Mijn Deauville en het E10 verhaal
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 23 juli 2011 12:27 PM

Hallo,

Ik rijd nu al een tijdje een leuke BX Deauville 1.4 TU met veel plezier. Ik heb de octopus moeten vervangen, een keer wat aan de monopoint moeten klooien en de ADAL’s mogen binnenkort eigenlijk ook wel, maar dat mag de pret allemaal niet drukken. Hiervoor reed ik een XM, en deze mis ik wel, maar een eigenwijze BX heeft ook wel wat.

Deze dame uit 1992 met 170K op de teller heeft me nu al een paar keer naar Frankrijk gebracht en terug zonder morren. Ik kijk altijd wel goed uit of ik niet per ongeluk E10 in de tank mik. Helaas ging dat dus vorige week fout. Op de terugweg van Parijs zag ik mijn benzinemeter richting de reserve gaan, dus ik besloot dat een druppel benzine geen kwaad kon. Een pomp bij de intermarché bracht de uitkomst. De benzine prijs was wel goed aan de lage kant. 1.42 per liter. Ik keek nog eens goed op de pomp en zag echt 95 staan en nergens een E10 sticker. Ik heb dus getanked, zo’n 36 liter, tankje vol en vlammen maar.

Na 100 km leek de grijze dame wel aan het asfalt vast geplakt, als ik extra gas gaf klonk er een holler geluid uit de motorkap maar er kwam geen vermogen. Het kat-lampje ging aan en uit en ik kroop met 70 over de snelweg. Bij een parkeerplaats heb ik mij gaskleppositemeter zo verdraaid dat het beestje in ieder geval genoeg peut kreeg om te blijven draaien. Maar een feest was het zeker niet! Heel rustig gas geven, veel met de koppeling spelen, niet te veel want dan hield ze weer in of sloeg ze af. Op dat moment dacht ik terug aan de pomp met de lage prijs en kreeg ik al snel het vermoeden dat ik wel eens een tank vol E10 zou kunnen hebben. Rustig maar zeker aan ben ik thuis gekomen ookal was de file rond Brussel nogal spannend.

Ik heb thuis de tank gespoeld met verse benzine en voorzien van echte euro 95. Maar de schade was er al. Op de sloop heb ik het gasklephuis met injector uit een Peugeot getrokken en pas gemaakt (extra vacuumslang achterop en de injector is anders bedraad) en gemonteerd. Bij het monteren zag ik dat mijn bezineslang van binnen zacht en pruttelig is geworden. Met behulp van een externe pomp uit een BX 1.9 en een aanvoer- en retourslang op een jerrycan heb ik de motor weer prima draaiende gekregen. Mijn pomp in de tank is echter ook niet meer helemaal 100%, net zoals het filter en de slangen…

Super spul dat E10.. Bij navraag blijkt dat ze het lang niet meer overal bij de pomp vermelden in Frankrijk of er wel of geen E10 in zit… Kijk dus uit!!!

Van de week ga ik de tank maar weer eens demonteren en alles van achter naar voor vervangen. Misschien ook eens tijd dat ik dan een bumpertank monteer, dan kan ik één keer tanken in Luxemburg en dan veilig rijden in Frankrijk Razz

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 23 juli 2011 12:41 PM
  [ # 1 ]

Wist niet dat E10 toevoeging zo slecht was, ik zal er extra op gaan letten als ik over 2 maanden naar Frankrijk ga..

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 23 juli 2011 01:06 PM
  [ # 2 ]

Zomaar een suggestie: waarom voor de zekerheid geen 98 tanken in Frankrijk? Voor die vier cent per liter meer voorkom je eventuele narigheid.
Of zeg ik nou iets heel raars?

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 23 juli 2011 01:13 PM
  [ # 3 ]

Je hebt ook helemaal gelijk… voortaan de 98 er maar in.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 23 juli 2011 02:48 PM
  [ # 4 ]

Stomme vraag misschien maar wat is het verschil precies tussen 95 en 98? In het oostblok hebben ze geloof ik ook nog 92, maar dat is alleen voor de Trabanten.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 23 juli 2011 09:57 PM
  [ # 5 ]

edit mod: quote gewist. quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan.

Haha, klopt! die 92 vond de Kia Rio van mijn vader een aantal jaar terug niet zo lekker.

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 16 september 2011 05:05 PM
  [ # 6 ]

Ik heb laatst ook m’n tank volledig gevuld met E10 in Frankrijk. Behalve een ietwat tegenvallend verbruik (had 0,5 l per 100 km minder verwacht) geen problemen. Er zit nu weer Belgische 95 in.

Had wel eerder gelezen dat wat oudere auto’s er slecht tegen konden, maar totaal niet bij stilgestaan in Frankrijk.

Profiel  
 
TU-powerrr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 30-01-2012

Gepost: 25 maart 2012 11:57 AM
  [ # 7 ]

E10 in de automobielwereld doet nogal wat stof opwaaien, misschien helpt het volgende:
Ik neem aan dat de meeste automobilisten reeds weten dat er aan Euro95 al enkele jaren stiekem ethanol wordt toegevoegd, en wel 5% !
Zelf tank ik nu alleen nog maar E10, maar ik woon dan ook op 200 meter van de Duitse grens en 3km van Bunde.
Afgelopen week werd ik bij de pomp nog aangesproken door een Aygo-bezitter (die correct had opgemerkt dat ik E10 tankte) wat nou het verschil was tussen Benzin91, Super95 en Super E10 (Super in DE is ‘onze’ Euro).
Dus ik uitleggen dat het verschil eigenlijk maar 5% ethanol is en dat de meeste nieuwere auto’s er goed op lopen.
De kassajuffrouw ontkende dit echter i.v.m. aansprakelijkheid/motorschade e.d., maar werd zelf ook nieuwsgierig en vroeg de pompeigenaar..
Guess what: ER ZIT NU AL 6 % ETHANOL IN DE ‘NORMALE’ BENZINE-VARIANTEN 91, 95 en 98 en dit geldt voor praktisch heel Europa!
Het klopt inderdaad dat niet alle motoren en hun rubber afdichtingen (bijv. klepzittingen) er tegen kunnen, maar in principe dacht ik dat het zo was: elke motor met geharde klepzittingen zou er in theorie tegen moeten kunnen.
De TS zei al dat de binnenkant van de slangen zacht en pruttelig geworden zijn. Is dit ouderdom van de slangen?
Het zou dan natuurlijk goed kunnen dat de extra ethanol in E10 dit proces versneld heeft en stukjes rubber in het injectiehuis gedrukt heeft

Mijn TUutje loopt er prima op zonder vermogensverlies, sterker nog ze lijkt ietsjepietsje feller geworden, maar dit kan ook mijn verbeelding zijn. Wink

Trouwens, over E85 (bijna puur) is het laatste woord ook niet gesproken.
Er was eens test met een Chevy Tahoe die 100000 mijlen op E85 gedraaid heeft, zonder enige schade aan de motor!

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 26 maart 2012 09:43 PM
  [ # 8 ]

Ik was eens een duitsland, en heb de tank van mijn Chic eens vol met benzin (ron91 dus) volgekieperd.. De BX miste power, maar liep wel bijzonder goed op die handel.. Tja, hier in de grensstreek moet je toch iets beter opletten…

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook