



























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Nu we het er over hebben wat was de nieuw waarde van de beide auto’s???
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gelijk min of meer. 40.000 gulden voor een bmw 520i, de cx was iets van 35.000 tot 40.000 gulden. Zelfde klasse auto’s, vaak tegen elkaar getest door de pers.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
we hebben het over betrouwbaar,dus niet over veel weinig of goedkoop/duur onderhoud.
Want als je voor een auto /merk kiest dan neem ik aan dat je je verdiept in wat zijn de (bijkomende / onderhoudsgeld kosten).
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Oké helder en duidelijk.
Maar de BMW was basis voor dat geld? Dacht ik Je hebt dan natuurlijk wel de D degelijkheid
Maar de CX was dan weer vol nieuwe snufjes gedouwd.
Dus naar mijn mening niet te verglijken.
En onderdelen zijn ook niet even duur.
Neem nu de vw passat standaard onderste fuse kogel bij elke 80k ,het zijn gewoon dingen die bij een merk horen.
En die kun je eigenlijk van te voren weten.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
F.SvM schreef:Nu we het er over hebben wat was de nieuw waarde van de beide auto’s???
Nog even goed uitgezocht, de prijzen van 1983:
bmw 520i 39295,-
cx 20 31995,-
cx gti 44125,-
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Neem aan dat de BMW te verglijken is ,met de CX GTI,moet eerlijk zeggen dat had ik niet verwacht.
Maar was/is de BMW dan een kale uitvoering?
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
La Léo schreef:Maar er zijn nu diverse mensen terug van een grote trip met hun CX (naar Athene, naar Roemenië, naar Tirol, Spanje) en zonder enig probleem. Het kan dus echt wel!
Vergeet ook de Le Citron Pressé niet
Dat lijkt me ook een mooi voorbeeld van een lange zware rit.
Volgens mij deden daar 5 CXen aan mee, en ze hebben allemaal het einde gehaald.
De meeste volgens mij zonder noemswaardige problemen
La Léo schreef:Maar ik vind niet dat dit toegeschreven kan worden aan jouw CX, wat op zichzelf gewoon een erg goed en fris exemplaar is in mijn optiek.
Zoals ik zei; als ik de andere verhalen lees heb ik wel flinke pech gehad vorig jaar. Vandaar dat we dit jaar voor de herkansing gaan. Ik hoop dan ook met goede verhalen en vertrouwen in de CX terug te komen, we zullen zien.
Wat de betrouwbaarheid van de CX in veel van de hierboven genoemde gevallen ten goede komt is dat de meeste mensen in dit topic zelf aan hun CX sleutelen.
Over de ANWB: een goede reis en auto verzekering regelen alles voor je. Wegbrengen naar de garage, vervangend vervoer (na drie dagen), extra hotelovernachting etc. Leuker nog, het loopt allemaal via de ANWB maar de verzekeringen vergoeden. Toch ben ik nu lid van de KNAC geworden trouwens.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:
Vergeet ook de Le Citron Pressé niet
Volgens mij deden daar 5 CXen aan mee, en ze hebben allemaal het einde gehaald.
Niet helemaal. Er is er één uitgevallen met een compleet gare stuurkogel ( zo gaar dat het gevaarlijk werd, ondanks dat de auto toch echt goed onderhouden was en net voor de rally gekeurd was) en er zijn er wat geweest met koelproblemen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
F.SvM schreef:Neem aan dat de BMW te verglijken is ,met de CX GTI,moet eerlijk zeggen dat had ik niet verwacht.
Maar was/is de BMW dan een kale uitvoering?Vriendelijke groet frank
Nee. De basis uitvoering was de 518. De genoemde 520i had 125/129 pk en standaard stuurhulp. Voor de prijs van de CX gti kon je de bmw net zo luxe maken als de cx gti, dus met schuifdak, cv, elektrische ramen en nog wat goodies. Je kon ook een basis 525i met 150 pk krijgen, die was dan 46.000 gulden.
Echter, voor prijzen rond de 45.000 gulden kon je ook al mercedes rijden. Een basis 200. En voor 50.000 gulden een 230e. Zeer betrouwbare auto’s met hoge restwaarde en lage onderhoudskosten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Zeer betrouwbare auto’s met hoge restwaarde en lage onderhoudskosten.
Rest waarde is momenteel het zelfde,goed onderhouden rond de 5000 euro.
Moet wel zeggen de CX had toendertijd een zeer snelle afschrijving.
En lage inruil waarde,en ze zijn indd niet de makkelijkste in onderhoud.
Maar ik rijdt zelf voor niet meer dan 800 euro per jaar
En dan moet ik zeggen aan de breake doe ik niks zelf sinds ik haar volledig onder handen heb gehad.
Maar over prijzen van onderdelen ga ik hier niets meer zeggen,
En geluk moet je hebben
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:Arjan Verkade schreef:
Vergeet ook de Le Citron Pressé niet
Volgens mij deden daar 5 CXen aan mee, en ze hebben allemaal het einde gehaald.
Niet helemaal. Er is er één uitgevallen met een compleet gare stuurkogel ( zo gaar dat het gevaarlijk werd, ondanks dat de auto toch echt goed onderhouden was en net voor de rally gekeurd was) en er zijn er wat geweest met koelproblemen.
Shit je heb gelijk, ik was de enige serie 1 vergeten…
Maar idd gewoon botte pech, aan de staat van de auto lag het zeker niet.
Er waren dus 6 CXen
Het verhaal van de koelproblemen heb ik niet mee gekregen.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eigenlijk is een cx best betrouwbaar te krijgen maar kunnen we concluderen dat er gewoon erg veel op zit wat stuk kan gaan. Ik noem: hydraulische leidingen, slangen, drukregelaars, enz enz. Kan allemaal stuk en is dus een verhoogde kans op storing in vergelijking met auto’s die in de jaren 80 met de cx vergeleken konden worden. Verder heb je een verhoogde kans op elektronische storingen vanwege de toch wel erg brakke elektrische installatie en geeft het koelsysteem ( lekke slangen, problemen met de koelfans) toch ook wel problemen.
De cx was toen ie nieuw te koop was geen goedkope auto. Voor het geld van een leuke cx Gti kon je dus ook al de genoemde bmw of mercedes kopen. Auto’s die misschien wat kariger waren uitgerust maar zeker minder storingen gaven en een hogere restwaarde hadden. Echter, voor cx-geld kocht je ook een 130 pk Volvo 240 Gle, of een 118 pk Saab 900. De Volvo loopt vrijwel gegarandeerd een miljoen kilometers…
Uit eigen land was er natuurlijk nog de Peugeot 505 die in 2.2. GTi uitvoering 4000 gulden minder kostte dan de cx…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Allemaal leuke klassiekers inmiddels.
Maar ik denk dat niets ook in de buurt komt van een CX. Ik zeg niet beter of slechter, maar anders.
Een CX heeft met de hydrolische vering samen met de Diravi een uniek rijgedrag. (waarschijnlijk is hierdoor de CX toen de tijd ook wat duurder geweest dan de concurenten door de extra techniek)
Tel daarbij nog eens de apparte styling en dan kom je toch op een hele unieke auto
Ik denk dat de meeste liefhebbers de nadelen van een CX (kosten en betrouwbaarheid) wat voor lief nemen.
Als de CX een onverwoestbare, storingsvrije en roestvrije auto had geweest dan waren ze misschien niet te betalen. Of reed er in elk geval een heel ander publiek in.
Persoonlijk blijf ik het grootste probleem de roest vinden. Maar ik denk dat een aantal van de concurenten daar ook inmiddels aardig wat last van hebben…


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik was op zoek naar een benz, na vijf krokante exemplaren te hebben bekeken kwam ik thuis met een CX. Roestproblemen horen meer bij de tijd waaruit ze komen dan bij een merk.