Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
ik lees vaak dat de kachel-radiator lek gaat, of het is echt een zwak product, of zo als ik het zie en denk.waneer je de airco aan hebt, en je schakeld dan in eens over op verwarming, bv in de winter om beslagen ramen schoon te krijgen. dan gaat ie in eens van 0 graden naar 96 graden, waar door de kachel radiator een op donder krijgt. zet dan de warmteknop een klein stukje open,en dan later helemaal open, maar niet in een keer. zat vroeger zelf in de stoom techniek, en als ik dan de stoomkraan opende, dan wist je niet wat je over kwam als je in het pomphuis zelf stond,het was net of die toevoer buisen explodeerden. altijd lachen als je weer een nieuwe colega had, die scheet zowat in zijn broek.
Bij de Xantia staat de radiator “altijd open” dus daar lijkt me dat niet bij te helpen. Bij mijn BX deed ik inderdaad de kachel niet direct helemaal open, maar dat was meer omdat ik het idee had dat er anders een plens koude koelvloeistof uit de radiator in het hete koelsysteem kwam.
Bij de meeste Citroen’s stroomt het koelwater altijd door de kachelradiateur, een kachelkraan zoals bij de BX is niet aanwezig. De kachelradiateurs gaan gewoon lek omdat ze van vrij dun materiaal zijn, net als de gewone radiator, die heeft ook niet het eeuwige leven. Verschil is alleen dat de radiator aan de voorkant makkelijker en sneller te vervangen is dan de kachelradiator, waar effe het dashboard er voor uit moet.