Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zo nu en dan komt het onderwerp noodstop in beeld en dikwijls volgt dan het een en ander over de parkeerrem.
Degenen die nog steeds denken dat de parkeerrem een fuctie heeft als noodstop zouden zich moeten realiseren dat de eisen voor de parkeerrem heel anders (matiger) zijn dan voor de voetrem:
voor personenauto’s van na 30 juni 1967 met een remplatenbank.
- Remvertraging 5,2 m/s2
- Remvertraging parkeerrem 1,2 m/s2
- Remverschil vooras maximaal 20 %
- Remverschil achteras tot 20 % = OK; van 20% tot 30% = rijproef i.v.m. eventueel scheeftrekken (boven 30% afkeur)voor personenauto’s van na 30 juni 1967 met een remvertragingsmeter.
- Remvertraging 5,2 m/s2
- Remvertraging parkeerrem 1,2 m/s2
NB: tijdens het remmen mag de auto niet scheeftrekken!De parkeerrem dient de auto te houden op een helling van 18%
Je ziet hier dat de vereiste remvertraging ruim 3 maal zo laag is als die van de voetrem.
Dat is dus iets heel anders dan een noodremprocedure in het geval dat de hydrauliek (geheel) uitvalt.
Daarvoor is bedoeld het gescheiden remsysteem. Als het ene circuit het niet meer doet moet je met het andere zien te stoppen. XM’s hebben een voor/achter scheiding, geen driehoek scheiding. Als het voorcircuit uitvalt wens ik je veel succes met remmen met slechts de achterremmen.
Met een enigszins normaal onderhouden remsysteem zal je niet meemaken dat je de parkeerrem moet gebruiken om tot stilstand te komen. Dat is maar goed ook.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2128
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Volgens mij mis je de vertaling naar de Xm in deze. Wat je beschrijft zijn de wettelijke vereisten waaraan de verschillende remmen minimaal moeten voldoen. De fabrikant is natuurlijk vrij om zijn parkeerrem veel beter te laten remmen.
Je zou eigenlijk de remvertraging van een goed werkende Xm parkeerrem moeten meten, deze zal denk ik ruimschoots voldoen aan de minimale eisen. Dat ie minder remt dan het normale remsysteem is een feit natuurlijk, maar je kunt best wat remkracht opwekken met dit systeem volgens mij.
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De parkeerrem van de XM is bijna even beroerd als die van de CX. Er wordt hier bij de technische keuring erg lastig over gedaan… Maar noodrem “vertaald” naar de XM lijkt me sowieso niet erg verstandig: de parkeerrem werkt immers op een pedaaltje. Wordt de voet die hem zou moeten bedienen bij een noodstop niet dringend elders benodigd?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2128
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Bij mij niet, ik heb een automaat dus m’n linkervoet vrij om te “noodremmen”
Ik heb laatst eens geprobeerd om er op te trappen en vond de vertraging niet heel beroerd. Je zult echt hard moeten trappen en dus veel kracht moeten zetten om snel te stoppen. Maar het is beter dan niets in geval van nood lijkt me….
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Dat is een praktisch voordeel van een automaat!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hard trappen en matige vertraging of nie, als je niks meer hebt ben je erg blij dat dat ding erop zit
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik heb me er ook ooit wel zorgen om gemaakt, en heb hard nagedacht hoe te handelen in een noodgeval.
Gauw in de vrij gooien en met links de parkeerrem intrappen
Hoort dat pedaaltje zo`n klap te geven als je de blokkeerknop uittrekt?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Maurice, ALS de pleuris uitbreekt dat je die vetrem nodig hebt zou ik pas op het alllllerlaaaaatste moment de pook in zijn vrij zetten. Sterker nog, ik zou remmen met dat ding en proberen terug te schakelen op de motor. Waarschijnelijk geeft die motor nog meer vertraging dan je met die voetrem kunt trappen.
Ik en paps gingen een keer met de xm musketier naar zoetermeer bij iemand op bezoek, toen net voor de afslag de riem voor de airco en hd pomp het opgaf. Dat was echt een nachtmerrie gezien de xm RIJDEND na enkele seconden naar beneden zakte, en vervolgens geen remdruk meer had. Ook was het sturen erg zwaar geworden. Met heel veel geluk geen ongeluk gehad bij de de stoplichten en bij de eerst volgende parkeerplek de handrem heel hard ingetrapt Nou.. de xm slipte en kwam tot een stilstand. Ik denk niet dat de nieuwere modellen van 1998 dit soort problemen kunnen krijgen ivm het anti inzaksysteem en extra veerbollen…
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
En als je dan een crisis veersysteem hebt zonder hydraktief dan ben je dus de sjaak, of begrijp ik dat verkeerd?
(leuke spraakverwarring trouwens, handrem )
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist