1 van de 2
 1 2 Volgende > 

ABS lampje geeft steeds vaker storing aan
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27945

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 juni 2011 09:08 PM

Ik heb het laatste jaar al regelmatig dat het ABS lampje een aantal sec brandt. Was nooit echt een probleem.
De laatste maanden is dat soms een paar min en dan gaat die weer uit.

Tijdens de LCP werd dat wel erger. Soms een kwartier ofzo. En net heb ik met de CX gereden en brandt het lampje eigenlijk zo’n beetje 80% van de tijd. (net ruim zo’n 30 min)

Omdat het eerst altijd zo kort was kan je er bijna niets mee gezien het systeem ook geen geheugen heb.
Ik verdacht eerst altijd de stekker bij de sensor LV omdat daar het beugeltje ook van ontbreekt. Maar pas had ik het “geluk” dat het lampje nog brande toen ik de CX parkeerde. Dus even de stekker los gehaald en terug geplaatst. Ook wat aan de draad gerommeld maar dat was niet de oplossing.

Ik heb vaak op riggels of andere schokken dat het lampje even aan gaat. Tegenwoordig eigenlijk precies andersom zo’n beetje.

Waar moet je nu beginnen met zoeken? Het lijkt me net even te rigieus om domweg een sensor te gaan vervangen. Maar gezien de storing niet altijd aanwezig is blijft het lastig om te bepalen in welke hoek het zit. Is er een manier om uit te sluiten welke sensor (of bedrading) de storing nu eigenlijk zit?

Kan het eventueel nog vuil op de sensoren zijn? Zo ja, hoe het beste schoon te maken?

Profiel  

puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 20 juni 2011 12:55 AM
  [ # 1 ]

Tsja Arjan, ook ik ben achtervolgd door dat lampie. Trouwens irritant fel als je in het donker rijdt.
Gelukkig heb ik het nu wel opgelost.
De sensoren losdraaien en met een beetje perslucht of een doekje schoonmaken, is het probleem niet.
De sensorkabels uit mijn oude cx (waar ook dat lampje af en toe aanging) heb ik stuk voor stuk op de zwarte gebruikt. Daarmee heb ik de culprit dus gevonden.
Overigens viel het me op dat isolatie rondom de sensorkabels van de witte (weinig gelopen) behoorlijk uitgedroogd was, veel meer dan die van de zwarte. Vroeg of laat komt daar natuurlijk vocht in.
Toch heb ik een ervan nu dus hergebruikt. Goed van nieuwe isolatie voorzien. Verder zijn natuurlijk de stekkerverbindingen de moeite waard om even na te lopen.
Als je 1 lange reserve kabel hebt, kun je het zo ook proberen denk ik. Misschien kan je die van iemand lenen?
De ABS computer geeft volgens mij niet zo vaak problemen en in jouw geval moet het haast wel een sensor zijn.
Succes en mooie bumper trouwens.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 20 juni 2011 08:08 PM
  [ # 2 ]

Ja dat is zeker irritant fel Wink
Als de ABS definitief deffect is dan trek ik het lampje ook los (nog geen 5 min werk).

Ik denk ook niet dat het de ABS computer is. Mocht dat wel zo zijn dan heb ik nog een werkende liggen Wink

Ik zit eigenlijk naar een mogelijkheid te zoeken om uit te sluiten in elke sensor het probleem zit.

Weet iemand of er misschien een manier is om een sensor te omzeilen? Al kan ik mij voorstellen dat dat ook weer niet verstandig is mtb de werking van het remsysteem, want zo’n risico wil ik net nemen.

Vanmorgen had ik 95% van de tijd het lampje branden.
En vanmiddag toen het veel warmer was toen brande het denk ik iets van 60% van de tijd.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 31 juli 2011 12:04 PM
  [ # 3 ]

Ik zat nog even over de storing te denken…

Stel het lampje brand bij stilstand met draaiende motor.
Als ik dan een sensor los haal en deze vervang door een werkende sensor, is de storing dan direct weg of moet je eerst rijden. Als je moet rijden heeft dat niet veel zin want de nieuwe sensor krijgt dan geen signaal.

Ik probeer nog steeds uit te sluiten welke van de 4 sensoren het probleem geeft Confused

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 31 juli 2011 01:56 PM
  [ # 4 ]

Ohm-meter erop en de sensoren met elkaar vergelijken, had je dat al gedaan?

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 31 juli 2011 05:04 PM
  [ # 5 ]

Het probleem is dat het ene moment de ABS wel werkt en wat later weer niet.
Als ik ga meten wanneer het systeem uit staat weet ik nooit of het probleem er op dat moment wel of niet is.

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7586

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 31 juli 2011 06:47 PM
  [ # 6 ]

Bij mij was het een sensor voor. Sensor vervangen en het was over - was nog in ‘garantietijd’ direct na aankoop. Het is overigens niet zo dat de ABS telkens even wel werkt en dan weer niet. Als het lampje een deel van de tijd brand werkt het systeem niet (goed).

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 31 juli 2011 07:23 PM
  [ # 7 ]

Ik denk dat het in mijn geval in 1 van de kabels naar de voorsensoren zit.
1 van de sensoren voor is bij mij ook al een keer vervangen. (gebruikt exemplaar, want nieuw zijn ze er niet meer volgens mij)

Vaak in bochten en/of op riggels gaat het lampje dan aan of uit.
Als ik toevallig het rempedaal ingedrukt heb en het lampje springt aan of uit dan voel ik dit ook in het rempedaal. Ik denk dat dat toch een teken is dat het systeem wel werkt.
Het is mij tot nu toe ook nog niet opgevallen dat het ABS systeem niet werkt als het lampje uit was.

Profiel  

J v Heel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48

Gepost: 31 juli 2011 08:24 PM
  [ # 8 ]

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Jan

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 31 juli 2011 08:45 PM
  [ # 9 ]

Waaraan? Wink

Ik zie geen link in je post als dat de bedoeling was.

Profiel  

J v Heel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48

Gepost: 31 juli 2011 08:54 PM
  [ # 10 ]

Ik heb een beschrijving van het ABS systeem van de CX ingescand, dit zijn 10 bladzijden, maar als bijlage is het me niet gelukt om het op het forum te zetten.
Ik zal het nog een proberen

Jan

Zo te zien lukt het niet, ik kan ze mailen.

Profiel  

PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 275

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 31 juli 2011 11:34 PM
  [ # 11 ]

@ J v Heel

Als het zou kunnen, mag je ze hier ook posten… ik heb wat vragen over abs, maar wil dit draadje niet overnemen! Iedergeval een handleidinkje wil ik wel graag inlezen.

Als het zou kunnen, willen jullie dan wat foto’s plaatsen van de sensoren en de abs-computer. Dan weet ik waar ik het kan vinden! Merci!

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7586

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 31 juli 2011 11:44 PM
  [ # 12 ]

De computer ligt links onder de achterbank.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 01 augustus 2011 09:56 PM
  [ # 13 ]

Met dank aan J van Heel de schema’s netjes in het Nederlands Wink

ABS schema

Zelf kwam ik nog wat tegen wat mij weer deed denken.

jev schreef:

Verder: nooit solderen! Soldeerverbindingen die continue onder mechanische belasting staan (trillen!) gaan uiteindelijk kapot, de kans is groot dat de draad afbreekt op de grens waar de tin in de kabel niet meer doordringt. Er zijn niet voor niets klemmetjes voor verkrijgbaar, eveneens bij Brezan of gewoon bij de DHZ zaak.

Bron

Dit deed mij denken aan een foto die ik eerder genomen had.

Hier zijn dus soldeer verbinden gebruikt…

Dat is dus de draad die naar de sensor RV gaat:

Iemand tips hoe ik dat dan beter kan doen ipv solderen met kripkous?

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 03 augustus 2011 08:04 PM
  [ # 14 ]

Net even de weerstand van alle sensoren gemeten.
Deze liggen van alle 4 de sensoren tussen de 1010 en 1035 Ohm. Precies in het midden van de voorgeschreven waarde…

Vlak voor het meting de CX nog laten lopen en toen bleef het lampje branden, dus het probleem was er op dat moment wel. (al kan het weg zijn na het afzetten van de motor, dat kan ik niet uitsluiten…)

Dus net eens even de rest van het schema zitten bekijken. Als ik alle metingen wil doen dan ben ik nog wel even zoet Wink
Ik denk dat de volgende meeting wordt de spanning van de sensor meten terwijl ik aan het wiel draai. Nog even bedenken of ik gewoon ga rijden of dat ik de wielen ga opkrikken Wink

Profiel  

PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314

- SM 2,7 IE
Gepost: 03 augustus 2011 09:14 PM
  [ # 15 ]

Onder het reserve-wiel zitten twee relais voor de ABS. Heb je die al eens bekeken?

Gutta cavat lapidem…

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook