Wat nemen jullie mee aan reserveonderdelen als je met de CX op vakantie gaat? Uiteraard zorg ik voor een Wegenwacht lidmaatschap en een grondige onderhoudsbeurt voor vertrek, maar het lijkt me een goed idee om een aantal onderdelen uit voorzorg mee te nemen. Zelf dacht ik aan de volgende zaken:
- verdelerkap, rotor, contactpuntjes, condensator, bougies
- bobine
- relais
- lampjes
- zekeringen
- LHM
- stuk LHM leiding met nippels eraan
- stuk retourleiding
- motorolie
- ruitenwisservloeistof
- koelvloeistof
- tape, tiewraps, slangklemmen
- steeksleutels, doppenset
Niet om nou een heel onderdelenmagazijn mee te nemen, maar een aantal zaken lijkt me praktisch. Hetzij om zelf onderweg iets te verhelpen, hetzij om de lokale garagist op weg te helpen zonder op onderdelen te hoeven wachten.
Hebben jullie aanvullingen of andere tips?



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Je kan het lijstje van Arjan Verkade er eens bijpakken uit zijn eigen topic. Wacht, ik zoek het even op…
Edit: kan het niet echt vinden geloof ik. Misschien weet Arjan je op weg te helpen?
Way out in the water, see it swimming.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Steeksleutels kan je beter thuislaten en een goede set steek-RING sleutels of ringsleutels meenemen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Die lijst van Arjan is ook niet echt heel nuttig voor Voiture aangezien die een totaal andere auto heeft. Voiture heeft bijv. geen behoefte aan een BDP-sensor of een injectierelais
Een paar stukjes draad en een striptang/stekker-set kunnen ook weleens van nut zijn onderweg. En een paar tangen (bijv. waterpomp- en zijkniptang). Rolletje touw + ijzerdraad EN WD40 natuurlijk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En uiteindelijk gebruik je dat gereedschap dan om iets aan de tent te repareren is mijn ervaring.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
en het rolletje touw om de was op te hangen…
Je zou nog een gaskabel en koppelingskabel kunnen overwegen… Maar dan ga je alweer aardig in de richting van een rijdend onderdelenmagazijn.
O ja, neem ook een goede lamp mee met verse batterijen!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Even doorlezen kan geen kwaad natuurlijk
Hierbij de link http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208712/P0/
Hopelijk heb je er iets aan ondanks je CX anders is
Goede tips, ik heb het topic van Arjan Verkade gelezen. Aan een aantal zaken had ik zelf niet gedacht, zoals de lamp en de multimeter. Hier een bijgewerkte lijst:
- verdelerkap, rotor, contactpuntjes, condensator, bougies
- spanningsregelaar
- bobine
- relais
- lampjes
- zekeringen
- draad, stekkers
- LHM
- stuk LHM leiding met nippels
- stuk retourleiding
- stuk benzineslang
- motorolie
- ruitenwisservloeistof
- koelvloeistof
- WD40
- ducttape, tiewraps, slangklemmen
- touw, ijzerdraad
- steek-ring sleutels, doppenset
- waterpomptang, kniptang, striptang
- multimeter
- lamp met batterijen
- werkplaatshandboek/vraagbaak
- koppelingskabel/gaskabel (eventueel)
Aan de ene kant vind ik het zelf wat overdreven, aan de andere kant: ik heb al een keer met pech gestaan in het buitenland en dat is ook weer geen pretje. Zeker niet omdat de vervangende autoservice van de ANWB pas in gaat als een probleem niet binnen 48 uur opgelost kan worden. Tot die tijd ben je op jezelf aangewezen. Een flinke domper op de vakantiepret!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Om wat ruimte te besparen: heb je ruitenvloeistof wel nodig?
Als je tankje bij weggaan vol zit dan kom je toch een heel eind? Verder als het nodig is is het overal te krijgen
De CX kofferbak blijft natuurlijk beperkt.
Ruitenwisservloeistof is inderdaad niet strikt noodzakelijk. Volgens mij valt deze lijst qua ruimte overigens wel mee, het zijn allemaal vrij kleine onderdelen. Ik mik op maximaal een klapkrat met materiaal en gereedschap. Overigens ga ik met iemand op vakantie die met een Classic Mini gaat. Dan is de kofferbak van een CX opeens weer heel riant!


Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 09-06-2009
- CX Athena
- XM 2.0 16V Berline
Na thuiskomst graag je ‘met CX op vakantie’ ervaringen met het forum delen. Ik ben benieuwd wat je wel en wat niet gaat gebruiken
Fijne vakantie
He had a great devotion to the Goddess Athena, who he believed guided him at key moments in his life (Proclus, 412 AD)
Dank! Ik heb de laatste 3 weken overigens bijna 2.500 kilometer met de CX gereden zonder problemen, na het groot onderhoud dat ik in een ander topic heb beschreven. Dat geeft vertrouwen!









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Arjan Verkade schreef:De CX kofferbak blijft natuurlijk beperkt.
Ik heb er nooit zo’n last van gehad. Liet mijn vriendin gewoon wat minder kleding en schoenen meenemen. Moet je kijken wat een ruimte je overhoud in zo’n CX kofferbak.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Phoe ik moet hier toch ff een tegengeluid laten horen hoor! Uiteraard kan niemand er iets op tegen hebben om goed voorbereid op reis te gaan maar hou je op deze manier nog ruimte over voor inzittenden? Ik rijd zo’n 25.000 km per jaar met mijn CX, werk en vakanties bij elkaar, heb genoeg Serieus Lange Vakantieritten gemaakt, en naast mijn standaard pechkoffertje (gevarendriehoek, reservelampjes, EHBO kistje, high visibility jacket) en wat LHM en koelvloeistof heb ik maar één ding bij me:
Moet er wel bijzeggen dat ik 2 linkerhanden heb, dus al zou ik alles van die lijsten van jullie bij me hebben zou ik NOG de ANWB moeten bellen
Overigens heb ik in de 5 jaar dat mijn Dame Cassis bij me is nog maar één maal de ANWB hoeven inschakelen…wegens een kapotte accu… (afklop afklop)












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:Arjan Verkade schreef:De CX kofferbak blijft natuurlijk beperkt.
Ik heb er nooit zo’n last van gehad. Liet mijn vriendin gewoon wat minder kleding en schoenen meenemen. Moet je kijken wat een ruimte je overhoud in zo’n CX kofferbak.
Met ze 2en heb je idd ruimte zat in de CX. Ik heb er ook weinig problemen mee.
Maar als je eens wat wil vervoeren is de CX een drama… De vorm van de kofferbak is gewoon niet de meest handige, zeker gezien de bank niet plat kan.
Ik weet nu in elk geval de een CX voordeur netaan in de CX past. Maar dan moet je wel de zitten van de achterbank eruit halen, want in de koffer gaat die echt niet passen.
Voor grotere spullen vervoeren ben ik echt aangewezen op de Xsara












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
jmmj schreef:Phoe ik moet hier toch ff een tegengeluid laten horen hoor! Uiteraard kan niemand er iets op tegen hebben om goed voorbereid op reis te gaan maar hou je op deze manier nog ruimte over voor inzittenden? Ik rijd zo’n 25.000 km per jaar met mijn CX, werk en vakanties bij elkaar, heb genoeg Serieus Lange Vakantieritten gemaakt, en naast mijn standaard pechkoffertje (gevarendriehoek, reservelampjes, EHBO kistje, high visibility jacket) en wat LHM en koelvloeistof heb ik maar één ding bij me:
Moet er wel bijzeggen dat ik 2 linkerhanden heb, dus al zou ik alles van die lijsten van jullie bij me hebben zou ik NOG de ANWB moeten bellen
Overigens heb ik in de 5 jaar dat mijn Dame Cassis bij me is nog maar één maal de ANWB hoeven inschakelen…wegens een kapotte accu… (afklop afklop)
Een beetje onderdelen is wel handig hoor… Zeker een zo’n sensor en een injectie relais. De ANWB heeft die voor een CX ook niet in de auto liggen en de locale garage zal ze ook niet op voorraad hebben. Erg lullig als je uren lang kwijt ben voor een simpel onderdeeltje dat je makkelijk in je dashboardkastje kan bewaren