Weeral wat gedaan gisteren :
1. Klokje
Ik heb 2 klokken liggen, één van 2deneus ( met chroom randje) en laatste neus.
Op de 2de neus klok,dacht ik even te ‘oefenen’ en draai aan onrust-asje beneden, en ja hoor. Het werkt.
Het 2de klokje ging jammer genoeg niet zo makelijk. Het afstelasje is niet aan te vijzen!
2. Carburator :
Er valt mij op dat de DS23H carbu ( 28/36DM2) een kleiner sproeierbezetting heeft dan DS21H carbu( 28/36DLE )
Waarom is dit zo ?
3. 123 Ontsteking :
Ik heb de dag droevig moeten afsluiten met de vaststelling dat de 123onsteking defect is.
De motor ‘danst’ in stationaire toerental. De onsteking heeft er nog maar amper een jaar opgezeten = +/- 4000km.
Ik ben te werk gegaan met een stroboscoop lamp en kwam er vrij snel achter dat de bougies onregelmatig vonkte.
Het was dus geen lokaar cilinder probleem, maar een ‘algemeen’ onstekingsprobleem.
Toen ben ik alles gaan nakijken - zonder ervan bewust te zijn dat de 123onsteking ook verdacht kon zijn :
Delco, rotor, bougiekabels, bobijn etc.. allemaal veranderd gehad with no result. Ook voeding rechstreeks op bobijn aangesloten om contact slot uit te sluiten.
Toen heb ik de 123 onsteking vervangen door conventionele die erin zat, en ja hoor is, de wagen draait zoals het hoort.
De wagen ‘danst’ niet meer stationair en alle bougies vonken bij elke toerental.
Kent iemand deze fenomeen met 123onsteking ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb 5 jaar gelkeden hetzelfde gehad met mijn HY (1911 cc, zelfde 123-ontsteking.) Daar was het een massa probleem. Extra aandacht gegeven aan massa bevestiging accu, motor en ontsteking heeft dit probleem toen opgelost.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mr. Smith schreef:
3. 123 Ontsteking :
Ik heb de dag droevig moeten afsluiten met de vaststelling dat de 123onsteking defect is.
De motor ‘danst’ in stationaire toerental. De onsteking heeft er nog maar amper een jaar opgezeten = +/- 4000km.
Ik ben te werk gegaan met een stroboscoop lamp en kwam er vrij snel achter dat de bougies onregelmatig vonkte.
Het was dus geen lokaar cilinder probleem, maar een ‘algemeen’ onstekingsprobleem.
Toen ben ik alles gaan nakijken - zonder ervan bewust te zijn dat de 123onsteking ook verdacht kon zijn :
Delco, rotor, bougiekabels, bobijn etc.. allemaal veranderd gehad with no result. Ook voeding rechstreeks op bobijn aangesloten om contact slot uit te sluiten.Toen heb ik de 123 onsteking vervangen door conventionele die erin zat, en ja hoor is, de wagen draait zoals het hoort.
De wagen ‘danst’ niet meer stationair en alle bougies vonken bij elke toerental.Kent iemand deze fenomeen met 123onsteking ?
Terug sturen naar de leverancier. Krijg je een nieuwe.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De 123 heeft een tijdje zeer goed gewerkt hoor. Mijn massakabel is bij de aanschaf van de wagen vernieuwd en heb nog een extra massakabel toegevoegd tussen bak en chassis. Batterijpolen zijn ingevet met vaseline.
Ik heb terug mijn oorspronkelijke verdeler ingebouwd zoals voorgeschreven in WPH : met testlamp tussen condensator en massa voor vooronsteking en afgesteld op 2000rpm met strobo. Het is een makkie als je de gradenboog hebt, kan ik iedereen aanraden!
Jammer genoeg is de verdeler niet diegene die bij mijn motortype hoort : ik heb een DY05 verdeler die werkt met een totale vervroeging van 28° krukasgraden. Mijn moet een DX05i zijn, die geeft 20° totale krukasverv. DY05 geeft teveel vervroeging waardoor de motor pingelt . Deze is nu verlaat zodat niet ie meer pingelt. Ik ben dus op zoek naar een goede DX05i verdeler!
Ik ben nog steeds overtuigd van de voordelen van de 123onsteking.
Terug opsturen naar leverancier/verdeler ( clubmagazijn) of naar fabrikant ( 123ingnition zelve ? )
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Clubmagazijn.
DriverD?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
OK gaan we doen!
Dago inmiddels in flesh and blood al ontmoet, dat gaat een drukke dinsdagavond worden aan clubmagazijn
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ik heb een klokje van 2de dash ( met chroom randje ) die ik aan de praat heb gekregen.
Helaas werkt ander klokje - voor mijn 3de dash- niet goed.
Is het wijs om de wijzerplaat over te zetten ?
Dwz, wijzers eraf en wijzerplaat veranderen.
Alleen weet ik niet of dit mogelijk is.. De wijzers zitten er erg vast op.
Iemand al ooit geprobeerd ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Uiteindelijk overgegaan tot actie met de risico dat het 2de dash operationele klokje onbruikbaar wordt door slecht gepruts.
MAAR het is het mij gelukt!
Wijzerplaatje los gekregen en wijzers voorzichtig eraf geprutst.
Nu heb ik een kolkje met binnenwerk van 2de dash maar met wijzers en wijzerplaatje van 3de dash.
EN ze gaat nog lekker ook!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Heren, ff een snelle update :
Van de week op advies van Club magazijn medewerkers, een Beru bobijn gekocht.
De carbu 28/36DLE is gevlakt, primaire sproeier vernieuwd, controle van de vlotterhoogte en uiteindelijk met nieuwe voetpakking er terug op geknald.
De wagen draait weer als een zonnetje, weliswaar eerst met contactpuntjes en vorige Valeo bobijn en bougicords kabels.
Toen heb ik de verdeler met contactjes verwisseld met 123 ontstekingen en de problemen kwamen weer terug.
Er zat niets anders op dan de bobijn ter verdenken - een Valeo bobijn die maar enkele jaren oud was.
Met de Beru bobijn gemonteerd was het dansen op stationaire toerental over.
Besluit : de 123onsteking geeft een veel sterkere vonk dan verdeler met puntjes, en daar heeft een normaal bobijn last van.
Een upgrade van een verdeler met puntjes is op zich niet voldoende, héél het systeem moet je verder upgraden : bobijn + bougiekabels.
De bobijn heeft me lekker getreiterd en viel van het één in het ander. De 123 onsteking was het uiteindelijk niet, noch de bougicords kabels.
De eerste testritten bewijzen het : gisteren moeten verhuizen, de grootouders van mijn vriendin verhuizen van Hoogstraten naar Hoboken.
Gisteren 4 ritjes over en weer gedaan met volle tank - de teller staat nu op klein 250km en de tank is half leeg
Up to the next job!
PS : mijn klokje werkt nog steeds
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Goed werk. Hoe zit het nu met je bougiekabels? Je vertelde eerder dat ze doorslaan en nu niet meer?
Yep dat klopt. Ik heb de doos nog gecheckt en het zijn echte bougicords ( ze komen uit een gele/blauwe/witte doos).
Inderdaad, het slaat niet meer door. Ik kan u geen verklaring geven, maar het zal wellicht aan de bobijn liggen.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Even tussendoor, mijn bougies ( NGK BPR6HS ) gecheckt na 300km testrit : mooie koffie bruine bougies, wijst op optimale verbranding. Ik ben best tevreden van de laatste inspanningen!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ziet er goed uit!
Citroen!
Tussen de regenbuitjes door, is er altijd wel een klusje dat we kunnen doen : na vervangen van mijn HD pomp en disjoncteur ( HD regelaar ), brandde mijn rood lampje niet meer van de hydraulique druk op dashklok.
Het regelschroefje stond niet meer goed :
Na enkele keren het schroefje gedraaid,gaaat nu het lampje na zo’n 6 à 8 seconden bij volledig drukloos systeem uit. Smorgens brandt mijn lampje ook opnieuw!
Het lampje gaat terug aan na zo’n 35x drukken op de remknop.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige