Hoi ik had een vraagje.
Ik heb een xantia 1.9D SX uit 1996, nu heb ik daar een tijdje terug een nieuwe koppakking en distributieriem op gelegt. Maar nu verbruikt hij heel veel olie, dus heb ik er naar laten kijken hij lekt niet naar buiten toe dus word het mee verbrand. Als ik de motor laat lopen en ik haal de pijlstok eruit dan zie je dat ie heel veel druk in het carter heeft. Is dit normaal???? Ik denk dat de zuigerveren versleten zijn of kan het ook nog iets anders zijn???
Mvg Ard
Hee dit klinkt mij wel heel bekend in de oren, ik had exact hetzelfde
Volgens de handelaar was de koppakking net vervangen en is de motor daarna olie gaan verbruiken, hij wist “zogenaamd” niet hoeveel
Later bleek het een kapotte zuigerveer te zijn, die had een dikke groef in de cylinderwand gemaakt, je hoorde ook duidelijk een nokkelend geluid.
De koppakking was lek geraakt doordat er te weinig koelvloeistof in de motor zat, daardoor is waarschijnlijk ook die veer gebroken.
Voor zover ik het inmiddels weet knalt bij een 1.9D de koppakking niet zomaar.
Lees het treurige verhaal met een goed eind op:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162181
ZX1.4i schreef:Voor zover ik het inmiddels weet knalt bij een 1.9D de koppakking niet zomaar.
Klopt ik weet zo al 3 1,9 D´s met meer dan 3 ton op de teller met nog de originele koppakking. Het zijn echt betrouwbare werkpaarden.
De BX 19 RD Break van mijn moeder staat nu op 444.xxx KM. Orginele koppakking!! Dit soort maknementen komen bij dze motoren (XUD9), in bijna alle gevallen door slecht onderhoudt. Rijden met te weinig olie en/of koelvloeistof. Enne, rustig warm rijden héh?!
Test
Thijsvandebles schreef:Rijden met te weinig olie en/of koelvloeistof. Enne, rustig warm rijden héh?!
De vorige motor in mijn Xantia is overleden door het rijden zonder koelvloeistof