Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Duidelijk..Dank voor de snelle reacties!
Ik heb een paar gele lampen besteld in China. Eens kijken hoe dat bevalt. Ze hadden 55Watt en 100Watt exemplaren. Heb beide maar gekocht. Doe ik de 100 Watters wel voor groot-licht.
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Totaal aantal Berichten: 9432
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is de bedrading en de zekering wel uitgelegd op 100 W?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Serie 1 koplampen zijn niet gezekerd, en ik heb op een mijner XM’s al het genoegen mogen proeven van een uitgefikte draadboom. Wees dus voorzichtig…
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Bedankt voor de waarschuwing!
Ik had het idee om de 100W als groot-licht te gaan gebruiken. Dat heb ik echt zelden aan en nooit voor lange tijd. Maar ik zal eerst eens proberen of de draden niet te warm worden.
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Bedankt voor de waarschuwing!
Ik had het idee om de 100W als groot-licht te gaan gebruiken. Dat heb ik echt zelden aan en nooit voor lange tijd. Maar ik zal eerst eens proberen of de draden niet te warm worden.
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als het je om meer licht gaat is Xenon een betere optie. Die heb je ook in geel. Al aardig wat over geschreven in het Forum.
Xenons gebruiken ook minder stroom, want het zijn zeg maar gepimpte spaarlampen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
En ik ben een groot xenon-evangelist om 2 redenen. Ten eerste is de lichtopbrengst fors meer dan halogeen. En dat heb je wel nodig met een XM.
Ten tweede verstoken ze minder vermogen zoals Jan zegt, wat zich vertaalt in minder warmte. En dat komt de levensduur van je reflectoren ten goede.
Die Chinese dingen zijn niet echt slecht, het licht is een beetje groenig.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Het gaat mij eigenlijk puur en alleen om de kleur. Ik heb nog niet gezocht op Xenon ombouw op het forum, maar wat ik er van begrijp moet je toch redelijk wat aanpassen toch? Ik wordt vaak helemaal geshuffeld van weer zo’n tegenligger die met een setje Xenon hoogtezonnen komt aanrijden, waardoor ik 3 min. niets zie.
En ach…lichtopbrengst….Ik rijdt heel veel in een Dyane rond, met gehele Duplo lampen erin…Het licht van een XM is voor mij als een oase van licht…
Maar goed, meer licht is wel beter voor de veiligheid.
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Veel aanpassen? Nee hoor. Een gat in de dop van de lampunit maken om de draden door te voeren en de ballasttrafo’s ergens netjes monteren. En natuurlijk twee draden per lamp omstekeren.
Als je verblind wordt door je medeweggebruiker staan zijn lampen te hoog afgesteld.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Zijn die ballastrafo’s nodig om het mindere energieverbruik te compenseren of om het voltage af te vlakken?
Ik meende trouwens dat een Xenonlamp altijd vergezeld moest gaan van een koplamp met automatische hoogteregeling, zodat ze nooit te hoog konden staan. Komt de XM nog wel door de keuring als ik er zelf een paar Xenon’s in sleutel?
Ik las dat er op het forum her en der inbouwverslagen zouden staan, maar ik kan met de zoekfunctie niet echt iets vinden. Heeft iemand een goed verslag toevallig?
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Xenonlampen werken op een veel hogere spanning dan wat de accu kan leveren. Die ballasttrafo’s dienen dus om de spanning op te krikken.
Vanaf een bepaald bouwjaar moet de koplamp inderdaad zelfstellend zijn. Welk jaar dat is weet ik niet omdat de XM ouder is. Je kunt ze dus gerust toepassen zonder problemen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Helemaal duidelijk!
Als ik die kits zo bekijk moet het inbouwen niet al te lastig zijn. Moet ik alleen nog verzinnen waar ik die ballast-trafo’s laat. Dan is het eigenlijk het mooiste om 2 sets te doen, dus ook één voor grootlicht.
Nadeel is dan wel weer dat ik dan nog steeds geen gele verlichting heb…mhhhm dillema!
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Voor elke oplossing heb ik een probleem.
Voor mooi geel licht kun je het beste het volgende doen: 4300K xenon lampen, dat is aangenaam wit licht. En dan ergens van die gele H4 overzetglaasjes op de kop tikken. Die bouw je dan in de lampunit in. Op het forum van de XM-club staat een how-to voor dat inbouwen en dat is ook niet moeilijk.
Wim,
Disciplus Simplex
En hier is de how-to over gele glaasjes:
http://www.xmclub.nl/forum/topic?f=7&t=265&view=previous
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Waarom niet opzoek naar orginele franse koplampen? Kom je regelmatig tegen op ebay enz.
Met gele glaasjes bereik je wel hetzelfde maar dan blijf je nog wel oude blakers en plastic kapjes houden.