Qua vormgeving inderdaad niet zo moeilijk,maar als je kijkt naar het laswerk is dit een stuk moeilijker.Door de hitte inbreng van het lassen zal de onderzijde altijd de neiging hebben om te gaan trekken en zeker zoeen lang stuk als een portier.Dit is dus niet zomaar door een beunhaas te doen,maar kan je beter aaan een specialist over laten.Maar op dit moment is het lassen nog niet lonend want er zijn nog genoeg goede portieren te krijgen voor een CX.(wordt wel minder)
Totaal aantal Berichten: 27935
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:Arjan Verkade schreef:
En wat gaat de tijd dan snel, je ben zo een uur of 12 a 13 bezig
WAT ?!?! met één deur
Maare, lekker bezig hoor. Om de deur goed sluitend te krijgen moet je niet alleen de scharnieren verstellen. Je moet de deur gewoon effe lekker torderen en verbuigen. Beetje aan gaan hangen hier en daar
Nee, zeker niet alleen voor de deur!
APK
Ashoes vervangen
Uitlaat lassen
Versnellingsbak op peil brengen (was te hoog)
Olie ververssen
Bougies vervangen
Deur vervangen
Nieuwe deur had wat roest achter de raam omlijsting, dus wegslijpen en spuiten
Oude deur volledig demonteren
Nieuwe deur in tectyl zetten
Nieuwe deur afmonteren
En idd proberen zo goed mogelijk te stellen door o.a. aan de deur te hangen en beuken
Rustig tempo en af en toe even pauze houden
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
daan schreef:is het lassen nog niet lonend want er zijn nog genoeg goede portieren te krijgen voor een CX.(wordt wel minder)
met roest
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
F.SvM schreef:daan schreef:is het lassen nog niet lonend want er zijn nog genoeg goede portieren te krijgen voor een CX.(wordt wel minder)
met roest
Nee niet met roest maar zelfs gewoon nieuw in het cx club magazijn!!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nelis Infra schreef:Ik vraag me dat altijd af, en nu ga ik dat eens aan de experts vragen: is het niet ‘makkelijk’ om het onderste stuk van de deur af te slijpen en er een nieuw stuk op te lassen? Het lijkt me plaatwerk-technisch niet het allermoeilijkste gedeelte om te lassen, of zie ik dat verkeerd?
De IDDS club levert inderdaad aan de lopende band gerepareerde deuren. Maar daar gaat nu de discussie over lijmen. O.a. om een paar problemen die met lassen samenhangen te voorkomen.
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
break23m schreef:Nelis Infra schreef:Ik vraag me dat altijd af, en nu ga ik dat eens aan de experts vragen: is het niet ‘makkelijk’ om het onderste stuk van de deur af te slijpen en er een nieuw stuk op te lassen? Het lijkt me plaatwerk-technisch niet het allermoeilijkste gedeelte om te lassen, of zie ik dat verkeerd?
Met vier deuren ben je een dag bezig om alles goed te lassen ,zonder spanning in het materiaal te krijgen.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27935
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het nadeel van een nieuwe deur is dat ik deze dan direct naar de spuiter mag brengen. Kost toch even flink wat meer geld dan harde deur in kleur.
Als ik met alles klaar ben post ik wel weer even wat foto’s
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
daan schreef:F.SvM schreef:daan schreef:is het lassen nog niet lonend want er zijn nog genoeg goede portieren te krijgen voor een CX.(wordt wel minder)
met roest
Nee niet met roest maar zelfs gewoon nieuw in het cx club magazijn!!
Ja die ken ik ook maar die roesten nog harder,lijkt wel of de roest er fabrieksaf bij geleverd word.
En ik maak geen grapje!
Heb er al verschijnende gezien,die er nieuw ingezet zijn en naar drie jaar niet roestig maar verrot waren.
Kunt dus het beste een harde gebruikte deur nemen.
Gaan wat langer mee.
De beste optie is een gebruikte deur nemen daar de Deurhuid vanaf nemen en alles grondig nakijken en waar nodig uitstukken en in de poxy primer zetten
En alles weer monteren.
En dan nog ben je niet van de roest af.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Als je dan toch de buitenhuid eraf gaat halen dan maar van een nieuwe deur dan weet ik in ieder gaval dat niet te maken heb met eventuele lagen plamuur en erger.Ik sta zelf met enige regelmaat in het magazijn de deuren zijn ok maar ze behoeven inderdaad een goede anti roestbehandeling als je er lang van zou willen genieten.
@Arjan de kortste klap is inderdaad een gebruikte deur scheelt idd. spuitwerk en van eventuele kleurverschillen heb je ook minder last van.
Totaal aantal Berichten: 1065
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ja die ken ik ook maar die roesten nog harder,lijkt wel of de roest er fabrieksaf bij geleverd word.
Ik heb een paar jaar geleden een nieuwe rechtervoordeur bij de club gehaald. Deze ligt nog steeds te wachten op het spuiten en monteren. Er zit nl. roest op de ‘kopse’ kant van mijn huidige portier. Volledig uit het zicht maar ik wilde toch een keer een nieuwe deur monteren. Dit leek mij een goedkopere manier dan het gat te dichten.
Heeft iemand een idee wat het kost om een ‘club deur’ strak te maken en te spuiten en te monteren?
Mijn nieuwe deur is nog steeds roestvrij(staat in de menie oid) maar ik zal deze dus wel goed moeten behandelen nadat deze is gemonteerd.
M.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik zou ‘m sowieso eerst behandelen en dan pas monteren.
Tip; Als je een nieuwe deur aanschaft is dit meestal een imitatie deur, de velsranden zijn dan meestal niet goed of onvoldoende gelijmt, om evt roestvoming tegen te gaan kun je de gaten aan de onderzijde even dichten propje o.i.d daarna laat je er gekookte lijnolie vermengd met tectyl 1 ltr olie 100 cc tec
inlopen laat het een dag staan zodat de olie door de velsranden kan zakken en door de capilaire werking
ook omhoog.
Doe dit met alle velsranden in de deur, veeg de restanten weg met wasbezine laat het geheel drogen, deur binnenkant spuiten, et voila de roestduivel is uitgebannen, ook gebruikte deuren etc kun je hiermee behandelen, kost weinig en er niets beters.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Das een goede tip,maar dan moet je denk ik dit kant voor kant doen.
onderkant,zijkant andere zijkant.en niet te vergeten de raam lijsten..
Maar een ander voorbeeld ik heb nu veel nieuw materiaal uit de oude doos.en werkelijk waar het lijkt wel of de roest er fabrieks af in zit.het zijn kleine zwarte puntjes die er gewoon ingewalst zijn.
en na stralen of slijpen gewoon nog zichtbaar blijven.
Dus wat je als behandeling voorstelde is eigenlijk de beste oplossing.
helemaal opsluiten in de textiel/RX 5 of wat dan ook.
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Heeft iemand een idee wat het kost om een ‘club deur’ strak te maken en te spuiten en te monteren?
Mijn nieuwe deur is nog steeds roestvrij(staat in de menie oid) maar ik zal deze dus wel goed moeten behandelen nadat deze is gemonteerd.
een voorscherm spuiten kost mij 300 euro
en zoals Harry zie de deur voor die tijd goed behandelen en dan pas plaatsen.
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27935
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gister even met de CX de stad in geweest, de eerst indruk was nu dat de motor erg soepel liep.
Het effect van nieuwe ollie en bougies lijkt te werken.
Hopelijk blijft het niet alleen bij een eerst indruk
De bougies zijn uiteraard ook op 0.8 mm gezet.