Sludge
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 22 juli 2011 01:18 AM

Zo ongeveer 2 jaar geleden heb ik de carterontluchtingslang vernieuwd omdat mijn kleppendekselpakking het begeven had. Volgens dit forum lag het aan de desbetreffende slang en dat was inderdaad ook zo.

Bij controle van deze slang j.l. was hij weer aardig gevuld met sludge wat het zelfde geld voor de slang welke loopt vanaf luchttoevoerbuis (van luchtfilterhuis naar gasklephuis) naar luchtfilterhuis.

Het vervangen van deze slangen is geen probleem, maar wat is hier de oorzaak van ?
Ik weet wel dat het een oud beestje is, ‘95 en 219 op de teller, maar om de 2 jaar het slangenset vernieuwen/schoonmaken lijkt mij een beetje te veel van het goede, of moet ik hiermee genoegen nemen.

Joop.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 22 juli 2011 11:34 AM
  [ # 1 ]

Voor zover ik weet: het komt vaker voor, met name bij de XU 1.6 en 1.8 8v (lees er minder over bij de 2.0 8v en de 16 kleppers).

De sludge ontstaat logischerwijs vooral door veel korte ritten waarbij nauwelijks warmte ontstaat die het aanwezige vocht doet verdampen. In Duitsland en in Scandinavië waar het echt koud kan worden, is een modificatie geleverd met een verwarming/weerstand die de betreffende slang ´gangbaar´ moet houden. Anders vriest de carterontluchting gewoon dicht en dan zoekt de overdruk andere wegen naar buiten toe.

Meer lange stukken rijden is dus aan te bevelen, bij korte stukjes is schoonmaken een deel van het onderhoud.

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 22 juli 2011 11:54 AM
  [ # 2 ]

Wij maakten ze gewoon bij iedere grote beurt schoon, ook bij winterbeurten maakten wij ze schoon want anders loop je kans dat ze ‘s winters dichtvriezen.
Wat al gezegd is, de oorzaak is meestal korte stukjes rijden.

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 23 juli 2011 01:02 AM
  [ # 3 ]

Mijn dame gebruik ik (als ik haar gebruik, want ik neem gemiddeld 80% de trein) hoofdzakelijk voor woon/werkverkeer, 40 km heen en 40 km terug en gemiddeld 3 keer per jaar naar de Ardennen.
Uiteraard zijn er ook korte stukjes bij, maar deze zijn te verwaarlozen.

Maar goed, dan wordt het schoonmaken geblazen.
Op welke manier kan ik deze slangen het beste schoonmaken, ik dacht zelf aan een hogedrukspuit.

Joop.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 23 juli 2011 01:06 AM
  [ # 4 ]

Ik rijd (praktisch) alleen maar lange stukken met mijn 16v maar geloof me, om de 2 jaar zittend die dingen alweer aardig dicht geslibd. Ik blaas ze gewoon schoon, heb ze nog nooit vervangen.

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 23 juli 2011 09:24 AM
  [ # 5 ]

Met 40 km is het blok nog niet echt warm genoeg om het water uit de olie te verdampen.

Slangen er af en gewoon door blazen of spoelen met water. Wel drogen laten en dan er weer op.

Groetjes Harry

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 24 juli 2011 01:09 AM
  [ # 6 ]

Deze 40 km rijdt je niet in 15 minuten, van huis naar werkplek ben je al gauw 30 á 35 minuten bezig (het is niet alleen snelweg, ook stadsverkeer,  maar ook zijn er onderweg verkeerslichten, file’s en b.v. parkeerplek zoeken).
Dan lijkt het mij toch wel dat het blok warm genoeg zal worden.

Joop.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 24 juli 2011 01:32 AM
  [ # 7 ]

Klopt wel denk ik.
Mijn rit naar werk is 96 km. heen en dan 96 terug en als mijn vrouw de Xant neemt zelfs 112 km. vice verca. Zonder file, stoplichte enz. Ik denk dus dat die sludge sowieso ontstaat. Af en toe schoonmaken en no problem!
Toevallig eergisteren nog gedaan.Niet al teveel sludge deze keer maar half jaar geleden bij koppelingswissel nog even gedaan.

Profiel  
 
citrofreak25
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 07-12-2009

- Xantia 1.8 8V Plaisir
Gepost: 19 augustus 2011 01:38 PM
  [ # 8 ]

heb toen het bij mij ook was op de 1.8 8v de slang vervangen voor een carter ontluchtingsfilter
en buisje op lucht aanzuig buis dicht gemaakt heb er nooit geen problemen meer mee gehad

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook