weigerende hoogteregelaar-vraag vanuit Frankrijk
camiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 11-11-2009

Gepost: 28 juli 2011 12:52 PM

Beste forumleden,
vanuit Frankrijk een vraag over de voorste hoogteregelaar/ of het ontluchten van de leidingen:
Een paar weken geleden de 2e octopus vervangen en de voorraadbol.En alle leidingen heb ik reeds vervangen en het systeem lekt geen druppel. Maar nu tijdens de rit naar Frankrijk komt de voorkant niet meer omhoog. Wel als we gaan ‘elastieken’ (omhoog omlaag), maar de voorkant gaat niet na een nacht stilstaan automatisch omhoog, de achterkant wel.

- Zou het de hoogteregelaar kunnen zijn? (deze lekt niet, kapjes al losgehaald)

- of moet het systeem ontlucht worden en zoja hoe?


Ik hoop op een reactie, want zaterdag gaan we naar het zuiden.

a bientot!

Profiel  
 
matdb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 28-05-2011

- Xsara Picasso 1.6i
- BX SPORT
- Evasion 1.9td sx
Gepost: 28 juli 2011 01:21 PM
  [ # 1 ]

is de stelstang niet los gekomen? hangt vast aan de stabilisatiestang

sm ie 1973, ds23 H pallas 1974, 2cv6 club 1985, 2cv6 special 1986, bx sport 1986, evasion 1.9td 1997, xsara picasso 1.6i 2004, ex xantia 1.9td break hydractive, ex ax sport, ex ax 1.1 image, ex zx 1.9d

Profiel  
 
Bossinkje
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008

- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Gepost: 28 juli 2011 06:51 PM
  [ # 2 ]

Misschien dat ontluchten nog wel eens wil helpen ja, een kennis van me heeft toevallig het zelfde probleem met zn DS, die blijft fier met de kont omhoog staan..

Citroën Xantia 1.8 16v

EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 28 juli 2011 07:00 PM
  [ # 3 ]

Je kan even kijken of je wat lucht hoort sissen als de onlastschroef (maat 12) op je voorraadbol behuizing even een slagje lost. Verder hoeft niet, en moet ook niet want er zit een kogeltje onder. Dat had je volgens mij ook al moeten doen na het leidingwerk vervangen. Maar zoiets ontlucht zichzelf ook wel enigzins dacht ik, door wat omhoog-omlaag oefeningen te doen met de bx.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 juli 2011 07:04 PM
  [ # 4 ]

Het systeem is zelf-ontluchtend. Alleen de remmen moet je handmatig ontluchten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
matdb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 28-05-2011

- Xsara Picasso 1.6i
- BX SPORT
- Evasion 1.9td sx
Gepost: 28 juli 2011 07:25 PM
  [ # 5 ]
waterman schreef:

Het systeem is zelf-ontluchtend. Alleen de remmen moet je handmatig ontluchten.


als je de veerbollen vervangt hoef je idd niet te ontluchten.

sm ie 1973, ds23 H pallas 1974, 2cv6 club 1985, 2cv6 special 1986, bx sport 1986, evasion 1.9td 1997, xsara picasso 1.6i 2004, ex xantia 1.9td break hydractive, ex ax sport, ex ax 1.1 image, ex zx 1.9d

Profiel  
 
camiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 11-11-2009

Gepost: 28 juli 2011 08:19 PM
  [ # 6 ]

Dank allen voor de reacties,

ik heb de ontluchtingsschroef 1 slag los gedraaid en er komt lucht uit. Nu is het zo dat er lucht uit blijft komen. Ik doe dit met de motor uit, nu vind ik op franse fora, dat het ook met draaiende motor kan. Moet ik door blijven gaan met ontluchten tot er niks meer uit komt?

Groet,

camiel

Profiel  
 
camiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 11-11-2009

Gepost: 28 juli 2011 08:39 PM
  [ # 7 ]

ik bedoel dat er na 4x incl elastieken er nog steeds lucht uit komt, dit is normaal?

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 28 juli 2011 10:24 PM
  [ # 8 ]
camiel schreef:

Ik doe dit met de motor uit, nu vind ik op franse fora, dat het ook met draaiende motor kan. Moet ik door blijven gaan met ontluchten tot er niks meer uit komt?

Nee.

 

camiel schreef:

ik bedoel dat er na 4x incl elastieken er nog steeds lucht uit komt, dit is normaal?

Ja.

 


Als je ‘s ochtends de BX start (dan ligt die natuurlijk laag) en je helpt hem even door de hoogteverstelling een tandje hoger te houden terwijl die omhoog komt, komt die dan wel weer ongeveer op de normale rijhoogte?
(natuurlijk wel weer de hoogteverstelling in de rijstand terug zetten zodra je denkt dat die genoeg omhoog gekomen is)


Zo ja, dan gok ik op een vervuilde hoogteregelaar.
Niks aan de hand, kun je gewoon mee doorrijden en straks op je gemak fixen in NL. Wink

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 29 juli 2011 01:48 AM
  [ # 9 ]

Ok wist niet dat het zelf ontluchtend was. Heb wel eens een buikliggende bx gehad die na wat open en dicht draaien eindelijk in de benen kwam. Vandaar het idee. Blijft de lucht dan niet op een lokaal hoogste punt zitten?

Profiel  
 
camiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 11-11-2009

Gepost: 29 juli 2011 01:34 PM
  [ # 10 ]

basisbx,
ik dacht het zelf ook al, hij gaat omhoog, maar niet automatisch (wel hoog-laag-normaal) dan rijdt ie ook normaal. In NL maar even uit elkaar. Nu naar het zuiden!


mercie tout les monde!

Profiel  
 
klapkar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 02-04-2009

Gepost: 01 augustus 2011 03:43 PM
  [ # 11 ]

Mijn BX heeft hetzelfde probleem.

Na de Worldmeeting in France wil hij na een week stilstand niet meer omhoog komen aan de voorzijde.

Waar moet ik dit zoeken? Ik ben geen leek op autogebied maar wel een beetje op hydropneumatiek gebied.

Nadat ik de auto op de hoogste stand heb gezet doet hij het (nu nog) wel.

HELP?!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25586
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 augustus 2011 03:50 PM
  [ # 12 ]

Voorste hoogteregelaar is vervuild en wordt door het veerstangetje aan je as niet meer in de goede stand gezet. Met de handbediening forceer je dit. Gymmen helpt somt. Anders reviseren of vervangen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
klapkar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 02-04-2009

Gepost: 05 augustus 2011 12:15 AM
  [ # 13 ]

Gymmen

Wat is dit?

Waar kan ik die hoogteregelaar ongeveer vinden?

Aan de veerpoten!? Of midden onder waar dat stangetje loopt van de handverstelling!?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11749
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 augustus 2011 08:55 AM
  [ # 14 ]

Gymmen = een keer of wat de diverse standen van de vering langs, je voorste hoogteregelaar zit in het midden waar het stangetje van de handverstelling loopt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 05 augustus 2011 10:23 AM
  [ # 15 ]

Met een beetje een brakke/oude octopus niet gaan gymmen, mijn octopus heeft het begeven met het gymmen. Mijn voorste hoogteregelaar weigerde ook dus ben ook aan het gymmen geweest met als resultaat een nieuwe octopus en nu een schoongemaakte hoogteregelaar, werkt nu wel weer perfect allemaal Mr. Green

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook