Schakelprobleem c5 automaat
Franz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 15-12-2008

Gepost: 16 juli 2011 03:32 PM

Kan iemand mij verder helpen met het volgende probleem.
Mijn c5 automaat bouwjaar 2006 schakeld zomaar terug als ik stevig optrek en blijft op hoge toeren in de lagere versnelling hangen.
Dan ineens een klap en hij schakelt weer omhoog.

Dit gebeurt alleen als de motor warm is,en als ik met de caravan rijdt gebeurt het vaker.
De garage meent dat er een nieuwe bak in moet.
Maar ik heb ook gelezen dat het met de schakelaar van het remlicht te maken kan hebben.

alvast dank voor de reactie’s

Frans

Profiel  
 
Bossinkje
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008

- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Gepost: 17 juli 2011 11:33 PM
  [ # 1 ]

Hebben ze hem al aan de Lexia gehad? (Uitleescomputer)

Citroën Xantia 1.8 16v

EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S

Profiel  
 
Franz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 15-12-2008

Gepost: 17 juli 2011 11:58 PM
  [ # 2 ]

Ja,maar dat gaf geen resultaat.
De olie is toen vervangen,en de afgelopen winter heb ik er niet zoveel last van gehad.
Maar ik denk dat dat komt door de kou,want vorig jaar zomer is de ellende begonnen,en deze zomer weer.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 19 juli 2011 08:00 PM
  [ # 3 ]

frans, naar mijn weten is dit normaal, en hoort het zo. lees eens hoe een automaat werkt. als je zeg maar 80km,p.uur rijd, en je geeft dan in eens veel gas, dan schakeld de automaat vanzelf een versneling terug, dit noemen ze kickdown. en waneer je het gaspedaal geheel ingetrapt houd, dan schakeld ie dus terug, en blijft in die versneling door rasen, echter omdat je dan in het rode gebied komt van de toerenteller, schakeld de automaat uiteindelijk toch door.wat gepaart gaat met shock. de oplosing is dan ook, om even je gaspedaal los te laten, en weer gas bij te geven, de bak zal dan vanzelf weer opschakelen. je kan dus met een automaat net zo schakelen als een handbak, alleen doe je dit met het gaspedaal, als je stilstaat en je vloert het gaspedaal zal ie niet door schakelen, tot dat jij het gaspedaal loslaat, dan schakeld ie naar zijn 2, vloer je nu weer het pedaal, dan blijft ie dus in zijn 2 staan tot dat je weer hetgaspedaal los laat etc etc. dus volgens mij is er helemaal niks aan de hand met je bak????????

Profiel  
 
Franz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 15-12-2008

Gepost: 19 juli 2011 08:30 PM
  [ # 4 ]

Ja dat klopt,maar dat is niet mijn probleem.
Wat er gebeurt is,dat wanneer ik optrek en de motor op het punt komt om over te schakelen ineens terugschakelt,wat eigenlijk niet kan omdat de versnelling waar ik omdat moment mee rijd al op de top van z’n toeren zit.
Dus de motor begint enorm te gieren en springt met een een behoorlijk klap (schok) alsnog in de juiste versnelling.
Je hoort de klap niet alleen maar je voelt het ook.
Lijkt mij niet goed voor de motor.
Het gebeurt alleen bij stevig optrekken,rijden met caravan en op een helling.
Het gebeurt ook wel eens als ik rustig rijd maar dan kan ik het opvangen met het gas.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 19 juli 2011 09:06 PM
  [ # 5 ]

frans, is dit ook zo als je op een vlakkeweg rijd. of alleen als je een heling op rijd. als het alleen bij helingen is, zet de bak dan niet in D, maar in zijn versneling met het hoogste cijfer,bergop met caravan moet dit altijd. anders krijg je inderdaad dat waneeer de de bak naar zijn hoogste versneling gaat, en dat trekt ie dan niet, automaties terug schakeld,  weet niet hoe het tegenwoordig zit met automaaten, zal wel electronies zijn geregeld, voorheen kon je gewoon de kickdown kabel/stang, iets losser zetten.

Profiel  
 
Franz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 15-12-2008

Gepost: 19 juli 2011 10:04 PM
  [ # 6 ]

Het gebeurt ook op een vlakke weg,en ook als ik handgeschakeld rij.
Maar als ik hem in z’n zes zet bergop met de caravan schakelt ie toch weer gewoon automatisch terug,want dat gebeurt ook als die in zijn zes staat en je remt af voor een stoplicht.
Mijn ervaring met de caravan was bijzonder goed voordat dit euvel optrad,ik reed door Duitsland op cruisecontrol en dan schakelde de wagen keurig terug als ik een helling op reed.
Dus dat gaf nooit problemen,maar wat er nu gebeurt lijkt het wel ofdat de moter uit elkaar giert als die terugschakelt,en dat is toch heel wat anders dan gewoon terugschakelen.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2374
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 juli 2011 01:15 AM
  [ # 7 ]

Over welke automaat heb je het? Dat kan een AL4 zijn, of een 4HP20 dan wel een Aisin-6
Geef dus wat meer gegevens van jouw C5, motortype met name.
En hoeveel kilometers zijn daar inmiddels mee afgelegd?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Franz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 15-12-2008

Gepost: 25 juli 2011 06:16 PM
  [ # 8 ]

Het is een c5 van juli 2006 HDI 135 pk 6 versnellingen vol automaat.
Ik ben een paar dagen geleden nog in de garage geweest om de remschakelaar te laten vernieuwen.
Er is wel iets veranderd maar het probleem is er eigenlijk nog steeds.
Volgens de garage moet er iets vervangen worden,ik weet niet meet hoe dat het heet maar het is iets hydraulisch wat de koppeling stuurt of zo.
De kosten zijn ongeveer 1900 euro.

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 26 juli 2011 02:28 PM
  [ # 9 ]

Iets wat 1900 euro moet kosten om te vervangen is vermoedelijk de automaat zelf….Revisie exemplaren van de AISIN6 automaatbak gaan voor dat soort bedragen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2374
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 26 juli 2011 03:06 PM
  [ # 10 ]

Een complete revisiebak AM6 kost incl. montage helaas wat meer dan 1900 euro…..

De vraag blijft: hoeveel heeft deze auto nu gelopen?
En bij welke km-stand is de olie ververst?

Het verschijnsel zou kunnen komen door een probleem met een hydro-klep/ventiel in de bak. Maar dat moet vast te stellen zijn met de Lexia.

Maar is het oliepeil OK? Dat luister nauw bij deze bak, er is een speciale procedure voor die de garage moet kennen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 27 juli 2011 12:16 AM
  [ # 11 ]

De AISIN 6 van de HDI is wat couranter en dus waarschijnlijk een stuk goedkoper te vinden als het V6 exemplaar. Omdat er meer ruimte is zal de inbouw ook goedkoper zijn. Dus ja ik denk dat het wel degelijk over een bakwissel gaat. Ik kan bovendien niets anders verzinnen wat je aan deze automaat kunt vervangen als het hele ding zelf.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2374
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 27 juli 2011 03:08 PM
  [ # 12 ]

Inderdaad, de AM6 voor de Diesel is wat couranter dan voor de V6.
Bij bedrijven als B.Ebben en de Vos zijn ze wel te vinden, voor prijzen vanaf 1100 Euro.
Maar dat zijn ongereviseerde bakken, ze komen zo uit een sloopauto.

Voor de AM6 is een los Hydraulisch regelorgaan leverbaar, artikelnummer 2570 E4. Dat zit tegen de zijkant van de bak geschroefd.
In de procedure B2CGCBP0 Verwijderen - aanbrengen : Hydraulisch blok en elektrokleppen staat hoe die vervanging in z’n werk gaat.
Wat dat blok kost weet ik niet.

En de vragen in m’n posting van gisteren zijn er nog:
-wat is de km stand?
-is het oliepeil OK?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Franz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 15-12-2008

Gepost: 28 juli 2011 01:13 PM
  [ # 13 ]

Bij mijn auto moet het hydraulisch blok vervangen worden.
De km stand is 190.000 en de wagen wordt goed onderhouden alle beurten op tijd.
De olie van de bak is een half jaar geleden vervangen.
Wat mij wel opvalt is,dat het probleem zich alleen voordoet bij warme motor.

Frans

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2374
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 28 juli 2011 01:42 PM
  [ # 14 ]

En ben je er 100% zeker van dat het oliepeil OK is bij de bak?
Dat wordt bij onderhoudsbeurten niet gecheckt, omdat de bak “onderhoudsvrij” is.

Ik zou dus, alvorens te besluiten het Hydraulisch blok te vervangen, eerst het oliepeil laten controleren.
Daar is een heel specifieke procedure voor: B2CI14P0 Aftappen - vullen - niveau : Automatische versnellingsbak (type AM6)
De bak moet daarbij op een bepaalde temperatuur(60 graden, +8 -2) gebracht worden en de auto moet dan aan de Lexia hangen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Franz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 15-12-2008

Gepost: 28 juli 2011 09:27 PM
  [ # 15 ]

Ik vermoed dat dat wel in orde is,de garage waar ik kom heeft nogal wat jaren de prijs voor beste citroen garage ontvangen de “Chapeau”.
Maar dat zegt natuurlijk niet alles het is zo dat als ze de computer uitlezen er onduidelijkheden zijn en de monteur in de boeken duikt om een en ander uit te zoeken.
Dus ik vermoed dat ze het zelf niet precies weten.
Vandaar dat ik het zo probeer.
Wat mij ook opgevallen is,is dat als ik heel rustig optrek met warme motor bijna geen gas geef de motor heel kort terugschakelt zonder schok maar meteen weer in de goede versnelling schiet.
Het kan in alle versnellingen gebeuren.
Als ik plank gas optrek heb ik nergens ook last van.
Met koude motor heb ik ook nergens last van.

Al met al een vreemd verschijnsel.

Frans

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook