radiateur zat, relatief laag dus. Ik heb er even een half litertje KVS bijgekiept, en nu zit het tot ongeveer 16cm onder de rand (in het boekie staat dat het tot 15cm onder de rand moet). Goed, dat wil wel zeggen dat een halve liter foetsie is.
Gelijk even de oliedop gechecked, en daar zat sludge, niet veel maar toch. Waarschijnlijk komt het door het koude weer, en de relatief veel korte ritjes van de laatste dagen. VOOR het koude weer was er namelijk geen sludge.
De radiateur lijkt niet te lekken (ja, met al die sneeuw en natheid buiten is dat bijzonder moeilijk te zien). en diverse slangen die ik bekeken heb zijn ook niet nat.
Ik heb ook gelijk even gekeken of het blok ter hoogte van de koppakking droog is, en daar lijkt het wel op, dus..
Maar, wat voor een plekken laat KVS achter? het viel me namelijk op dat de HELE auto onder een of andere vettige substantie zit. Ik weet niet wat, want dat is altijd moeilijk te beoordelen. m’n poten ruiken flink naar olie door het sludge-verwijderen, dus dat hebben jullie nog te goed. ‘t is in ieder geval bruin, voor hetzelfde geld is het olie van die rokende subaru justy waar ik gisteren achter aan reed. Het vreemde is dat alles ACHTER de motorruimte onder zit (tot op een hoogte van ca. 30cm), en voor aan de auto zit nix.
Dan zou het dus zo kunnen zijn dat zodra het koelsysteem op temperatuur is en dus enige druk opbouwt, ergens een slang, danwel dop gaat lekken en dat spuit dan over de motor heen.
Ik heb het hele verhaal eens kort doorgenomen, en herken een aantal symptomen die de afgelopen maanden mij ook hoofdbrekens hebben opgeleverd bij mijn BX. In eerste instantie was het duidelijk: een lekkende onderste radiateurslang, maar daarna bleef ik dezelfde veschijnselen houden als Deur.
Uiteindelijk heeft de dealer het koelsysteem een hele dag onder druk gehad, en toen bleek er nog een haarscheurtje in de bovenste radiateurslang te zitten. Omdat de lekkende vloeistof bij warme motor snel verdampt, zie je niets lekken. Na het vervangen van ook die slang was het probleem bij mij opgelost.
Dus misschien eens bij de dealer navragen of ze dat voor je kunnen testen. Bij mij hebben ze naast het vervangen van die slag een kwartiertje extra werk gerekend voor het installeren van de spullen om het systeem op druk te brengen en te houden, dus dat vond ik alleszins redelijk (en m’n probleem was over)
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Is een goede tip van Bassman maarre als je niet tever van veldhoven woont zou ik daar naar Hegru gaan…mijn ervaring is dat dealers je liever zien gaan dan komen iig johan zwart in Alphen aan den Rijn wil enkel dat je een andere wagen bij hem koopt. Het liefst een nieuwe.
Hoeveel zouden die slangen kosten…vergelijk dat eens met de prijs die je kwijt zou zijn voor het bivakeren bij een dealer..wellicht is het goeiekoper om zelf alle slangen te vervangen. Dat moet toch te doen zijn.
Rien
ik heb gisteren een bovenste radiator slang gekocht voor de C15 en die kost 30€
je kan natuurlijk ook langs de sloop gaan (voor mij helaas geen C15 met Tu motor )
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb al vaker geconstateerd dat ik eigenlijk een hele goeie dealert heb. Nooit gezeur over “dat is te veel, te duur, is-ie niet meer waard, wilt u niet liever een andere”. Altijd wordt mijn BX (maar ook mijn inmiddels ook ruim 10 jaar oude Xantia) netjes behandeld -en ik ook
Overigens kostte het afpersen van het systeem en het vervangen van de betreffende slang bij elkaar 76 euro.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Ik hasd gisteren nog eens even een stuk met de BX gereden om hem warm te krijgen (da’s moeilijk met dit weer joh). Ik heb em op kunnen stoken tot 60, dat heeft me 30-45 minuten gekost. Maarja, ik heb em in de oprit neergezet, kap open, en flink aan de gashendel lopen rukken. maar, helaas.. geen druppel. ook geen beetje rook (tja, bij 60graden water temperatuur verdampt er nix). na een tijdje was de watertemperatuur richting 90 gegaan, maar nogsteeds helemaal niets. m’n olievuldopdinges was wel goed aan het roken, maar mi is dat gewoon condens die in de olie terecht is gekomen (kan da?). ik moet daar eens wat nieuwe rubbertjes indoen, want wat wordt je me een eind misselijk van die oliedampen.
Wat mij wel opviel is dat het ietsjes nat was PRECIES onder de in- en uitgang van de radiateur. ik heb eens even eraan geroken, maar volgens mij was het gewoon water, en geen kvs. Ik heb het in ieder geval opgedroogd. we zullen zien of het er strakkies weer ligt.
uitlaat rookt overigens helemaal niet bij warme motor, geen witte, grijze, blauwe, zwarte enzo rook.
Wat betreft de slangen vervangen. ze zien er allemaal nog goed uit (misschien een enkeling niet). Alle slangen zijn mooi zacht en glad. eentje heeft een paar barstjes (was dat nou bij de BX of bij de vento van m’n broer..).
Ik heb hem in ieder geval bijgevuld. eens kijken hoe lang het duurt eer de problemen terugkomen. Nu heb ik er ongeveer 1/4 - 1/2 liter bijgedaan.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte.
Bassman schreef:Ik heb al vaker geconstateerd dat ik eigenlijk een hele goeie dealert heb. Nooit gezeur over “dat is te veel, te duur, is-ie niet meer waard, wilt u niet liever een andere”. Altijd wordt mijn BX (maar ook mijn inmiddels ook ruim 10 jaar oude Xantia) netjes behandeld -en ik ook
Overigens kostte het afpersen van het systeem en het vervangen van de betreffende slang bij elkaar 76 euro.
Netjes, heel netjes. Overigens concludeer ik wat merkdealers betreft hetzelfde. Heb zelf een paar vervelende ervaringen gehad, maar mijn zusje gaat met haar BX 14TE gewoon naar de dealer in Vlaardingen, en die heeft ondanks de laatste nogal dure APK (distri-riempje etc., moest gewoon gebeuren) en het feit dat mijn zusje in de showroom heel geinteresseerd was in een C3 geen serieuze pogingen gedaan om haar uit de BX te praten. Sterker nog, ze adviseerden haar om lekker met haar BX door te karren omdat die er nog zo goed bij staat. Echt waar!!