Hallo,
Afgelopen week had ik al een beginnetje gemaakt met de demontage van de witte BX 19 TZI. De koets was krom, en ik had daarnaast besloten om toch maar diesel te gaan rijden, dus moet de TZI eruit.
Het gehele zwarte GTI-interieur had ik er gisteren al uitgehaald, inclusief de dorpelbeplatingen:
Vandaag ben ik met Martijn van Gink en Alex Verwaijen (beiden forumleden) naar sloperij Bastiaansen in Breda gereden om de BX uit te laten schrijven en verder te demonteren.
Ik had alleen nog de bestuurdersstoel, het stuur en het klokkenwerk laten zitten, om de BX nog rijdend naar de sloop te brengen:
We mochten de BX binnen in de hal zetten. Dat is wel zo lekker met al die sneeuw die er in Breda ligt…
Martijn krikt de BX op:
Alex demonteert de voorbumper:
Zo staat de BX veilig, en is er voldoende ruimte om onder de BX te sleutelen:
Voor het monteren van de achterdraagarmen was groot gereedschap nodig, wat gelukkig door Alex was meegenomen.
Hier zie je de beugel die de stabilisatorstang vasthoudt:
Ringsleutel 24 op de bout gezet, en met dop 24 de lange pin eruit gedraaid, waar de achterdraagarm aan de koets vastzit:
Het begint er al steeds kaler uit te zien:
Kijkje vanonder tijdens het demonteren van de veerpoten en aandrijfassen:
Martijn draait de achterste veerbollen eraf:
Kaal hè...
Hier alle spullen die zijn gedemonteerd:
Zo, om 1 uur ging de sloop dicht, en reden we met de BX Break van Martijn weer terug naar huis. Toch handig hoor, zo’n break
Alex laadt zijn spulletjes in in zijn BX 19 Digit:
Hij neemt onder andere de achterdraagarmen mee:
Na het inleveren van de papieren en de kentekenplaten:
... kreeg ik dit bewijs dat de BX is uitgeschreven. Het staat er wel glashard hoor… VERNIETIGD….
Zo, wéér een BX minder.
Binnenkort zal het volledige interieur in de TZD worden gezet. Alle onderdelen komen dus van pas.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
tjonge ik kan me niet voorstellen dat de sloop daar blij van wordt! Wou dat de sloop hier in Delft dat ook goed zo vinden, op hun terrein alle onderdelen eraf slopen en dan ook nog eens vriendelijk vragen of ze even een brijwaringsbewijs willen afgeven! Hier gaan ze al lopen zeuren als je het interieur en de banden er af wilt hebben….Heb je ze nog geld gegeven of niet?
Volgende keer vraag ik eerst of ik m helemaal mag demonteren voordat ze m ophalen..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:tjonge ik kan me niet voorstellen dat de sloop daar blij van wordt! Wou dat de sloop hier in Delft dat ook goed zo vinden, op hun terrein alle onderdelen eraf slopen en dan ook nog eens vriendelijk vragen of ze even een brijwaringsbewijs willen afgeven! Hier gaan ze al lopen zeuren als je het interieur en de banden er af wilt hebben….Heb je ze nog geld gegeven of niet?
Volgende keer vraag ik eerst of ik m helemaal mag demonteren voordat ze m ophalen..
Daarom ben ik ook naar Bastiaansen in Breda gegaan. Ze kennen me daar als de jongen die altijd naar BX-onderdelen op zoek is…
Zeer vriendelijke mensen. Ik had donderdag nog even gebeld om te melden dat ik vandaag zou langskomen. Bij aankomst vandaag nog even tegen de baas gezegd dat ik had gebeld. Daarop zei hij dat we niet in de sneeuw hoefden te ploeteren maar gewoon droog konden sleutelen in de hal.
Het is voor hen geen probleem om een auto ter plaatse nog te demonteren. Nu de BX op assteunen staat kunnen ze ‘m juist nóg makkelijker optillen met de heftruck om ‘m maandag op een vrachtwagen te gooien, op weg naar de pers.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
ZX-Cruiser schreef:Ik zie op de laatste fot’s deuken aan de rechterkant die er op de eerste foto’s niet in zaten
als hij toch de pers op gaat kan het niet echt kwaad, anders is het wel stom geweld ja
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:ZX-Cruiser schreef:Ik zie op de laatste fot’s deuken aan de rechterkant die er op de eerste foto’s niet in zaten
als hij toch de pers op gaat kan het niet echt kwaad, anders is het wel stom geweld ja
Die deuken zaten er inderdaad “zomaar ineens in”. ops:
Laten we het houden op het zetten van een handtekening voordat ie de pers ingaat…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
En de deuren laat je zitten?
Ik heb achteraf altijd dat datgene wat ik laat zitten nou juist net nodig had en datgene wat ik heb gedemonteerd alleen maar in de weg ligt
Ik haal tegenwoordig bijna niets meer van een BX af als hij naar de sloop gaat, want de onderdelen liggen altijd maar in de weg en verkopen doe je ze toch niet.
Wel jammer hoor, want het interieur had je er nog maar net inzitten. Je heb zo waarschijnlijk wel weer een hoop geleerd.
Owja…. Alex haalt z’n gereedschap bij iddstechnique? Mooie ratel/wringsleutel!!!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Heb je de trekhaak er toevallig ook gedemonteerd? Of had die een opdonder gehad waardoor de hele BX krom is geworden?
En, past een type 2 haak eigenlijk onder een type 1?
patje74 schreef:Heb je de trekhaak er toevallig ook gedemonteerd? Of had die een opdonder gehad waardoor de hele BX krom is geworden?
En, past een type 2 haak eigenlijk onder een type 1?
Ja dat gaat wel passen.
Wel grappig: je kan weer duidelijk zien dat er liefhebbers aan de gang zijn geweest. Mooi dat de resten van deze (toch wel hopeloze auto) kunnen voortleven in andere BXen (en daar het leven dan in elk geval van redden).
En t’is gelukt met de achterdraagarmen zo te zien!
ZX-Cruiser schreef:Ik zie op de laatste foto’s deuken aan de rechterkant die er op de eerste foto’s niet in zaten
Viel me ook al op… maarja
mpostma schreef:patje74 schreef:Heb je de trekhaak er toevallig ook gedemonteerd? Of had die een opdonder gehad waardoor de hele BX krom is geworden?
En, past een type 2 haak eigenlijk onder een type 1?
Ja dat gaat wel passen.
Wel grappig: je kan weer duidelijk zien dat er liefhebbers aan de gang zijn geweest. Mooi dat de resten van deze (toch wel hopeloze auto) kunnen voortleven in andere BXen (en daar het leven dan in elk geval van redden).
En t’is gelukt met de achterdraagarmen zo te zien!
Sorry Patrick. Ik had de trekhaak er inderdaad wel onderuit kunnen halen…
Maar we hadden niet al te veel tijd, en ik wist eigenlijk ook niet dat je ernaar op zoek was.
Die achterdraagarmen zijn echt in 5 minuten gedemonteerd!!!!!!!
Wat een eitje
- met dop 13 twee schroeven van de remklauw losdraaien.
- klemmetje onderaan de veerpoot wegtrekken.
- met dop 17 twee schroeven van de stabilisatorstang losdraaien.
- met dop 24 en steeksleutel 24 de lange pin uit de draagarm losdraaien en klaar is Kees.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:
- met dop 13 twee schroeven van de remklauw losdraaien.
- klemmetje onderaan de veerpoot wegtrekken.
- met dop 17 twee schroeven van de stabilisatorstang losdraaien.
- met dop 24 en steeksleutel 24 de lange pin uit de draagarm losdraaien en klaar is Kees.
Dop 13 stab. stang,
Dop 17 remklauw,
maar da’s een detail. Het valt idd reuze mee he.
mpostma schreef:XBXG schreef:
- met dop 13 twee schroeven van de remklauw losdraaien.
- klemmetje onderaan de veerpoot wegtrekken.
- met dop 17 twee schroeven van de stabilisatorstang losdraaien.
- met dop 24 en steeksleutel 24 de lange pin uit de draagarm losdraaien en klaar is Kees.Dop 13 stab. stang,
Dop 17 remklauw,maar da’s een detail. Het valt idd reuze mee he.
Oja, ff in de war.
Ook de voorveerpoten waren er zo uit. Daar had ik vorig jaar in Frankrijk, met de BX 19 GT, nog 5 uur over gedaan om beide voorveerpoten te vervangen. ops:
- veerbol losdraaien.
- 3 maal boutje 13 bovenaan de veerpoot losdraaien.
- met sleutel 8 de leiding uit de bovenkant van de veerpoot draaien.
- onderaan bij de remschoen de bout losdraaien.
- veerpootretourleidingen lostrekken.
- dan van onderaf wat tikken geven tegen de veerpoot en deze vervolgens naar boven wrikken, en klaar is Kees wederom.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
jaja. het was idd gezellig en ontzettend leerzaam. Alleen, wouter, op die foto was ik niet te veerbollen aan het losdraaien, maar de benzinetank aan het demonteren
groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
Goed werk mannen!! Zo leeft deze BX toch weer voort. En net wat je zegt WYD…Ik heb mijzelf meerdere malen de vraag gesteld waarom ik dan toch in hemelsnaam niet dat ene onderdeel eraf heb gehaald. En met een hoop andere trope blijf je zitten. (Ach wat, ik heb de schuur groot genoeg)
Test
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Thijsvandebles schreef:Goed werk mannen!! Zo leeft deze BX toch weer voort. En net wat je zegt WYD…Ik heb mijzelf meerdere malen de vraag gesteld waarom ik dan toch in hemelsnaam niet dat ene onderdeel eraf heb gehaald. En met een hoop andere trope blijf je zitten. (Ach wat, ik heb de schuur groot genoeg)
pcies dat heb ik ook altijd eerlijk gezecht
maja wat ik overhou smijt ik bij volgede sloop project wel in de auto
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Thijsvandebles schreef:Goed werk mannen!! Zo leeft deze BX toch weer voort. En net wat je zegt WYD…Ik heb mijzelf meerdere malen de vraag gesteld waarom ik dan toch in hemelsnaam niet dat ene onderdeel eraf heb gehaald. En met een hoop andere trope blijf je zitten. (Ach wat, ik heb de schuur groot genoeg)
Ik heb ook nog steeds wat onderdelen, die ik zsm ff in het Te Koop-gedeelte zal zetten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX