1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
GTi T2 ruitenwisser interval
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 20 juli 2011 03:16 PM

Hoe hoort deze eigenlijk te werken? Ik neem aan dat de intervalstand 1 tikje naar beneden is, bovenop de ruitewisserschakelaar?  Moet de ruitenwisserschakelaar dan ook nog in stand 1 of 2 staan?  Wat ik ook doe,  geen interval.
Andere relais geprobeerd,  een 99. zie- >  http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/199566
,  maar dit helpt ook niet.
In de normale stand gaat de ruitenwisser niet altijd terug naar de eindstand wanneer je ‘m uitzet, kan dat er mee te maken hebben?

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 20 juli 2011 04:08 PM
  [ # 1 ]

Zo uit mijn hoofd:
de intervalstand werkt volgens mij alleen als de normale ruitenwisserschakelaar op ‘uit’ staat. Hij overruled dus niet de standen 1 of 2.
Het lijkt er op dat je interval relais kapot is; dat is 1 van de relais bij de zekeringenkast.
Het niet (altijd) terugkeren van de ruitenwisser naar de nulstand heeft te maken met een slechte verbinding in het motorhuis tussen het sleepcontact en de contactbaan. Vermoedelijk door verouderd vet. Dit huis is makkelijk te openen en dan wijst de werking voor zich.

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 20 juli 2011 05:43 PM
  [ # 2 ]

Interval relais zal het niet zijn, die heb ik vervangen.  Ik zal eerst de motor er uithalen en vet vervangen.

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 21 juli 2011 11:50 AM
  [ # 3 ]

Hoe haal ik die motor er uit?  De motor hangt aan een metalen constructie. Dit hangt voor zover ik kan zien met 2 bouten naar boven vast en eentje richting schutbord. Deze drie heb ik er uitgehaald en ook bij de arm de zaak losgehaald. Toch zit het nog als een huis vast.  Haynes biedt ook geen uitkomst.  Zie ik iets over het hoofd?

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 21 juli 2011 05:26 PM
  [ # 4 ]

ik weet dit niet uit mijn hoofd; toch moet het allemaal vrij makkelijk los te maken zijn. Goed kijken, een spiegeltje kan misschien uitkomst bieden

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 21 juli 2011 05:26 PM
  [ # 5 ]

ik weet dit niet uit mijn hoofd; toch moet het allemaal vrij makkelijk los te maken zijn. Goed kijken, een spiegeltje kan misschien uitkomst bieden

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 21 juli 2011 09:15 PM
  [ # 6 ]

spiegel had ik er al bij.  ik zal eens proberen een foto te maken

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 21 juli 2011 11:02 PM
  [ # 7 ]

Bij mij werkt de interval ‘onafhankelijk’ van de ruitewisserschakelaar. M.a.w.: als de ruitewisser uit staat en de intervalschakelaar aan, dan heb ik interval. Als ik de ruitenwisser dan aan zet, overruled dat de interval, maar hoor ik het intervalrelais nog steeds braaf tikken. Dus die tik zou je in elk geval moeten horen - ook als er iets niet in orde is met de ruitenwissermotor.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 juli 2011 11:07 PM
  [ # 8 ]

Klopt zo werkt het bij mij ook.

Overigens heb ik ook dat de wisser heel langzaam naar het rustpunt gaat als ik de wisser uitschakel.
De ene keer wel erger als de andere keer.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 21 juli 2011 11:18 PM
  [ # 9 ]

Doet die van mij soms ook. Hij gaat het soepelste terug als de ruit nog goed nat is - maar ja, dan zet je ‘m meestal niet uit.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 21 juli 2011 11:46 PM
  [ # 10 ]
break23m schreef:

Bij mij werkt de interval ‘onafhankelijk’ van de ruitewisserschakelaar. M.a.w.: als de ruitewisser uit staat en de intervalschakelaar aan, dan heb ik interval.

Je hebt ongetwijfeld gelijk. Dat zijn van die handelingen die je automatisch doet en als je moet vertellen wat je doet het niet weet.
Ik vrees dat alle oude cx wissermotors het zelfde euvel krijgen of hebben mbt het niet of slecht terugkeren naar de ruststand. Het is echter wel eenvoudig te verhelpen zoals ik eerder schreef

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 22 juli 2011 09:41 AM
  [ # 11 ]
break23m schreef:

Dus die tik zou je in elk geval moeten horen - ook als er iets niet in orde is met de ruitenwissermotor.

Die tik hoor ik dus niet.  Ik heb de schakelaar doorgemeten, en die doe wat ie volgens mij moet doen. Waar kan ik het dan zoeken?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 juli 2011 08:16 PM
  [ # 12 ]
freek schreef:
break23m schreef:

Bij mij werkt de interval ‘onafhankelijk’ van de ruitewisserschakelaar. M.a.w.: als de ruitewisser uit staat en de intervalschakelaar aan, dan heb ik interval.

Je hebt ongetwijfeld gelijk. Dat zijn van die handelingen die je automatisch doet en als je moet vertellen wat je doet het niet weet.
Ik vrees dat alle oude cx wissermotors het zelfde euvel krijgen of hebben mbt het niet of slecht terugkeren naar de ruststand. Het is echter wel eenvoudig te verhelpen zoals ik eerder schreef

Hoe krijg je de motor eruit dan? Wink

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 26 juli 2011 07:39 PM
  [ # 13 ]

Ik ben er nog niet achter hoe de motor er uit moet.  Ik heb dus 3 bouten losgehaald. Op de ene foto zie je dat er 2 uit zijn. Deze foto is van onderden genomen.  Op de andere foto zie je dat er een bout uit is dit tegen de achterwand van de motorruimte zit.  Het hele zaakje zit nog muur vast.  Iemand?

Afbeelding Bijlagen
1bout.jpg2bouten.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 26 juli 2011 09:54 PM
  [ # 14 ]

Ik heb ff voor je de 2 pagina’s uit een boek geknipt en geplakt, hier staat de uitbouw procedure, het is wel in het Duits, mocht dat een probleem opleveren dan kan ik het nog wel ff voor je vertalen.

Succes


Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 26 juli 2011 11:00 PM
  [ # 15 ]

D’r zitten 4 bouten in. 3 bereik je er leunend over het l.v. spatbord.

Voor de 4e moet je over het r.v. spatbord leunen.
Die zit een beetje weggestopt achter het zwarte huis van de motor zelf.
Met een ring-ratel sleutel heb je die er zo uit.
Met een gewone steek of ring sleutel moet je dan even wat slagjes maken. Wink

Ik heb het een half uur geleden nog gedaan, is iets van 10 min werk alles bij elkaar…

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook