Ik heb wat kleine puntjes aan mijn ZX. Het gaat om een ZX 1.6i Image met 195.000 op de teller uit 1995. Heb hem nog niet zo lang en onderhouds historie is onbekend. Is een redelijke budget auto waar ik ongeveer 10.000 km in wil rijden het komende half jaar, en wat ervaring mee wil op doen met sleutelen.
Gisteren hoorde ik voor het eerst een tik toen ik de versnelling in de achteruit zette. Deze heb ik gelokaliseerd. Er zit wat speling op het grootste ‘kogelgewricht’ aan het einde van de grootste schakelstang (die van onder de pook naar voren loopt). Bij het schakelen naar de achteruit ontstaat hier een tik. Ik heb het idee dat dit geen kwaad kan, klopt dat?
Verder schakelt hij soms moeilijk in de achteruit. Dit is met name zo wanneer de auto een tijdje stil heeft gestaan. Dit is dus onhandig als je achteruit een parkeerplaats af moet.
Als ik de motor uit heb (koud) en een paar keer tussen de verschillende versnellingen heen en weer schakel, gaan na een tijdje alle versnelling moeilijk. Dan krijg ik hem soms nergens meer in behalve in de 1 (waar hij al in stond). Een tijd later gaat alles wel weer soepel. Tijdens het rijden nooit problemen.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met de versnellingsbakolie. Het is onbekend of deze ooit bijgevuld/verschoond is. Nu heb ik de auto opgekrikt om te peilen en naar de vulplug gezocht achter het linker voorwiel, maar niks kunnen vinden.
Waar zit de vulplug in de bak van mijn 1.6i?
Verder zeer tevreden met de auto!
geen idee waar die plug zit uit mijn hoofd. Het schakelen zal aanzienelijk verbeteren als je de schakelstangetjes, 3 meen ik vervangt. Dat is een eenvoudig klusje en kost aan materiaal misschien 3-4 tientjes.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Aftapplug:
vulplug:
of hier:
of hier:
nummer 2
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor de reactie’s. Het is idd de bak op de tweede afbeelding.
Als het goed weer is zal ik de olie eens peilen en eventueel verschonen. Als het schakelen dan nog moeilijk gaat de schakelstangen maar eens schoonmaken en smeren of vervangen. De schakelstangen zitten op het ene kogelgewricht na nog wel goed verbonden en stevig in elkaar.