2 weken met de CX MET (kleine) caravan naar Spanje geweest. In die 2 weken totaal 3300 km gereden.
In de Ardennen en Pyreneeën hellingspercentages van 6% gehad. Soms in z’n 3 naar boven.
De auto heeft geen krimp gegeven! Slechts bij terugkomst in Belgie brak een veer welke het koppelingspedaal geborgt houdt, maar zonder die veer merk je niets en een nieuwe ligt al klaar.
En ik heb onderweg toch een paar keer een ster met depanneur zien staan.
Maar ja, hoe was ‘t ook alweer: “Beter een ster in je voorruit dan op je motorkap”....
Nee die CX betekent voor ons nu een trouwe metgezel.
Dyna Z1: Tout alu.








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
...of ‘als ik een Mercedes had gewild, had ik wel een taxi genomen’...
Nee ik heb ook geen klagen over de betrouwbaarheid van CX-en (wild afklopgebaar)


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb in de 17 jaar ofzo sinds ik mijn rijbewijs heb met zeker zes verschillende CX’en minimaal 350,000km afgelegd. Ik ben onderweg precies een keer stil komen te staan, en dat was met een gebroken gaskabel. Ik heb nog twee keer niet weg kunnen rijden door een bdp sensor, en nog een andere oorzaak die ik me niet kan herinneren, maar onbetrouwbaar kan ik ze echt niet noemen. Ze hebben wel vrij veel onderhoud nodig, maar echt stil komen te staan komt maar heel erg weinig voor.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Ik heb mijn CX 2400GTi nu een klein half jaar.
Ca. 15.000 km mee gereden.
Wel een paar kleine defecten maar altijd in een keer starten/lopen.
Ze heeft me onderweg nog niet laten staan.
Af en toe een reparatie moeten uitvoeren is normaal en heeft niets met betrouwbaarheid te maken.
Ik denk dat je alles wel goed preventief moet onderhouden.
Dat is meer werk dan bij een moderne auto.
Groeten,
Jaap




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hoezo deze deze topic begonnen,?????
Reed er zelf 30 /40 duizend per jaar mee ,4 jaar lang .
nu alleen nog korte afstanden ook goed voor 15 duizend per jaar maar eigenlijk nooit
Stil komen te staan .
Wel problemen gehad met de afsluiter van de diesel,als het blok warm was ,werkte deze niet helemaal.
(bleef dicht) dus gewoon effe wachten maar voor de rest niks bijzonders.
DUS gewoon de perfecte auto voor dagelijks gebruik.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
F.SvM schreef:Hoezo deze deze topic begonnen,?????
DUS gewoon de perfecte auto voor dagelijks gebruik.
Maar het imago is anders.
Zou het dan toch iets te maken hebben met de onderhoudbaarheid ?
Groeten,
Jaap
Tsja, mijn ervaring staat toch wel haaks op wat ik hierboven lees. In iets meer dan een jaar heb ik flink wat kosten gemaakt aan onderhoud, bijna twee keer het onderhoud dat de DS nodig had. En dan zijn er nog wat niet essentiële defecten van het afgelopen jaar niet aangepakt (cv, raam, schuddende pook).
De vakantie vorig jaar was een ramp. Op de heenweg bij de garage voor een heel vreemd geluid (geen oplossing en ging 700 km verder weg, nooit meer gehoord). Die zelfde dag stopte de centrale vergrendeling ermee. Een paar dagen later stak er een nieuw geluid, van iets dat aanloopt, de kop op (garage). En na een week stonden we dan toch echt finaal stil door een overleden Dynamo (kan gebeuren, wederom garage en vier dagen geen auto).
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, natuurlijk. Maar voor mij moet de CX haar sporen nog verdienen en daarvoor krijgt ze over een maand een derde kans.





















Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
Wat M.Citroen schrijft heeft m.i niet specifiek met CX te maken,door de jaren heen zijn er voldoende mensen die de zwakke punten van ieder type CX mooi in kaart hebben gebracht.
Als je dan op een voordelige manier aan een CX komt kun je de klok erop gelijk zetten dat je uiteraard ook het achterstallige onderhoud erbij krijgt en dan kom je weleens in vervelende situaties terecht ja.
Dus goed onderhoud zowel regulier als preventief is de sleutel dat je zelfs met een CX redelijk probleemloos kan sturen.
Factor pech is altijd wel een keer van toepassing, de meeste noemen het karakter, ik heb er een ander woord voor.
Dus de CX is net zo betrouwbaar als iedere gangbare auto met die leeftijd
probleemloze en onderhoudsvrije auto bestaan niet en zullen er ook nooit komen.
Citroen c32 Hilton XLS
geoarthc35 schreef:Als je dan op een voordelige manier aan een CX komt kun je de klok erop gelijk zetten dat je uiteraard ook het achterstallige onderhoud erbij krijgt en dan kom je weleens in vervelende situaties terecht ja.
Als dat het geval was geweest dan had ik niets in dit draadje gepost. Ik heb alleen een CX gezocht en gekocht die, volgens de aankoopkeuring: “Zeer goed is onderhouden, geen achterstallig onderhoud heeft, een lage km-stand”(aantoonbaar dmv alle facturen vanaf ‘85 tot nu) Daarnaast is het meerdere malen bevestigd dat het een nette, harde en goede CX is. De CX bevestigt het zelf alleen helaas nog niet, pech dus.

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Maar ben je ook gestrand dankzij de door jou genoemde defecten…?
Een CX heeft veel liefde nodig, maar zelfs in het toch qua onderhoudskosten vrij dramatische eerste half jaar wilde mijn ex-break welgeteld 1x niet starten omdat bij -10 de accu het had begeven.
Slechts bij terugkomst in Belgie brak een veer welke het koppelingspedaal geborgt houdt, maar zonder die veer merk je niets en een nieuwe ligt al klaar.
Die is bij mij een paar jaar geleden ook afgebroken. Lag opeens voor mijn voeten, ik had geen idee waar ie vandaan kwam. Is het echt nodig deze te vervangen of kun je prima zonder?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)





















Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
Bedoelde het niet persoonlijk sorry dat je het zo opvatte
Maar het feit is wel aan een CX van een 2000 euro zit vaak, uitzonderingen daar gelaten, nog wel een berg werk aan.
Citroen c32 Hilton XLS
Mulder schreef:Maar ben je ook gestrand dankzij de door jou genoemde defecten…?
Ja, zonder dynamo kon ik echt niet verder.
geoarthc35 schreef:Bedoelde het niet persoonlijk sorry dat je het zo opvatte
Maar het feit is wel aan een CX van een 2000 euro zit vaak, uitzonderingen daar gelaten, nog wel een berg werk aan.
Ah, dacht even dat het specifiek over mijn CX ging . Maar idd bij een goedkope CX van 2000 euro kan je niet verwachten fluitend rond te blijven rijden.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of een cx een betrouwbare of onbetrouwbare auto is is eigenlijk niet zo heel erg wat er toe doet. Rijden zal ie wel, misschien de ene keer wat beter dan de andere keer. Een beetje aardig onderhouden cx doet het wel als je hem noduig hebt.
Wat ik storender vind aan het concept CX is het feit dat de auto toch wel veel onderhoud nodig heeft. Ik heb in de jaren 1995 tot 2005 3x een CX gehad. Begonnen met de een CX 20, daarna een Trd turb02 en daarna een CX2000, die nu in handen is van t(h)ijs. Ik werkte in die tijd bij diverse citroen garages en de cx’en werden dus conform schema van de fabrikant onderhouden. Op tijd z’n beurten, op tijd bollen vullen enz enz. Toch was er bij iedere apk wel iets naar de klote als het niet meer dan iets was. Varierend van lekke ashoezen tot uitgeslagen tripoidehuizen, handremmen die niet meer werkten, achterste draagarmlagers, uitgelopen draagarmbussen vóór, LHM lekkages, uitlaten die rammelden, lekte op verbindingen of gare stuur- en fuseekogels. Ik reed in die tijd zo’n 15 a 20000 km per jaar, met knappe auto’s. Mijn cx2000 kocht ik bv met maar 80.000 km op de teller en mijn cx 20 van 1985 had 120.000 km gelopen en was tot ik hem kocht dealer onderhouden. Geen smeckers dus.
Behoudens dat APK werk wat ieder jaar wel terug kwam of tijdens een onderhoudsbeurt naar voren kwam, reden de auto’s wel altijd. Ik heb ook wel stil gestaan. Een keer een gebroken koppelingskabel, een vreselijk lekke waterpomp, een gare startmotor, een lekke retourleiding bij de diravi en een keer een gescheurde cilinderkop ( dat was die trd turbo 2 natuurlijk….) verder brak er nog wel eens iets af in het interieur of ging er spontaan iets stuk wat het dan uit zichzelf weer ging doen
Toch vertrouwde ik wel op mijn cx, al was het steeds terugkerende uitvoerige onderhoud uiteindelijk wat mij in 2007 heeft doen besluiten om géén CX meer te kopen als dagelijkse auto maar een BMW 5-serie…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205616/P210/#1487200
Kijk en deze man heeft wel mazzel met een voordelige CX, maar goed zo kan je uren doorgaan, wat Waterman zegt klopt wel op die BMW promo na dan, maar dat is wel persoonlijk.
Citroen c32 Hilton XLS
Hoezo deze deze topic begonnen,?????
Reed er zelf 30 /40 duizend per jaar mee ,4 jaar lang .
nu alleen nog korte afstanden ook goed voor 15 duizend per jaar maar eigenlijk nooit
Stil komen te staan .
Wel problemen gehad met de afsluiter van de diesel,als het blok warm was ,werkte deze niet helemaal.
(bleef dicht) dus gewoon effe wachten maar voor de rest niks bijzonders.
DUS gewoon de perfecte auto voor dagelijks gebruik. Waarom dit begonnen? Misschien het imago van de CX, hoewel dat misschien misleidend kon zijn. Ik hoorde en las nogal eens verhalen over problemen met de electra van een cx. En natuurlijk is de auto 28 jaar oud. Maar er was voor de aankoop veel aan gedaan en dat zal zeker veel uitmaken.
Het caravanpakket zal ook wel hebben bijgedragen.
Maar ben je ook gestrand dankzij de door jou genoemde defecten…?
Een CX heeft veel liefde nodig, maar zelfs in het toch qua onderhoudskosten vrij dramatische eerste half jaar wilde mijn ex-break welgeteld 1x niet starten omdat bij -10 de accu het had begeven.
Slechts bij terugkomst in Belgie brak een veer welke het koppelingspedaal geborgt houdt, maar zonder die veer merk je niets en een nieuwe ligt al klaar.
Die is bij mij een paar jaar geleden ook afgebroken. Lag opeens voor mijn voeten, ik had geen idee waar ie vandaan kwam. Is het echt nodig deze te vervangen of kun je prima zonder?
Bij mij lag de veer ook opeens op de vloermat. De bedoeling schijnt te zijn dat als je pedaal niet omhoog meer komt de veer dit wel doet. Maar ik merk dus niets met koppelen / ontkoppelen. De veer komt volgende week binnen en zal ik voor de zekerheid toch monteren.
Dyna Z1: Tout alu.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik weet niet wat er allemaal mis gaat met het plaatsen van berichten, maar willen jullie AUB normaal quoten en berichten plaatsen want dit ziet er niet uit!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste