Hoe hoort deze eigenlijk te werken? Ik neem aan dat de intervalstand 1 tikje naar beneden is, bovenop de ruitewisserschakelaar? Moet de ruitenwisserschakelaar dan ook nog in stand 1 of 2 staan? Wat ik ook doe, geen interval.
Andere relais geprobeerd, een 99. zie- > http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/199566
, maar dit helpt ook niet.
In de normale stand gaat de ruitenwisser niet altijd terug naar de eindstand wanneer je ‘m uitzet, kan dat er mee te maken hebben?
Zo uit mijn hoofd:
de intervalstand werkt volgens mij alleen als de normale ruitenwisserschakelaar op ‘uit’ staat. Hij overruled dus niet de standen 1 of 2.
Het lijkt er op dat je interval relais kapot is; dat is 1 van de relais bij de zekeringenkast.
Het niet (altijd) terugkeren van de ruitenwisser naar de nulstand heeft te maken met een slechte verbinding in het motorhuis tussen het sleepcontact en de contactbaan. Vermoedelijk door verouderd vet. Dit huis is makkelijk te openen en dan wijst de werking voor zich.
Interval relais zal het niet zijn, die heb ik vervangen. Ik zal eerst de motor er uithalen en vet vervangen.
Hoe haal ik die motor er uit? De motor hangt aan een metalen constructie. Dit hangt voor zover ik kan zien met 2 bouten naar boven vast en eentje richting schutbord. Deze drie heb ik er uitgehaald en ook bij de arm de zaak losgehaald. Toch zit het nog als een huis vast. Haynes biedt ook geen uitkomst. Zie ik iets over het hoofd?
ik weet dit niet uit mijn hoofd; toch moet het allemaal vrij makkelijk los te maken zijn. Goed kijken, een spiegeltje kan misschien uitkomst bieden
ik weet dit niet uit mijn hoofd; toch moet het allemaal vrij makkelijk los te maken zijn. Goed kijken, een spiegeltje kan misschien uitkomst bieden
spiegel had ik er al bij. ik zal eens proberen een foto te maken


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bij mij werkt de interval ‘onafhankelijk’ van de ruitewisserschakelaar. M.a.w.: als de ruitewisser uit staat en de intervalschakelaar aan, dan heb ik interval. Als ik de ruitenwisser dan aan zet, overruled dat de interval, maar hoor ik het intervalrelais nog steeds braaf tikken. Dus die tik zou je in elk geval moeten horen - ook als er iets niet in orde is met de ruitenwissermotor.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klopt zo werkt het bij mij ook.
Overigens heb ik ook dat de wisser heel langzaam naar het rustpunt gaat als ik de wisser uitschakel.
De ene keer wel erger als de andere keer.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Doet die van mij soms ook. Hij gaat het soepelste terug als de ruit nog goed nat is - maar ja, dan zet je ‘m meestal niet uit.
break23m schreef:Bij mij werkt de interval ‘onafhankelijk’ van de ruitewisserschakelaar. M.a.w.: als de ruitewisser uit staat en de intervalschakelaar aan, dan heb ik interval.
Je hebt ongetwijfeld gelijk. Dat zijn van die handelingen die je automatisch doet en als je moet vertellen wat je doet het niet weet.
Ik vrees dat alle oude cx wissermotors het zelfde euvel krijgen of hebben mbt het niet of slecht terugkeren naar de ruststand. Het is echter wel eenvoudig te verhelpen zoals ik eerder schreef
break23m schreef:Dus die tik zou je in elk geval moeten horen - ook als er iets niet in orde is met de ruitenwissermotor.
Die tik hoor ik dus niet. Ik heb de schakelaar doorgemeten, en die doe wat ie volgens mij moet doen. Waar kan ik het dan zoeken?












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
freek schreef:break23m schreef:Bij mij werkt de interval ‘onafhankelijk’ van de ruitewisserschakelaar. M.a.w.: als de ruitewisser uit staat en de intervalschakelaar aan, dan heb ik interval.
Je hebt ongetwijfeld gelijk. Dat zijn van die handelingen die je automatisch doet en als je moet vertellen wat je doet het niet weet.
Ik vrees dat alle oude cx wissermotors het zelfde euvel krijgen of hebben mbt het niet of slecht terugkeren naar de ruststand. Het is echter wel eenvoudig te verhelpen zoals ik eerder schreef
Hoe krijg je de motor eruit dan?
Ik ben er nog niet achter hoe de motor er uit moet. Ik heb dus 3 bouten losgehaald. Op de ene foto zie je dat er 2 uit zijn. Deze foto is van onderden genomen. Op de andere foto zie je dat er een bout uit is dit tegen de achterwand van de motorruimte zit. Het hele zaakje zit nog muur vast. Iemand?





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ik heb ff voor je de 2 pagina’s uit een boek geknipt en geplakt, hier staat de uitbouw procedure, het is wel in het Duits, mocht dat een probleem opleveren dan kan ik het nog wel ff voor je vertalen.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78
D’r zitten 4 bouten in. 3 bereik je er leunend over het l.v. spatbord.
Voor de 4e moet je over het r.v. spatbord leunen.
Die zit een beetje weggestopt achter het zwarte huis van de motor zelf.
Met een ring-ratel sleutel heb je die er zo uit.
Met een gewone steek of ring sleutel moet je dan even wat slagjes maken.
Ik heb het een half uur geleden nog gedaan, is iets van 10 min werk alles bij elkaar…
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90