2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
CX onbetrouwbaar?
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 29 juli 2011 07:27 PM
  [ # 16 ]
geoarthc35 schreef:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205616/P210/#1487200

Kijk en deze man heeft wel mazzel met een voordelige CX, maar goed zo kan je uren doorgaan, wat Waterman zegt klopt wel op die BMW promo na dan, maar dat is wel persoonlijk.

Tsja, joh… hij was inderdaad niet duur en heeft tijden te koop gestaan hier op het forum. Maar ik heb er ook al heel wat uurtjes onder en boven gehangen. Ik ben er gelukkig mee, maar een wonderschone CX is het niet. Technisch staat ze er goed voor, op een iets minder frisse versnellingsbak na.

Ontopic.
Ik ben ondertussen zo’n 30k verder sinds de aanschaf een jaar geleden. In al die kilometers is ze erg betrouwbaar gebleken, maar zoals hiervoor al geschreven, wel met het nodige onderhoud.
Op LPG is geregeld kleppenstellen een absolute noodzaak. Iets te lang doorrijden is direct merkbaar. Verder is het een draak om aan te sleutelen. De neus is lang dus sta je de hele tijd met een gebogen rug te klussen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 juli 2011 07:31 PM
  [ # 17 ]

Ik denk ook niet dat een CX echt onbetrouwbaar is Smile
Na 3 jaar en ruim 25.000 km heb ik niet de ervaring die hier iedereen heeft maar toch.

Er is idd altijd wel wat, en nauturlijk niet vergeten alles netjes bij te houden.
Ik denk dat als je geen of weinig onderhoud pleegt je de CX een bom wordt, dan kan je op een bepaald moment zoveel onderhoud verwachten dat het erg in de papieren gaat lopen.

Verder zie ik hier nog geen woord over roest, en dat zie ik eigenlijk nog wel als het grootste probleem…

Alles wat je technisch laat fixen heb je wel weer een tijdje plezier van. Dan rijdt de auto soms weer fijner van. Roest opknappen merk je wat minder van vind ik.

Ik vind alles bijhouden ook wel een aspect van de CX hobby, als het maar niet al te veel uit de hand loopt.
Iemand die op zoek is naar een auto die probleemloos 40.000 km per jaar kan rijden zou ik toch adviseren iets anders te zoeken, een CX heeft toch wat extra liefde nodig.

Profiel  
 
Gepost: 29 juli 2011 08:30 PM
  [ # 18 ]
M Citroen schreef:

De vakantie vorig jaar was een ramp. Op de heenweg bij de garage voor een heel vreemd geluid (geen oplossing en ging 700 km verder weg, nooit meer gehoord). Die zelfde dag stopte de centrale vergrendeling ermee. Een paar dagen later stak er een nieuw geluid, van iets dat aanloopt, de kop op (garage). En na een week stonden we dan toch echt finaal stil door een overleden Dynamo (kan gebeuren, wederom garage en vier dagen geen auto).

Mark, dit zijn toch geen rapzalige dingen die “des CX” zijn?
Dat ratelende geluid bleek een afdekkap van de D-riem, die door een luie monteur niet goed was vastgezet.

Je had toen ook een lekke kleppendekselpakking. Die drogen inderdaad uit na zoveel jaar. Dit had diezelfde luie monteur moeten zien en vervangen, de olie zat overal, was dus duidelijk zichtbaar.

Niet te wijten aan een slecht design van de CX dus.

Kapotte CV is een beetje onhandig maar kom je niet mee stil te staan (komt bovendien bij alle auto’s van die leeftijd voor). Kan makkelijk een los stekkertje zijn of wat vocht in een contact.


En die dynamo…. Tuurlijk, dat was super lastig omdat het in the middle of nowhere gebeurde, maar ook dát is een slijtagedeel. Zelfs een nieuwe kan stuk gaan (heeft waterman ooit gehad, zoals hij ook schreef in jouw topic).
Daar kwam bij dat het destijds extra lastig voor was omdat je geen vervangende auto kon krijgen wegens geen lid van de ANWB. Dat maakte die ervaring extra rampzalig voor jullie als gestrande CX-reizigers.

Maar ik vind niet dat dit toegeschreven kan worden aan jouw CX, wat op zichzelf gewoon een erg goed en fris exemplaar is in mijn optiek.


Verder is een CX wel een high-maintenance girl ja. Onderhoud overslaan of te lang doorrijden met een euvel wordt bruut afgestraft, maar dat wordt het met een Alfa, Maserati of een Rolls ook!
En niet te vergeten… met een DS. Over high-maintenance gesproken. Wink

Ik zou zo met mijn CX 20 naar Italië durven karren, maar oké ik heb er dan ook wel 300+ uur werk inzitten en hij is daardoor technisch vrijwel als nieuw.

Van de week hoorde ik trouwens wel een ‘kloink’ uit het vooronder bij het optrekken. Gelukkig weet ik dat dat gewoon een versleten lager van de bovenste draagarm is (de kant die ik niet vervangen had) Laughing  En dat mág…. na 26 jaar!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 29 juli 2011 08:54 PM
  [ # 19 ]

Ik weet niet waar jij je mening over de betrouwbaarheid van een DS op baseert, maar ik kan je één ding zeggen: Vergeleken met de gemiddelde DS is de gemiddelde CX een onbetrouwbaar hok! Smile

Citroen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 juli 2011 08:58 PM
  [ # 20 ]

Ik denk dat La Leo bedoeld dat OOK een DS een onbetrouwbaar hok wordt zonder het juiste onderhoud. En DAAR geef ik haar gelijk in. Wat de kwaliteit van de ds betreft: zie DriverD zijn opmerking…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 29 juli 2011 09:40 PM
  [ # 21 ]

Een CX onbetrouwbaar? Welnee Wink

Gisteren een leidinkje geknapt, dat is op dat moment even vervelend maar dankzij de ANWB weer keurig thuis gebracht en ondertussen alweer een nieuw leidinkje eronder. Het leverde nog wel een leuk gesprek op met een buurtbewoner: “Ik heb ook een CX”, die vervolgens de garage opendeed en zijn limousine toonde, en de wegenwacht die zei er zelf ook een te willen kopen!

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
Gepost: 29 juli 2011 09:45 PM
  [ # 22 ]
waterman schreef:

Ik denk dat La Leo bedoeld dat OOK een DS een onbetrouwbaar hok wordt zonder het juiste onderhoud.

Inderdaad: ik bedoelde (en dat staat er ook!) dat de DS, net als de CX en een Maserati, Alfa, Rolls etc. simpelweg een high-mainenance girl is. Dus relatief duur en je moet het bijhouden of tijdig op peil brengen voordat je intensief gaat rijden, or else….!!!  vampire

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 29 juli 2011 09:47 PM
  [ # 23 ]

Maar hoe zit dat dan als je niet intensief wil gaan rijden, is de CX dan nog steeds aan veel onderhoud onderhevig? Ik bedoel: natuurlijk begrijp ik dat een oude auto en met name een CX wat extra aandacht verdient, maar dat houdt toch niet in dat voordat je een rot wil maken, eerst de CX aan een grondige inspectie moet onderwerpen? Of ben ik echt te naïef? Dat kan maar zo hoor Laughing

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 29 juli 2011 10:14 PM
  [ # 24 ]

Om ook maar even een duid in het zakje te doen. Ik rij dagelijks cx vanaf 1983. Vroeger vooral slecht onderhouden barrels voor weinig. Zoals te verwachten regelmatig stilstaan met maar een keer op de ambulance met een gebroken distributie riem (kan de beste overkomen, toch). Ik kan me de laatste onderweg pech niet eens herinneren. Goed onderhoud doet idd. wonderen voor oeverloze betrouwbaarheid.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 29 juli 2011 10:18 PM
  [ # 25 ]

Hmm, rot = rit in mijn vorige post. Ik zie ‘t nu pas Smile

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
Gepost: 29 juli 2011 10:18 PM
  [ # 26 ]

Als je minder rijdt, zal het onderhoud ook minder intensief hoeven uiteraard, al moet je daar een middenweg in vinden, want een CX die vrijwel nooit van z’n plek komt, gaat ook allerlei slijtage vertonen (uitdroging, stroefheid etc.)


