Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
samuel schreef:Trillen.. check je differentieel.
Hahahaha….komt ‘ie weer met z´n differentieel!
Dat is echt niet versleten na 120.000 km hoor.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
DSuper1970 schreef:Thanx LA Leo! Op beide schakelaars doet de raam het niet, dus kijken of ik morgen tijd kan vrijmaken!
Nog even een extra tip: de rechter schakelaar in de deur moet aangesloten zijn om het raam te kunnen testen
Of dit voor de linker ook geld weet ik niet, maar die hoeft in dit geval toch niet los.
Nou… het viel allemaal reuze mee zeg! De CX heeft wat dat betreft nog geen XM streken!
Vanochtend met behulp van de haynes rustig het paneel gedemonteerd. Dat ging voorpoedig, alle klipjes zitten er nog op een na. Toen het los was bleek het stekkerblokje niet echt klemvast meer te zitten en na wat wiebelen deed alles het wel. Heb daarom de poortjes weer wat aangedrukt in de stekker en voila, ca marche!
Ook wel eens leuk, een storing op een simpele manier verhelpen
Oh ja, een paar weken geleden ben ik in een duits pretpark geweest waar je nummerplaten kon laten maken..heb er 2 (1x XM 1x CX) op oud franse wijze laten drukken. Wel met duitse letters maar ach…voor een komende foto sessie wel leuk leek mij:
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Na de lange autobahn ritten waarbij de lichtschakelaar op het dahboard echt verscrikkelijk heet werd vandaag aan de hand van het fantastische draadje van La Léo toch maar eens begonnen met een relais te plaatsen. Het is echt geen overbodige luxe. Eigenlijk is zoiets toch een ontwikkelingsfout zou je zeggen. Maar destijds werd er misschien niet veel met lichten aan gereden. Onderweg heb ik de blower maar wat hoger gezet en de linker dashboard uitgang zoveel mogelijk op de schakelaar gericht en de rechter gesloten. Dat scheelde wel iets.
De schakelaar wordt er volgens mij letterlijk gaar van want als ik er maar een beetje aan bewoog viel het dimlicht al uit. Kortom, een CX kan echt niet zonder.
Ik had een nieuw relais gekocht alleen met andere nummers erop: 85, 86, 87, 87a (da’s de middelste 5e pool) en 30. Hij is dus 5 polig maar het schema kwam volgens mij wel overeen met het schema in het draadje van La Léo (Ik weet niet hoe ik de link moet leggen naar dat draadje)
Ik wilde echter geen “zwevend” relais hebben, en had er daarom een gekocht met een bevestigingsgaatje zodat hij op het binnenscherm geschroefd kan worden. Ook kwamen de kleuren draad niet overheen in de kabelboom, maar het idee is hetzelfde. Eerst met remmenreiniger alle draden van tectyl en troep ontdaan, want anders is het echt een plakzooitje om mee te werken.
Stapje voor stapje verder gewerkt en volgens mij ben ik erin geslaagd. Vanavond een stuk gereden en ik voel geen enkele warmte meer in de schkelaar op het dashboard.
Wel had de motor last van inhouden zo af en toe. Nu weet ik inmiddels waar dat aan ligt: Het is de bobinekabel die nogal losjes zit. Volgens mij is die ook wat kort, want telken als ik in de buurt van de accubak ben geweest treedt dit fenomeen op. Tijdens een van mijn eerste ritten viel de auto zelfs uit bij 120 km/u! Ik moet dit nog eens aanpassen, zo’n kabel zal wel universeel zijn en in verschillende lengtes te koop denk ik, of denk ik daarin te gemakkelijk en is de afstand tot de stroomverdeler belangrijk?
Tot slot zijn er natuurlijk foto’s met wat tekst.
Omdat ik het relais op het binnenscherm wilde hebben heb ik de grijze bovenste draad van de koplamp doorgeknipt en op één zwarte draad naar het relais geleidt. (Oranje cirkel rechts) Geel is het massa punt.
En omdat we zo weinig zomer hebben deze vakantie periode nog 2 zomerse plaatjes:
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Je krijgt steeds meer zelfvertrouwen en dat is alleen maar goed . Tot nu gaat het met de CX leuker dan met La Noir Verni.
Ik ben wel benieuwd hoe jouw La TRS zweeft .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
idd goed bezig !
vraagje: hoe loopt de geschakelde + nu naar je koplamp RV…. ?
mooie zomers plaatjes overigens !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Via het relais toch?? Oei, zou ik dan toch iets fout gedaan hebben? Zou zomaar kunnen met mijn LTS zwakstroom
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Neem aan dat hij een aparte draad heeft getrokken van het relais of vanaf de L-koplamp naar de R-koplamp.
Goed bezig Mike, top!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goede actie, is idd nodig.
Grappig om te zien dat iedereen het anders doet
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Goed bezig met dat relais,
maar voor alle zekerheid je hebt toch hopelijk wel een zekering in de rode draad vanaf de accu naar het relais gezet ? zoniet dan zijn de koplampen nu ongezekerd met alle gevolgenen van dien zo als we hebben kunnen lezen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Par blue!
Volgens mij heb ik het niet goed gedaan. Ik dacht dat als ik “hoog” in de dikke kabelboom de aftakking maakte, ik automatische ook de koplamp RV meenam. Maar ik moet natuurlijk ook bij de RV koplamp de voeding draad door knippen, bundelen en naar pool 5 leiden, Eventueel aansluiten op de draad die ik al voor de LV koplamp heb gemaakt….
En ik heb ook geen zwevende zekering gemaakt Morgen gaan we een weekje naar Drenthe, dus dat moet echt even voor vertrek geregeld zijn. Iets van 25A of is dat te zwaar???
Maar wel beschouwd hen ik dus één koplamp, nl LV, aangesloten op het relais. Maar toch wordt de schakelaar nu niet meer warm op het dashboard. Zou natuurlijk zo kunnen zijn dat een lamp via een relais al scheelt.
En had Arjan zelfs niet TWEE relais gebruikt??
Ik zei nog, ikke met mijn LTS zwakstroom…
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De schakelaar heeft nu maar de helft van het vermogen te schakelen. Dus qua warmte kan dat al flink schelen.
Ik heb idd 2 relais gebruikt. Mocht het relais stuk gaan zit je niet direct zonder verlichting, daarbij ligt er ook nog eens een relais in het dashboard kastje
Overigens was er hier nog iemand op het forum die bij zijn mod ook de rechtkoplamp vergat
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
1 koplamp is dacht ik 55w dus 55/12 = 4,58Amp dus met een zekering van 5Amp per lamp heb je voldoende en aangezien de laadspannign van de dynamo zo’n 14 volt is wordt de stroom nog lager en is die 5 amp zeker voldoende.
Als je beide lampen via 1 zekering aftakt moet je dus met 10 Amp zekeren.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
en je geschakelde plus-draden vanaf de accu en naar de lamp net zo dik, of liefst dikker nemen als de originele. dan heb je geen weerstand verlies daar.
je kan je systeem ook dubbel aanleggen zoals Arjan, dan heb je links vast klaar, die zit toch al netjes !
en idd een reserve relais en zekering aan boord leggen, naast de reserve lampen.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje