

Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Een introductie
Voor mijn werk kon ik het openbaar vervoer helaas niet volhouden.
Er moest daarom een auto komen.
Geen saaie verstandige (lease) auto maar iets waarin de dagelijkse rit een plezier is.
Daarom heb ik enige maanden geleden een Citroen CX aangeschaft voor woon-werk verkeer en hobby.
Als je toch moet rijden dan wel in stijl en comfortabel.
In mijn korte zoektocht naar een CX had ik het volgende idee.
Een redelijk uitziende CX die technisch goed is en geschikt is om er dagelijks mee te rijden.
Ik heb in 2 weken een geschikt exemplaar gevonden.
Ze stond al meer dan een jaar stil en wat ik aantrof was het volgende:
Het plaatwerk, subframes, longerons in goede staat en niet doorgeroest.
Wel een beetje roest aan de onderzijde/binnenkant deuren.
Maar verder heel netjes.
Voor zover je dat kunt zien/horen is het een auto zonder technische gebreken en beunhaasreparaties.
Het interieur is erg vies en niet alles zit vast maar het is wel kompleet.
De stoelen zijn zwaar versleten dus daar moet zeker wat aan gebeuren.
Ze is voorzien van een schuifdak (het voordeel is: geen hangende hemel)
Ik weet het: een schuifdak is geen pluspunt maar vooral een roestpunt.
Maar al met al een aardig exemplaar met wat werk dat ik zelf kan uitvoeren en voor een redelijke bedrag. De verkoper vraagt nog of ik een beetje handig ben.
Dus aangeschaft. Een CX 2400GTi uit 1983 in de kleur Blanc Meije.
Voorzien van nieuwe APK begin ik aan een nieuw autoavontuur.
Vanaf de eerste kilometer is het een bijzondere ervaring en een plezier om mee te rijden.
Al snel blijkt dat de kachel geen warmte geeft.
Dat is niet fijn als het eind februari is. Dus daar moet eerst wat aan gebeuren.
Geen werkende kachel blijkt het resultaat te zijn van een defecte thermostaat in het koelsysteem. De motor wordt gewoon niet warm. Daarnaast werkt de luchtverdeling hoofd/voeten niet. Met een nieuwe thermostaat erin en het repareren van de afgebroken luchtverdeelklep werkt de kachel heel erg goed.
Het is het begin van een hele lijst van werkzaamheden:
Interieur grondig schoonmaken (stoelen + bekleding eruit)
Nieuw bankstel (serie 2 want dat zit beter)
Radio + Speakers monteren
Radioconsole repareren en vastzetten
Raamschakelaar vervangen
Bedienkabel luchtverdeling ventilatie repareren
Afwatering schuifdak schoonmaken/controleren
Rubber rondom schuifdak repareren (Bison Polymax)
Binnenkant schuifdak inspecteren
Stoelsledeverlengers gemonteerd
Thermostaatklep vernieuwen
Koelsysteem doorspoelen (incl. kachelradiator)
Thermocontact motorventilator vernieuwen
Kabel motorkapsluiting vervangen
Contactslot vervangen ivm afgebroken sleutel
Banden + Velgen nieuw (geen TRX banden meer)
Uitlaat einddemper vervangen
Kachelradiator vervangen ivm lekkage
Extra relais voor koplampen inbouwen
Verlichting voor/achter contacten schoonmaken/opnieuw maken
Bougies vernieuwen
Motorolie + Filter
Olie versnellingsbak
Luchtfilter
Benzinefilter
Benzineslangen + klemmen vernieuwen
Brandstofdrukregelaar vernieuwen
Stekkers injectiesysteem losmaken/schoonmaken
Ontsteking verdeler + bougiekabels controleren
Ontsteking controleren (tijd, vervroeging vacuum/toerental)
Draadboom onder reservewiel extra beschermen
LHM vernieuwen + doorspoelen systeem
Bovenste motorsteun vervangen
Warmloopomloopluchtregelaar repareren
Luchtmassameter repareren ivm slecht lopen door versleten koolstofbaan
Kleppen stellen
Gaskabel vernieuwen
Deur bestuurder opnieuw afhangen
Deurstoppers modificeren
Snelheidsmeter repareren (blijft soms hangen)
Tot op heden heeft ze me onderweg nog niet laten staan.
Wel waren er 2 incidenten waardoor ik even niet in de CX heb kunnen rijden.
Plotseling rij ik niet meer comfortabel. Voor mijn gevoel heb ik een lekke band rechtvoor. Ik zet auto aan de kant maar kan geen probleem ontdekken. Ook niet als ik de auto voor en achteruit duw. Het blijkt dat het loopvlak van de band rechtvoor aan het loslaten is. Ik rij dus voor een deel op de staalgordel en de band is ovaal geworden. Het besluit om de veel te oude TRX banden te vervangen door normale banden had ik snel genomen. Dus 4 velgen en 4 nieuwe banden. Een paar dagen op non-actief (de CX dan) is het gevolg.
Ik ben bijna thuis en ik ruik koelvloeistof. Dat is dus een lekke kachelradiator. Een nieuwe kachelradiator is gelukkig nog te koop. Maar wat een werk om dat te vervangen.
De CX is dan ook een week in reparatie.
Natuurlijk is de CX nog lang niet perfect.
Er is nog veel te doen:
- Opwarmfase motor kan beter
- Gaatje in bodem bij voeten passagierstoel (toch niet goed gekeken bij de aanschaf)
- Motorsteun bij versnellingsbak
- Carrosserie roest herstellen (paar kleine plekjes)
- Anti-roest behandeling onderzijde
- Deurpanelen rechtmaken en vastzetten
Ik heb de neiging om er een nieuwe auto van te willen maken. Maar ik probeer me te beheersen. . . .
Als newbie op het forum heb ik mezelf voorgesteld in het gastenboek.
Ik moet nog ontdekken hoe ik foto’s kan laten zien.
Groeten,
Jaap






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Foto’s kan je plaatsen door bij het maken van een nieuw bericht op “bijlagen” te klikken. Klik dan op “bladeren” en klik de foto die je wilt plaatsen aan. De foto’s mogen echter niet te groot zijn, dus behalve als je ze op klein formaat gemaakt hebt, zal je ze moeten verkleinen. Als het niet lukt mag je de foto’s ook naar mij mailen, dan plaats ik ze voor je!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
@Tjerk,
Dank voor het aanbod.
Als echte DHZ’er ga ik het natuurlijk zelf proberen.
Zoals jij het uitlegt denk ik dat me dat gaat lukken.
Alleen moet ik wel de foto’s even verkleinen.
Zal vanavond een poging doen (heb nu op mijn werk de foto’s niet beschikbaar).
Groeten,
Jaap






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Succes dan
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Voor grotere foto’s (en die hebben we natuurlijk nog ‘t liefst!) kan je ook een foto plaatsen vanaf een website dmv de img-tag in je reactie. Als je je foto’s op een site als Picasa, Flickr of zo zet, gaat het prima. Wel een beetje gepruts om de juiste link tussen de tags te zetten, maar het lukt wel!
Succes met de CX!
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Leuke CX Jaap. Dat schuifdak daar weet ik alles van. Volgens mij kun je beter een hangende hemel fixen dan de kuren van het schuifdak in bedwang houden.
Verder hoop ik dat je veel fijne zweefkilometers beleefd. En dat de lijst met werkjes steeds korter zal worden!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Klasse Jaap! Lange lijst maar al met al valt dat best mee. Succes ermee.
Er zijn wel genoeg saaie auto’s op de weg inmiddels denk ik.


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gefeliciteer Jaap met deze mooie GTI,
alleen vind het persoonlijk weer jammer dat er dan weer serie2 stoelen in zitten, maar je schreef al dat de andere verleten waren. ga je nog wel opzoek naar een set blauwe ?
Verder kun je nog wel ff vooruit met het werk zo te lezen en zul je nog wel een paar uitdagingen tegenkomen zoals de luchtmassameter en die panelen recht zien te krijgen.
Geniet er iig van en succes.
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kek wagentje hoor!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
@Mark
Ja die serie 2 stoelen in een serie 1 CX.
Als je voor origineel gaat dan is dat natuurlijk “not done”. (moet mijn Frans nog een beetje bijschaven)
Maar hoever wil je gaan in originaliteit.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog twijfel over passende serie 1 stoelen in de kleur blauw.
In de tussentijd in ieder geval genieten met serie 2 stoelen.
En over de luchtmassameter: ik heb lang gezocht naar een beter exemplaar.
Nieuw niet meer te krijgen volgens mij.
Wel gebruikte exemplaren, maar alles dat ik ben tegengekomen heeft een zwaar versleten koolstofbaan en/of is mechanisch defect.
Groeten,
Jaap





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Hier een nieuwe luchtmassameter, wel ff de spaarpot omkeren.
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Mooie auto zeg! Wit vind ik persoonlijk prachtig op een CX. Stond deze niet te koop bij een Citroën-specialist in Hilversum?
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Jaap Comfort schreef:Een introductie
Radioconsole repareren en vastzetten
Tjerk, wel ff opletten
maar ik kan je uit ervaring vertellen dat het ding erg gammel vastzit of juist niet.
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Haha sorry, had de tekst niet helemaal goed gelezen
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3