En JA, ik adviseer inderdaad om een CX voordat je er echt een grote trip mee gaat maken (lange vakantie) geheel na te (laten) kijken. Tenzij je exact op de hoogte bent van de staat van de wagen, en dan nog….

Maar er zijn nu diverse mensen terug van een grote trip met hun CX (naar Athene, naar Roemenië, naar Tirol, Spanje) en zonder enig probleem. Het kan dus echt wel!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 29 juli 2011 11:43 PM
  [ # 27 ]

vanaf de voet van de mont blanc toch ook nog een reactie ofschoon het wel een beetje afgezaagd onderwerp begint te wortden: ik moet er niet aan demnkem omn de 40000 km per jaar met mijn cx af te leggen. Ik rijdt nu zo’n 7000km per jaar en dan is de cx vrijwel 100% betrouwbaar. Maar het is zoals waterman zegt: het is een zeer bewerkelijke auto die relatief veel onderhoud vergt op onderdelen waarbij moderne auto’s veel doordachter zijn. Ik doe al het onderhoud zelf bij de cx en onze vw transporter en dat is zo goed te doen. DFe vw is ongelofelijk onderhoudsarm. Zelfs de remblokken gaan meer dan 60000 km mee, schijven 150000, etc. Als ik met de cx 50.000km per jaar ga rijden dan moet ik er iedere paar weken onderkruipen en daar is het leven gewoon te druk voor. Robin Visser heeft het ook 2? jaar geprobeerd met 100% garage-afhankelijkheid en is er toch ook op terug gekomen. Hetzelfde geldt voor Mulder (toch?)

Profiel  
 
J v Heel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 16-10-2010

Gepost: 29 juli 2011 11:56 PM
  [ # 28 ]

Ik heb 300000 km gereden met mijn CX, zonder ooit met stukken gestaan te hebben. Een CX rijder weet waar de problemen zitten en kan dit grotendeels voorkomen door inderdaad regelmatig onderhoud.
Ga er een dag voor zitten en maak alle stekkers goed schoon en spuit deze vervolgen in met Vasaline, dat scheelt een hoop ellende. Hier hoef je geen techneut voor te zijn, alleen wat geduld.
Voor wat betreft een kapotte dynamo of waterpomp etc. vind ik een normale gebruiks slijtage, dit is geen CX kwaal en mag daarvoor niet afgerekend worden als slechte auto.
En inderdaad de draagarmlagers gaan kapot, maar kijk dan ook eens naar het aantal kilometers dat er met zoveel comfort gereden is, ben je dan bij een andere auto niet aan nieuwe schokbrekers toe?
Je komt hierdoor niet met stukken te staan omdat de CX tijdig signalen geeft dat er iets niet goed gaat.
En we moeten de leeftijd van de dames ook niet vergeten, er droogd wel eens een rubbertje uit, dat is jammer, maar geen CX kwaal.

Jan.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 30 juli 2011 12:11 AM
  [ # 29 ]

Vind het hier allemaal een beetje appels en peren.
Er wordt verbleken tussen oud en nieuw sober en luxe, enz enz.
Besef wel dat wij auto’s rijden die 20 jaar of ouder zijn ,en prima met het heden daagse verkeer mee kunnen komen.
En wie ook met luxe en comfore aan de heden daagse eisen voldoen.
Tot op heden is de vw van de vrouw net zo duur of duurder in onderhoud.
Daarom nu maar een XM voor haar aangeschaft.

Vriendelijke groet frank

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 juli 2011 12:16 AM
  [ # 30 ]

Goed Frank. Maken we een andere vergelijking toch?

Mijn bmw 5-serie van 1983, 3 jaar gereden, bijna 100.000 km op lpg. In die tijd: 1 uitlaatdemper, 2 fuseekogels, 3 sets wisserbladen, 1 radiateur,1 distributieriemset met de waterpomp, 9x een grote beurt en na 60.000 km een set klepseals ( toen had ie 160.000 km gelopen).

Betere vergelijking?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook