





















Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Kijk even of de pasvlakken van de sproeier niet vervuild of beschadigd zijn, dit geldt ook voor de schroefdraad.
Daarna een tikkie vaster draaien (niet te vast, want het blijft aluminium/zamac)
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist





















Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Volgens mij zit de acceleratiesproeier niet vastgedraaid maar geklemd. Hij zal toe zijn aan een nieuw rubber ringetje.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Klopt, die zit geklemd. Een rubbertje, dat heeft hij zelfs helemaal niet.
Kan ik dat niet creatiever oplossen? Moet dat ding helemaal vastzitten en mag er geen benzine langs ontsnappen?






















Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik ben natuurlijk niet de tweecylinderkenner
Ik heb goeie verhalen gehoord over de weber carburateurs afgelopen weekend,heb jij een solex of een weber?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Ik heb een Solex. Bijna hetzelfde als die van de 2cv dacht ik!





















Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik denk dat het ongeveer dezelfde is als bij de dyane (afbeelding).
Er hoort een rubber ringetje om de acceleratiesproeier te zitten (afbeelding). Uiteraard moet er geen benzine bijlangs kunnen spuiten, dan heeft die sproeier niet zoveel zin meer.
Het zou kunnen dat de restanten van het ringetje nog in het gat van de sproeier liggen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Klopt! En dat ringetje moet ik dus hebben.
Dit geeft mij eindelijk hoop op een goed werkende carburateur! Nu nog een ringetje zien te vinden.
Bedankt!
edit: het ringetje is nog wel afwezig maar volledig afgesleten.
Ik ben een poosje aan de knutsel geweest en heb van een oude benzine kop het rubber losgesneden. Hier heb ik een gaatje ingemaakt en om de sproeier heen getrokken. Ik heb het (inmiddels) ringetje net zolang bijgesneden tot hij in de carburateur past. Als ik het nu gas indruk spuit er een dikke straal benzine uit de sproeier en niet meer erlangs!
De Visa houd nu alleen in bij vol gas. Ik heb het gevoel dat dat komt omdat de vlotterhoogte op 18 mm staat. Klopt dit niet? In het sleutelboek staat hier niks over. Alleen dat er niet meer dan 1mm speling in mag zitten. Weet iemand zo uit zijn hoofd wat de vlotterhoogte voor een Visa is?





















Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Voorschrift is 18 mm, gemeten vanaf de as en mét de pakking gemonteerd, dus dat klopt.
Zijn de sproeierkopjes van de eerste en tweede trap misschien per ongeluk omgewisseld? Dan krijg je nml inhouden zodra de tweede trap wordt aangesproken. Het inhouden kan ook komen door verkeerde timing of een defecte vacuumvervroeger (maar die laatste heeft een 2 cilindertje volgens mij niet).
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ik heb geen sproeiers verwisseld. Timing en vacuüm moet goed zijn. Voor ik die vlotterhoogte veranderde hield hij niet zo extreem in bij planken.
Ik lees nu hier: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6935 dat het toch 16mm voor een Visa Solex moet zijn.
Lastig allemaal. Ik lees meer dat het 18 mm moet zijn dus ik neig toch dat het inderdaad wel goed moet zijn..






















Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
een vacuümvervroeger zit er wel degelijk op, alleen verstelt het vacuüm niet meer fysiek de hoek van de contactplaat.
Ze geeft een signaal aan de computer die berekent hoeveel voor of na-ontsteking er benodigd is, m.b.v. de beide sensoren
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Klopt helemaal Maurice.
Het probleem lijkt van richting te veranderen. Het lange stilstaan lijkt zijn tol geëist te hebben aan de olievulpijp. Ik had al een tijdje last van wat olie in het luchtfilter. 3 dagen terug lag er steeds een drup olie onder de auto. Nu vanavond na 8 km rijden gelijk weer een boel druppen! Wat blijkt nu. De slang die onder het luchtfilter zit is zeiknat van de olie en alles erom heen ook. De vulpijp lijkt dus lekker olie eruit te spugen. Wellicht komt daar ook het inhouden door. Het zal me niets verbazen.
Waarschijnlijk is het slangetje tussen de olievulpijp en de oliepeilstok de boosdoener.
Dit slangetje wijkt af van alle andere A-types er zit een soort Y-splitsing in en daar treed scheurvorming op.
Dit was bij mij het geval, Ik heb namelijk ook zo’n vroege visa I club , de mijne is lichtoranje en van Maart 1979 .(De mijne is het oranje van de introductiefolder)
Dus eerst schoonmaken en slangetje controleren voor je de olievulpijp gaat demonteren
Succes
Interessant!
Hier een foto van het Y stukje. Die andere slang die niet naar het luchtfilter loopt gaat dus naar de oliepeilstok? Het Y stukje zou dan gescheurd moeten zijn? Of de slang naar de oliepeilstok?
Op de foto is te zien dat ik de slang met een hele boel tiewraps heb vastgemaakt. Ik hoopte een tijdje terug al dat dit het olie in mijn luchtfilter zou verhelpen. Dit blijkt dus onzin te zijn.
Dit is het uiteinde van de slang. Te zien is dat daar de olie uitkomt. Overal eromheen is zwart en de olie zit zelfs nog op de kachelslangen..
Off topic: Heb je ook foto’s van je Visa? Leuk!
De slang zat kennelijk niet goed vast aan het luchtfilter. Geen olie meer buiten de motor dus. Maar naar een snelwegrit van 60 kilometer was het een grote oliesmeertroep in het luchtfilter en op de carburateur. Kennelijk zoog de motor de olie zo richting de carburateur.
De dikke slang blaast lucht, en de dunne slang weet het niet zo goed. Beetje blazen/zuigen.
Het y stukje is niet gescheurd. Op zoek naar een nieuwe vulpijp dan maar. Iemand die wat weet?