1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
ze wil maar niet met de bips omhoog
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 01 augustus 2011 10:32 PM

Beste Xmmers,

Een vriend van mij heeft een XM 2.0 uit 1997 zonder hydractive.
Het probleem is dat de dame niet haar bips meer omhoog gooit en soms ook haar voorzijde.
Ik zal zo duidelijk mogelijk proberen het probleem uit te leggen.
In het kort komt de wagen achter niet omhoog , soms ook voor niet.
Dit euvel is plots opgetreden.
Je kunt een uur gas geven maar niets helpt.
Het volgende is vervangen : hoogteregelaar achter en de anti-doorzak-klep.
De kleine leiding die naar de verdeler gaat heeft een druk van 175 bar.Achter bij de hoogteregelaar is de druk ook 175 bar.
Op beide veercilinders achter meten we een druk van 75 bar.
Dan zou je zeggen dan moet de dame toch omhoog komen. Dat gebeurd totaal niet. Hoogteafstelling is .o.k.
Voor komt wagen ( soms ) ook niet omhoog als je de regelaar in de wagen bedient.
Kunnen jullie mij enige tips geven waar dit te zoeken.Ik begrijp er niets meer van.
Alvast dank voor jullie meedenken!

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 augustus 2011 10:48 PM
  [ # 1 ]

He Mark ,
Als je de auto op de brug hebt en je bedient de hoogteregelaars handmatig , komt `ie dan ook niet omhoog?
In dat geval ligt het aan het stangenstelsel of de daarbij behorende bronzen busjes waar de stangen in draaien ; die willen op den duur nog wel eens uitlubberen .
Ook kun je denken aan lucht in je systeem , flink gymnastieken wil dan nog wel eens helpen en anders ontluchten.
Succes , Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 02 augustus 2011 12:49 AM
  [ # 2 ]

Dirk,

Wat betreft het stangenstelsel deze zou ineens niet meer kunnen werken omdat de messing busjes ineens teveel speling hebben?
Gaat dit niet geleidelijk en wellicht met andere symptomen die aangeven dat de messing-busjes aan vervanging toe zijn?

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 02 augustus 2011 01:28 AM
  [ # 3 ]

Bij het uitlubberen van de (inderdaad) messing busjes wordt de “finetuning” minder , dus hij komt of te hoog of te laag t.o.v. de ideale hoogte.Ook zal de HR minder snel reageren.
Die slijtage gaat natuurlijk geleidelijk, heb je gelijk in , maar ik zou ze toch zeker even meenemen in de controle als je toch met de stangen in de weer gaat.
Ik heb wel eens gehad dat het stangetje er bij de HR uit was geschoten, doet `ie dus niets meer.
Anyway , even op de brug en je HR`s handmatig checken , sluit je die tenminste uit .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 augustus 2011 10:54 AM
  [ # 4 ]

Die messing busjes vallen echt in de categorie fine tuning. Neem een busje van 3ton km en een nagelnieuwe en je ziet dat er iets verschil is. Als de kont niet omhoog komt is er meer aan de hand dan een messing busje.

Mark, begrijp ik uit je verhaal dat de boel gewoon plat op de grond blijft liggen ?in de laagste stand of gebeurt er soms wel wat en soms niets ? Kun je iets specifieker zijn met wat er wel en niet gebeurt als je wat doet en in welke standen?

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 02 augustus 2011 03:55 PM
  [ # 5 ]

Michiel,

Ze komt totaal niet omhoog.
Klacht is ineens opgetreden en eerst kwam ze voor nog wel omhoog en nu ook minder.
Metingen wijzen naar mijn idee uit dat de druk goed is en toch totaal geen reactie.
Zie mijn vorige bericht.
Waar moet ik het zoeken jouw bericht over de messingbusjes is ook wel logisch daar de wagen totaal niet reageert en de busjes niet de wagenhoogte , druk e.d. regelen.

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 augustus 2011 03:57 PM
  [ # 6 ]

Als er 75 bar op de achterveercylinders staat moet ze stijgen anders zit er iets heel erg vast..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 augustus 2011 04:02 PM
  [ # 7 ]

Als je hem in de hoogste stand zet en je meet dan op de veercilinders, hoeveel druk komt daar dan op te staan?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 augustus 2011 04:15 PM
  [ # 8 ]

Heb je de HR die eronder uit is gekomen al vergeleken met de HR die je er nu onder hebt gestopt ? Kan het zijn dat dat ding intern verkeerd gemonteerd is ?

Zelf zou ik de oude er weer even onder stoppen. Als het probleem dan niet optreed weet je iig waar je het zoeken moet.

Overigens ben ik wel nieuwsgierig naar de reden van de vraag van waterman.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 augustus 2011 04:30 PM
  [ # 9 ]

Als je hem in de hoogste stand zet moet er tussen de 130 en 175 bar op de cilinders komen te staan. Heb je dat niet dan is de HR verdacht.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 augustus 2011 05:01 PM
  [ # 10 ]

ff een ballon oplaten. Zijn de verschijnselen te verklaren doordat je een leiding bij montage verwisseld hebt ?

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 02 augustus 2011 05:03 PM
  [ # 11 ]

Waterman,

De HR is vervangen door een nieuw exemplaar.
Het kan toch niet zo zijn dat de oude en nieuwe niet goed zijn.
Denk zelfs dat de oude ook nog goed is maar je probeert toch te kijken waar het fout gaat.

Boogaard zou de veercilinder vastzitten? Hoe kan dat zomaar?
Of zit er iets anders vast.

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 02 augustus 2011 05:15 PM
  [ # 12 ]

Hoogteregelaar met draaiende motor al met een schroevendraaier bediend?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 augustus 2011 05:27 PM
  [ # 13 ]

Als er een stabiliosatorstang vast zit gaat ie niet omhoog.

Of liggen er 100 grinttegels achterin?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 augustus 2011 05:58 PM
  [ # 14 ]

Nog iets: Zit de handrem op de achterwielen? Of zit de achterrem vast?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 augustus 2011 06:04 PM
  [ # 15 ]

Ik denk niet dat er iets vastzit. Als 75 bar een normale druk is voor een achterveercylinder zou hij omhoog moeten komen. Zolang ze niet omhoog komt (door vastzitten bv) zou de druk moeten oplopen tot ze dat wel doet, met als maximum de door Yuri opgegeven druk. Pas als de achterkant op hoogte is moet de regelaar de toevoer afsluiten en loopt de druk niet meer verder op.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook