Ok alweer een nieuw topic door mezelf :p men excuses ik wil gewoon zoveel mogelijk bijleren i.v.m autotechniek en enkel door vele vragen te stellen en kleine probleempjes zelf op te lossen probeer ik dat te doen.
Nu on topic. Ik wil men stappenmotor reinigen van men saxo 1.1i bj 2000 maar hoe pak ik dit aan? Ik heb met men beperkte theorie kennis de stappenmotor weten te lokaliseren.
Nu wil ik deze reinigen wegens het kenmerkende symptoom: onregelmatig stationair toerental.
Hoe pak ik dit nu het best aan? Aan de andere kant zie ik veertje zitten en dat schrikt me af. Want veertjes zijn een pain in the ass om terug goed te krijgen. Ik heb al ergens gelezen dat het voldoende is om gewoon wat kruipolie op te spuiten. Maar waar zit het pinnetje dan waar men het over heeft?
Iemand die me kan helpen eventueel aan de hand van foto’s? Naar het schijnt is dit helamaal niet moeilijk maar ik wil niet impulsief aan de slag gaan en dan iets fout doen.
Alvast bedankt
Je kunt dat ding beter zo laten, dit type is niet “schoon te maken” en openmaken zonder slopen is nog lastiger.
Om te beginnen kun je alle stekkers rond het injectiehuis loshalen, olie en vuil wegspuiten met remmenreiniger of wd40 en dan inspuiten met contactspray. De stappenmotor word overigens via een temp.sensor onder het bobineblok aangestuurd, uiteraard zit hier wel de ECU tussen. Vergeet deze stekkers dus niet.
Mocht dit niet helpen, dan kun je nog het injectiehuis demonteren en schoonmaken.
Maar het lekje in je uitlaat kan ook de oorzaak zijn.
tegenvaller. Hij schommelt lichtjes als hij warm is maar smorgens vroeg daalt hij soms tot onder de 600 zie ik men lichten verminderen als ik dan wat bij gas geef dan trekt hij hem erdoor en draait hij gewoon met de normale schommelingen.
Of misschien moet ik eens een injectorreiniger aankopen? Weet niet precies wat dat is ofzo. Maar Injectiemotoren werken toch zonder bougies of ben ik daar helemaal fout? Kan ik zo’n injectorreiniger gebruiken bij deze motor? 1.1i
Injectiemotoren hebben ook bougies. Bougies zijn puur voor de ontsteking, terwijl injectie alleen te maken heeft met de inspuiting van de brandstof. Benzine heeft altijd een vonkje nodig om te ontbranden.
Diesel heeft geen vonk nodig (en heeft dus ook geen bougies) en zodoende worden dieselmotoren ook wel zelfontbranders genoemd.
Juist ik was verward met die dieselmotoren. Dus aangezien ik de stappenmotor niet kan reinigen toch maar eens zo’n injectiereiniger kopen? Is dit veilig of is het een kat in een zak en werkt het gewoon niet?
Ik zou eerst je uitlaat dichten en zien wat er gebeurd.
Je kan tevens ook je gasklep die onder het luchtfilter huis zit eens goed kunnen reinigen met een stevige vod en wat white spirit en alles terug netjes luchtdicht terug te plaatsen. Wacht wel met starten tot je de damp niet meer riekt! Ik wil geen ontploffingen teweeg brengen op de verkeerde plek.
Van een injectorenreiniger heb ik geen idee van dat deze veilig zijn of niet.
Ik zou eerder gewoon een tank vol v-power of 98plus tanken ipv zon spul. Over de additieven die daar inzitten heeft iemand lang zitten studeren tot ze goed zijn en geschikt zijn voor elke wagen.
Weet je wanneer het brandstoffilter vervangen is?
Ik tank altijd super98 eigenlijk. De brandstoffilter…. Geen idee allesinds niet in de eerste 3 jaar. De vorige eigenaar is in 10 jaar maar 3 keer naar onderhoud gegaan wegens weinig km.
95 is goed voor deze motor.
Als de uitlaat luchtdicht is en de gesklep en zen omgeving proper is en het probleem blijft kan je deze vervangen.
Deze kost 10 euro en is makkelijk zelf te doen deze zit linksachter op ca 50 van de as van het linkerachterwiel klemmetjes zijn normaal niet nodig wel 2 platte schroevendraaiers van 5mm en een opvangbakje voor een drupje benzine dat gaat lekken.
Na het vervangen eerst het contactslot een minuutje op ass stand zetten dan pas starten. De benzinepomp gaat de leiding zo eerst even terug vol benzine pompen. Zie wel dat er geen vonken ontstaan terwijl je bezig bent!
Gasklep reinigen… Weet niet echt waar dit terug te vinden is.
Als je het luchtfilterhuis verwijderd zie je hem zo zitten aan de linkerkant van het huis.
Je ziet ter hoogte van deze klep ook je gaskabel aan de buitenkant zitten.
Gevonden. Uitlaatpasta heb ik niet gevonden in auto 5 dat hadden ze niet (even kijken op internet dus) en ik heb een injectiereiniger gekocht gewoon eens proberen.