Ik heb paar jaar geleden een Makita slagmoersleutel in de bus van het werk gehad.
Best tevreden van, dacht dat het maar 250 was.
Kijk eens op http://www.gereedschappelijk.nl/ daar staan ze allemaal.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
jawel maar wil graag weten wat gewoon genoeg fut is om nagenoeg alles mee los te krijgen. ik verwach 600nm. ik weet niet wat de zwaardere pneumatische normaal doen qua vermogen?
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
600 Nm kan, maar houdt niet over. Zelf heb ik een pneumatische slagmoersleutel, die is opgegeven voor 900 Nm. Alles in een oogwenk los!
Citroen!
Pneumatische die ik gebruik is 600nm, dat is net voldoende.
Echter niet voldoende voor een krukaspoellie of aandrijfassen die heel erg vast zitten, in dat soort gevallen zou je net wat meer willen.
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
bedankt voor de reacties. ik ga voor de 1000nm
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik hoop wel dat je een flinke compressor hebt met een tank van minimaal 100 liter. Anders heb je nog niets aan de ratel. Je moet even kijken wat het luchtverbuik in liters per minuut is. dat moet je compressor wel aankunnen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hmmmm, vandaar dus…
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:Ik hoop wel dat je een flinke compressor hebt met een tank van minimaal 100 liter. Anders heb je nog niets aan de ratel. Je moet even kijken wat het luchtverbuik in liters per minuut is. dat moet je compressor wel aankunnen.
Hmmm mijn tankje is 20 liter.. slaat de comp alleen vaak aan… Een wiel krijg je wel los op 1 tank…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, een beetje knappe slagmoersleutel op lucht neemt minimaal 300 liter per minuut op, een kleine compressor levert met veel geluk maximaal ± 150 liter netto per minuut, met een tank van 24 liter en weinig gebruik van de sleutel kan het net wel of net niet. Als het gaat werken houd het niets over dus..
Een compressor die het gebruik van een slagmoersleutel kan bijbenen komt niet in de buurt van de hobbyprijzen maar is vele malen duurder. De luchtopbrengst van een compressor is ongeveer 60 tot 70 % van de aangezogen hoeveelheid die de fabrikanten hanteren, een compressor van 400 liter p/m levert in dat geval dus zelfs maar 280 tot 300 liter p/m netto. Hoe groter de tank, hoe meer buffer en hoe makkelijker het zal gaan overigens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Hmmm mijn tankje is 20 liter.. slaat de comp alleen vaak aan… Een wiel krijg je wel los op 1 tank…
Een wiel zit met max 100 nm vast. Een dikke krukasbout of naafmoer met wel 200-300 nm…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het houdt niet over maar het is een hulpje! Je wil idd 500 liter buffer op 12 bar!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het is ook maar wat je wil: Een bout of moer die echt vast zit, heb je met een goede luchtsleutel binnen één seconde los. Dan heb je weinig luchtverbruik.
Als je de hele dag wielmoeren los wil ratelen (vast moet met de momentsleutel natuurlijk!) is een leuke buffer wel fijn.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik ben momenteel aan het onderzoeken of een accu slagmoersleutel wat zou zijn in mijn dagjob
( onderhoud en herstelling van elektrische heftrucks )
Het hele dagen zwaaien met de ratel begint zwaar zijn tol te eisen op armen en polsen
En gezien we nu toch een regering hebben , ben ik nu ook nog eens verplicht vier jaar extra te blijven zwoegen ( nog zeven in totaal )
dus voor ik zo een dure aankoop overweeg , graag wat praktijkervaringen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik moest laatst de krukaspoulimoer van mijn v6 afhalen. Ging met een luchtsleutel met 1000nm niet lukken. Gaf mooie klappen maar meer niet. Daarna een van 2500nm. Probleem direct opgelost, dus dat is echt mooi spul. Erg duur en lomp natuurlijk. Ik zou persoonlijk dus voor minimaal 1000nm gaan. Op marktplaats heb ik enkele handzame gezien met ruim 1300nm voor iets van 180 euro.
En ik gebruik een oude lpg tank als extra buffer. Kost weinig en werkt perfect!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Het valt mij op dat onder een verscheidenheid van merken dezelfde types slagmoersleutels worden aangeboden tegen uiteenlopende prijzen (ebay). Op zich ook logisch, want er zullen vermoedelijk een beperkt aantal fabrikanten zijn, die daadwerkelijk slagmoersleutels produceren/ontwikkelen.
Ik twijfel tussen:
Hazet 9012 EL (Rodac RC2755 / Asta 4033 / Red Rooster RRI-18)
Luchtverbruik 133 liter (opgegeven, hoewel sommige fabrikanten 8l per sec opgeven -> 500l per minuut)
En de
Rodac RC2780 (400 liter per minuut) = technisch gelijk aan ASTA A-1356 ??
Ik heb een 50 liter compressor, 10 bar, aangezogen 360l per minuut/effectief 220l per minuut.
Het opgegeven luchtverbruik van 133l in vergelijking met de opgaaf van Rodac van 492 liter voor de RC2755 voor technisch hetzelfde apparaat is opvallend. Voor de Rodac RC2780 wordt, zoals gezegd 400l opgegeven. Heeft iemand ervaring met één van de genoemde slagmoersleutels icm vergelijkbare compressor?