Totaal aantal Berichten: 409
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Hallo
Een vraag weet iemand of je nu wel een ds van 34 jaar moet schorsen?
Ik ben namelijk bezig om de carrosserie opnieuw te lassen deurbakken enz De apk is verlopen vanaf juni.Volgens sommigen moet je alsnog hem schorsen maar ik vind dit vreemd want eigenlijk is het schrosen voor de wegenbelasting!Een aantal jaren geleden heb ik hem ook gewoon binnen gestald tbv een restauratie en ook de apk laten verlopen en dat jaar daarop pas weer apk laten keuren .Hierop heb ik nooit een melding van gehad van de RDW!Weet iemand hoe dit nou eigenlijk precies zit Groetjes jan
Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Dat van de APK is op zich nog niet zo’n probleem als je de auto niet schorst, als je aan kunt tonen dat de auto (op eigen terein) stil staat is dat niet zo’n punt, maar waar je wel rekening mee moet houden is dat je wel verplicht bent om de verzekering door te betalen zolang de auto niet geschorst is, als je dus je auto een paar maanden stil laat staan, zal het goedkoper zijn om hem dan toch te schorsen, een auto schorsen en weer uit de schorsing halen kost geloof ik totaal iets van 37 euro, (20 euro schorsing) 17 euro de-schorsing).
Dat zal je dus even moeten berekenen!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
De-schorsen was toch gratis? Althans dat dacht ik altijd…
En bij mijn 2cv was het zo, hij had wel APK, maar was niet verzekerd. We kregen direct direct een brief van de RDW dat hij niet verzekerd was, en dat het nu nog een waarschuwing was… (de auto was wel al verzekert, maar de maatschappij was een beetje traag met doorgeven)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Even wat duidelijkheden:
Wegenbelasting bestaat niet, dat is houderschapsbelasting. Zolang je een kenteken op naam hebt, ben je verplicht die ook APK gekeurd te hebben, en verzekerd. Ook al staat deze auto, gedemonteerd, in een schuur, dan nog kun je een boete krijgen voor geen verzekering en/of APK. Dit controleren ze steekproefsgewijs in het register van de RDW.
Schorsen kost voor auto’s jonger dan 15 jaar €68 per jaar. Auto’s ouder dan 15 jaar €22,70. Echter, heb je meer dan 5 auto’s geschorst, dan zijn de 6de 7de 8ste enz enz gratis. De schorsing kan elk moment afgebroken worden, maar, is de auto korter dan 3 maanden geschorst, dan moet alsnog met terugwerkende kracht houderschapsbelasting betaald worden over die periode!!! Met een auto van 34 jaar oud natuurlijk niet, die was al gratis.
Als je dus langer met een auto bezig bent, schorsen die handel!!
Test
Men zegt dat de systemen van CJIB en RDW gekoppeld zijn. Dit houdt in dat als bijvoorbeeld je APK verloopt je een automatisch gegenereerde bekeuring van het CJIB zou kunnen krijgen. Daarom zou je hem dus moeten schorsen. De gegevens zijn in ieder geval openbaar en opvraagbaar bij de RDW. Misschien is het wel een broodje aap verhaal, om mensen bang te maken zodat ze de auto schorsen. Ikzelf heb nooit een bekeuring gehad voor het hebben van een auto zonder APK. (Ik heb een camper gehad die 2 jaar apk geen had). Dat van de verzekering klopt idd, die moet je door laten lopen. Maar daarvoor geldt weer hetzelfde als bovenstaande, wie controleert dat?
Het ís zo! Ik heb al een paar keer een APK boete gehad voor auto’s die hier in de schuur stonden. Je krijgt dan gewoon een CJIB boete thuis, en bij PLEEGPLAATS staat dan Registercontrole RDW.
Dit doen ze natuurlijk niet als de APK pas 2 weken verlopen is, maar na een paar maanden kunnen ze gaan kijken. En, het is een STEEKPROEF!! Daarom kan het zo zijn dat jij 2 jaar mazzel heb gehad met je campert, en ik dus niet.
Test
Het ís zo! Ik heb al een paar keer een APK boete gehad voor auto’s die hier in de schuur stonden. Je krijgt dan gewoon een CJIB boete thuis, en bij PLEEGPLAATS staat dan Registercontrole RDW.
Conculderend kunnen we denk ik dus wel zeggen dat je het beste kan schorsen…. ops:
Yep, ik heb zelf 9 kentekens op naam staan, waarvan 8 geschorst. Dus ik schors altijd gratis.
Test
- ID/DS D super
- C1 hatchback
shorsen
Nou ik begrijp dat ieder zijn verhaal heeft, maar laten we eerlijk zijn als je hele auto uit elkaar ligt kun niet even naar een APK keuring denk ik zo .Je hebt geen verlichting want de spatborden ontbreken !Ik hoop dat alles goed verloopt maar ik denk dat ik contact gaat zoeken hierover bij de rdw?
In iedergeval bedankt voor jullie reacties.
Schorsen: Even met je kentekenbewijzen langs het postkantoor, betalen,
en klaar
Totaal aantal Berichten: 5830
- ID/DS D-Super
toevallig heb ik oog een d-super uit 1971….
maar ik weet ook niet beter dat je MOET schorsen indien je geen verzekering en of apk op de auto hebt.
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Ik vind het vreem d want eigenlijk schors je hem om van de weg af te halen>hij blijft wel gewoon in de verzekerinl al risk
Eigenlijk is het gewoon erg simpel: Of APK, of schorsen. Een tussenweg is er niet.
Schors je de auto niet en verloopt de APK dan is het een kwestie van tijd totdat je een acceptgiro in de brievenbus krijgt. Dit kan enkele maanden duren of 2 jaar, maar je krijgt hem zeker.
Nou ik begrijp dat ieder zijn verhaal heeft, maar laten we eerlijk zijn als je hele auto uit elkaar ligt kun niet even naar een APK keuring denk ik zo .
“Gelukkig” komt de RDW/CJIB blijkbaar vanzelf naar jou
wannabee schreef:Nou ik begrijp dat ieder zijn verhaal heeft, maar laten we eerlijk zijn als je hele auto uit elkaar ligt kun niet even naar een APK keuring denk ik zo .
“Gelukkig” komt de RDW/CJIB blijkbaar vanzelf naar jou
Dat is 100% waar. In mijn garage ligt ook een Ami6 in onderdelen uit elkaar. In eerste instantie ook niet geschorst. Uiteindelijk dus een bekeuring gekregen. Een auto die niet gekeurd kan worden, moet geschorst worden.
Zo werkt het, en ze zijn hard!
Ik was van een auto die ik wou schorsen deel 3 kwijt. Dus ik vraag een nieuwe aan, duurde bijna 3 weken. In die tussentijd krijg ik een boete voor geen APK, ik bel op zo van: Maar ik kon hem niet schorsen zonder deel 3!
Antwoord: Maar U had deel 1 wel, dus had U de auto kunnen keuren. Het betrof hier een auto die ik ging demonteren, dus dan ga je zo’n auto niets eerst APK klaar maken. (Zelfs daar was ik wel 3 weken mee bezig geweest )
Test