


Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Lang geleden dat ik hier nog eens gepost heb. Ik bleef wel zeer regelmatig lezen op dit forum - zo bleef mijn Xm-virus actief.
Na wat rondkijken hier in België vond ik niet echt iets naar mijn zin (meestal nogal veel kilometers of onverzorgde auto’s) dus ben ik ook eens bij jullie komen kijken.
Hier in België eentje gevonden, ook een paar in NL, vandaar advies nodig om een keuze te maken. De bedoeling is ofwel een 2.0i en LPG inbouwen, of een 2.1 TD (had ik vroeger reeds, uit 1994 met automatische bak).
Nu heb ik de volgende opties, en geen idee hoe een keuze te maken :
1. Xm 2.0i Prestige 1998, 106000 km, onderhoud door Citroën, nieuwe distributieriem op 98000 km
toestand : hier en daar krasje, een deukje of twee - moet natuurlijk hersteld worden, ik wil hem (ze?)
in pico bello toestand.
Prijs 3700 € (ik krijg er nog wel een paar honderd af)
LPG-installatie die ik moet inbouwen kost 2300 €, dus kom ik uit op zo’n 6000 € dan nog carosseriewerk.
Belgische auto, dus geen moeite te doen om in te voeren uit NL
2. Xm 2.1 TD Prestige 02/2000, 160000 km, distributieriem op 116000km (staat bij Enting in Zwartsluis) zo te
zien geen carosseriewerk aan, 6975 €. Nederlandse auto, moet ik dus importeren in België - nog geen idee
van of dit moeilijk gaat of niet.
3. Xm 2.1 TD Prestige 10/2000, 104000 km, distributieriem op 103000 (ook bij Enting, ziet er ook 100% goed
uit. 8450 €. Ook te importeren.
4. Xm 2.1 TD automaat 1998 (vind ik wel zalig) 136000 km, bij Renard (ik lees hier af en toe dat die heel
betrouwbaar zijn) 136000 km, 8950 €,ook importeren.
Dus zoals de Fransen zeggen ” l’embarras du choix”. Teveel keuze.
Prestaties zijn voor mij niet zo belangrijk, wel betrouwbaarheid en uiteraard ook prijs. Eerst vond ik die Nederlandse auto’s zwaar overprijsd, maar als je niks anders vindt en je wil er toch eentje… wat doe je dan hé ? Ik wil nu een Xm om elke dag mee te rijden en om nog heel lang mee te rijden en nooit meer weg te doen.
N° 1 trekt mij wel erg aan door prijs en niet hoeven te importeren maar tegen dat hij LPG heeft en hij weer strak is zit ik waarschijnlijk ook wel aan 7500 € en da’s dan weer dichtbij de duurdere Xm’s uit NL.
Dus zit Roadrunner hier te twijfelen dat het niet meer mooi is.
Dus als er iemand kan advies geven, in dank aanvaard.
Roadrunner… never been caught.
http://www.leboncoin.fr/voitures/219840786.htm?ca=17_s
http://www.leboncoin.fr/voitures/220327913.htm?ca=17_s
http://www.leboncoin.fr/voitures/213436571.htm?ca=17_s
http://www.leboncoin.fr/voitures/194630675.htm?ca=17_s
http://www.leboncoin.fr/voitures/212489947.htm?ca=17_s
Bijgaand een paar leuke exemplaren bij uw zuiderburen. Ik vind de NL prijzen ook wel wat aan de hoge kant! En de 1e optie bij u in Belgique oo niet voordelig. Beter even doorzoeken denk ik en informeren of invoeren lastig is. In NL niet maar hoed dat in uw mooie landje is geregeld?
Naar mijn idee kun je idd beter bij je zuiderburen gaan shoppen. De mooiere XM’s die hier in Nederland rondrijden of te koop staan zijn over het algemeen in Frankrijk gehaald.
In ons land zijn er in verhouding voornamelijk eenvoudige modellen verkocht. Reden zal ws de BPM zijn geweest.
Bij autobedrijven zie je hier wel mooie exemplaren staan maar idd, die hebben er een in Frankrijk gevonden en hierheen gehaald die dan vaak meer dan 1 keer over de kop gaat.



Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Bedankt voor de reakties, beek3762 en gompy58.
Je kan inderdaad wel een goedkope(re) Xm vinden in Frankrijk zo te zien. Misschien ga ik momenteel wel een beetje te gehaast tewerk.Dat komt omdat ik onlangs met een Xm reed en het was als thuiskomen - alles perfect, alles op de juiste plaats, net zoals een oude vriend die je in jaren niet meer gezien hebt en waarmee je de draad direkt weer oppakt of een paar lekker ingelopen schoenen die je aantrekt. Mijn reactie was onmiddellijk dat ik er weer een wil. Niet erg rationeel, weet ik, maar oude liefde roest nu eenmaal niet.
Jammer genoeg was het exemplaar waarmee ik reed heel erg verwaarloosd, moest totaal overspoten worden, electrische ruiten vooraan werkten niet, ABS werkte niet, etc.
Het nadeel is dat je vaak op erg hoge km-standen botst waarvan je dan nog niet zeker weet of de teller niet ooit eens teruggedraaid werd. En ik kom nog van een generatie autorijders die dachten dat een auto met 100.000 km dringend aan vervanging toe was - dus zit de schrik er in om op een onbetrouwbaar exemplaar te vallen. Zelf eraan sleutelen kan ik niet dus moet ik altijd naar de dealer als er iets aan scheelt.
In België heb je een car-pass-systeem dat erg goed in mekaar zit en waarbij je quasi-zeker bent dat de km-stand de juiste is.
Mijn vorige XM was nieuw gekocht in 1994 door mijn vader. Die nam ik over toen hij 60.000 km had. Ik reed tot ca. 180.000 km (als ik me goed herinner). Die verkocht ik toen omdat de koffer altijd omgetoverd werd in een klein zwembad na een rit over natte baan - dit heeft Citroën nooit kunnen oplossen.
De nadien ingebouwde manuele airco werkte ook wel niet ideaal.
De Xm werd vervangen door een nieuwe C5 - schreef ik hier ooit eens over, een nachtmerrie op wielen.
Mijn vroegere Citroëndealer vertelde me dat een Xm uit de laatste serie 1998(?) tot 2000 zeer betrouwbaar is - ‘onverwoestbaar’ zijn zijn eigen woorden. Heeft echter geen zin er voor mij eentje te zoeken, die mannen verkopen liever een nieuwe auto, logisch eigenlijk. En bij ons vind je ze erg zelden, tenzij met heel veel kms op de teller.
Dus zoek ik in die richting, eentje uit de laatste bouwjaren, ooit lukt het wel. Het hoeft niet per sé een superuitgerust exemplaar te zijn. Qua comfort ben ik al heel tevreden met een standaard Xm met een goede airco. Mijn redenering is dat wat er niet in zit ook niet stuk kan gaan.
Natuurlijk, als je dan zo een puntgaaf exemplaar ziet zoals die paar in NL is de verleiding groot, hoewel ik nu ook geen zin heb om een veel te hoge prijs te betalen. En zo omvangrijk zijn mijn middelen nu ook weer niet dat ik me erg mag vergissen bij een aankoop.
Roadrunner… never been caught.
Kilometerstanden zijn niet meer dan een indicatie. Een met weinig kilometers kan een berg aan achterstallig onderhoud hebben of zijn verknald door ondeskundig onderhoud. Je zou zelfs misschien kunnen stellen dat een XM met hoge km stand bij een liefhebber een betere keus zou kunnen zijn.
Bepaal eerst eens voor jezelf wat de motor moet zijn. Diesel, benzine, eenvoudige diesel eenvoudige benzine of juist weer niet.
Realiseer je dat je op een XM echt kunt leeglopen als je afhankelijk bent van de troen dealer.



Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Je hebt gelijk Gumpy58. Als ik alles zo op een rijtje zet ben ik eigenlijk het liefst een 2.1 td. Het enige wat ik eigenlijk wil is een goede en mooie XM met airco. 2.5td is wel aangenamer maar als ik zo die verhalen hoor over koppakking ed…. ik moet inderdaad naar een Citroëndealer als er iets moet gedaan worden.De uurlonen hier lopen wel de spuigaten uit.
Een diesel is voor mij de beste optie, gewoon uit principe (al dat gedoe met LPG… pfft, gewoon diesel en lekker rijden).
Zoals ik al zei heb ik weinig of geen extra opties of prestaties nodig. Met de leeftijd wordt men nogal minimalistisch hé,
Een vijf à zesduizend euro is zo’n beetje wat ik redelijk vind, of heb ik dat verkeerd voor ? Minder is uiteraard beter - dan een duizend of twee euro ertegenaangooien om een prima auto te hebben is ok. Natuurlijk liever eentje zonder werk aan.
Roadrunner… never been caught.






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Had je deze al gezien? Voldoet aan je eisen en hoeft niet ingevoerd te worden. En een, naar mijn mening, hele knappe combinatie van kleur en interieur.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3



Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Dag Tjerk,
Ja, die advertentie staat er al heel lang. De groene kleur is mooi, maar beige leer bevalt me niet zo.
Ook veel te veel kms voor mij. Maar inderdaad een mooie Xm.
Inmiddels heb ik informatie over het importeren, dat schijnt vrij eenvoudig te zijn.
Met factuur en autodocumenten naar een douanekantoor in B waar de auto geregistreerd wordt als ingevoerd en je een formulier krijgt waarmee je dan naar de technische keuring kan. Om naar die keuring te rijden kan je handelaarsplaten gebruiken. Die kan je wel lenen bij de garage.
De auto wordt volledig gekeurd om te zien of hij aan alles verkeers- en veiligheidseisen voldoet (kan geen probleem zijn, technisch zijn auto’s geleverd naar NL en B hetzelfde)en als dat OK is kan je de auto registreren om mee te rijden als belgische auto.
Dat doet een autoverzekeraar voor je. Zodra je verzekering in orde is kan je dan nummerplaten aanvragen, dat gaat heel snel.
De nummerplaten van je oude auto kan je hier niet meer op de volgende hangen omdat iedere nieuw-ingeschreven auto nu een zogenaamde europese plaat moet hebben.
De auto overbrengen is iets anders. Met handelaarsplaten mag je de grens niet over en de plaat van je vorige auto er zomaar aanhangen mag ook niet - kan je zware boetes voor krijgen en bij ongeval betaalt de verzekering niet omdat de plaat niet bij de auto past.
Je kan natuurlijk de auto ook afhalen met een aanhanger of dat door een transporteur laten doen. Duur vrees ik.
Er bestaat blijkbaar wel een mogelijkheid om in NL een tijdelijke nummerplaat te krijgen waarmee je de auto rijdend kan overbrengen - mèt tijdelijke verzekering van één of twee dagen. Dat zoek ik nog uit.
Roadrunner… never been caught.
Kun je in Belgie niet met je verzekering regelen dat je obv het chasis nummer de verzekering krijgt ? Met de franse platen rij je dan naar de grens en daar zet je de garage platen erop.
Overigens is die groene naar mijn mening te duur voor de km stand en wat er verder nog te koop is.
Ga je gewoon eerst eens een maandje ofzo goed orienteren wat er op de markt komt en wat je wilt hebben. Lees je ff een beetje in hier op het forum over de plussen en minnen van een model en wat weinig werk is en wat veel werk is.
Een 21TD heeft ook zwakke plekken in de vorm van de brandstof pomp. welke is goed welke is niet goed of een risico etc.
Ophalen met aanhanger toch geen probleem? Kost hier maar 35 euro per dag. Plus uiteraard een auto die 2 ton mag trekken en de brandstof.
BTW, 265k is toch niks voor een TD? Ik rijd in een TD uit 2000 met een kmstand van 468k. Mankeert niks en zweeft zoals het hoort.
Dat zei ik ook niet Beek, ik ben van mening dat die groene TD best aan de prijs is met die KM stand. Er is iig meer verkrijgbaar voor minder.
Overigens heb ik ergens liever een jonge met hoge km stand dan een oude met lage… Het zegt natuurlijk niet alles, maar een jonge met een hoge km stand heeft ws meer lange stukken gereden, het is iig minder aannemelijk dat het een stadauto is geweest.
Klopt Gompy, ik ben het met je eens dat de prijs icm kmstand redelijk hoog is. Mijn punt is alleen dat we spreken over een auto van minimaal 11 jaar oud. En dan heb ik liever een diesel die 20k per jaar heeft gereden dan 1 die maar 10k per jaar heeft gereden. Die 20k staat meestal voor langere ritten en daar worden diesels eerder beter dan slechter van. Daarnaast vind ik een diesel die net onder de 2 ton hangt een iets groter risico met grotere reparaties die er aankomen. Als er goed en tijdig onderhoud is gepleegd heb je na de 240k meestal een nieuwe D-riem.
zelf heb ik net een een 1999 XM 21 TD exclusive automaat in belgie gekocht met 131000 op de teller.
Van eerste eigenaar. Wel wat achterstallig werk, maar voor mij geen punt. Aanschafprijs was ook erg laag.
Ik had in het voorjaar al een bijna nieuwe break uit belgie.
Ik zou zeggen even goed kijken worden regelmatig zeer mooie autos aangeboden.
Staat nu bij een dealer een 2.0 16v pallas te koop uit 1999 met 106000 op de teller.
Die komt uit antwerpen ik was net te laat! staat te koop in NL voor bijn 9000 en was 3200.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
you proved my point….
Je kunt beter een wagen in het buitenland zoeken dan hier. Je hebt dan namelijk precies dezelfde wagen voor een heel wat lagere prijs. En het is echt niet dat die Xm die nu voor 9k staat plots zoveel beter is geworden hoor. Een grote beurt, misschien een paar nieuw bandjes en remblokken en dan heb je het wel gehad in het beste geval.
Er wordt op marktplaats.nl een mooie Xm aangeboden met 69.000km op de klok.
En die staat in Londerzeel.
Het is een 2,0l turbo ct exclusive met leer/alcantara interieur wat er als nieuw
uitziet,ledertn stuur met bediening, monte carlo velgen enz enz.
Zo tezien een bijna nieuw Xm, die al in Belgie staat.
Lijkt mij ook een goede optie.
Die 2 liters zijn goede motoren die lang mee gaan.