Oliepeil raadsel
Jaap Comfort
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011

- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Gepost: 29 juli 2011 02:14 PM

Mijn CX 2400GTi heb ik direct na aanschaf voorzien van verse motorolie.
Met ruim 5 liter olie erin (zonder filterwissel) had ik minimaal nivo. En volgens de boeken hoort er zonder filterwissel 4.65 l in te gaan.
Ik heb samen met “LaLeo” een vergelijking gemaakt bij verschillende 2400GTi motorblokken en de max. en min. streepjes opgemeten ten opzichte van de bovenkant peilbuis.
Mijn foute peilstok heb ik ingekort en de nieuwe max. en min. markering er op gezet.
Later heb ik een oliewissel gedaan inclusief filter en ik moet er 5.5 l olie in doen om net op de nieuwe minimale stand te komen. Meer durf ik er niet in te doen omdat er inclusief filter 5.3 l olie in zou moeten.

Nadere info:
De peilstok is rond van vorm en was ca. 1 cm te lang. (uit ander type CX ?)
Geen olielekkages
Nivo van versnellingsbakolie en koelwater blijven goed (er gaat niets uit en niets in)
Geen meetbaar olieverbruik. (ca 10.000 km na oliewissel)
Filter Mann W719/11
Motor M23/622 specs:
olie zonder filter vervangen: 4.65 l
olie met filter vervangen: 5.3 l
Tussen min. en max. peil:1.1 l
Peilstok nieuwe markeringen:
Max. 326 mm vanaf bovenkant buis
Min. 364 mm vanaf bovenkant buis

Als ik het oliepeil op maximaal wil hebben moet ik er dus 6.5 l olie in doen.
Maar volgens de specificaties moet dat 5.3 l zijn.
Een verschil van 1.2 l. Hoe kan dit ?

Groeten,
Jaap

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 29 juli 2011 02:24 PM
  [ # 1 ]

Weet je zeker dat je gedaan hebt wat je schrijft? Of wellicht lees ik het niet goed…

Er moet naar je gevoel/officiele gegevens te veel olie in en vervolgens kort je een peilstok in.
Volgens mij is het dan toch logisch dat er nog meer olie in moet om weer op de peilstok het juiste niveau te krijgen? Je zou eerder een langere peilstok moeten hebben lijkt me….

Profiel  
 
Jaap Comfort
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011

- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Gepost: 29 juli 2011 02:39 PM
  [ # 2 ]

Er is nog wat extra info nodig (denk ik)

De pijlstok was dusdanig lang dat de pijlbuis niet werd afgesloten door de oliepijlstokdop.
De pijlstok heb daarom ingekort (een stukje van het uiteinde dat in de motor zit) zodat de dop z’n werk kan doen.
De pijlstok heb ik daarna voorzien van de juiste markeringen conform een goede oliepijlstok.

Ik heb nu dus een goede pijlstok, dzw de juiste mijn. en max. markeringen

Groeten,
Jaap

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 29 juli 2011 08:40 PM
  [ # 3 ]

Bij mij werkt de oliepeil meter ook best betrouwbaar. Wat geeft die aan?

Verder zou ik een originele peilstok proberen te vinden waarvan je zeker weet dat die het goede aangeeft.

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook