Naast alle andere problemen van de bx, die nog niet opgelost zijn heb ik nu een serieus vervelend probleem.
mijn broer heeft ontdekt dat er water in de bx komt. Ik weet niet hoe lang dat al zo is, misschien al sinds dat ik hem gekocht heb.
Maar nu wordt het duidelijk met dit weer.
Er staan zelfs plassen achterin maar volgens mijn komt het van voren.
De vloermat voorin is er al uit, na een nachtje regen staan er dan ook echt plassen voorin (halve cm water ofzo)
Het lijkt van linksvoor in de hoek te komen want daar is dat zwarte schuimrubberspul ook nat, tot een cm of 10 uit de hoek. daar is het dan weer droog.
ook loopt er een waterspoortje over de linkerkant.
Het probleem is dus dat ik totaal geen idee heb hoe zo’n grote hoeveelheid water naarbinnen komt (hoe groot moet het lek dan zijn!) en waar het vandaan komt.
Dat irritante dashboard zit in de weg.
Heeft iemand een idee? moet ik mn hele ruitrubber aan beide kanten helemaal dichtkitten?
Ik heb het linker spatbord er al afgeschroefd maar in de wielkast is ook niets te zien en de afvoer van het water wat van de ruit afstroomt is ook goed (dat ding wat onder dat rooster loopt met gaatjes erin).
Ik heb ook al bedacht dat het misschien wel van het dak in de A(?) stijl loopt en via daar weer ergens naar buiten, maar dat is vrij stug en toen ik water over de voorruit gooide kwam het ook binnen.
Gebeurt het wel eens dat het rubber ofzo gewoon zo oud wordt dat het gaat lekken op welke manier dan ook? of zijn het meer voorkomende kwaaltjes?
Is het rubber te krijgen? zo ja, hoe te vervangen?
Misschien zit het probleem niet in de voorruit en denk ik verkeerd.
Het is iig vrij irritant, want al mn ruiten beslaan tijdens het rijden en ik zit met mn voetjes in het water.
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik heb bijna exact hetzelfde probleem, het heeft me al bewogen om een waterstofzuiger te kopen. Ik denk dat mijn auto echt in de restauratie moet zodra de CX op de weg is.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Als ik me niet vergis zit de voorruit erin gekit. (kan het fout hebben hoor!!) Het gebeurd wel eens dat een bedrijf als Carglass (wat binnen 1u de ruit vervangen moet hebben geloof ik) een aantal fouten maakt. Lak onder het ruitrubber beschadigen waardoor de rand gaat roesten, ruit niet goed dichtkitten zodat de zaak gaat lekken. Het zou kunnen zijn dat ‘t bij jou niet goed dicht zit. Zie je geen roest aan de randen van ‘t rubber?
Als je geen roest ziet maar wel zeker weet dat je ruit langs de stijlen lekt is ‘t misschien verstandig om ‘m er eens bij een schadebedrijf uit te laten halen en weer in te laten zetten. Het schijnt ook zelf te doen te zijn maar dan moet je wel met z’n tweeën zijn. De kitlaag moet je namelijk met een snaar door’zagen’.
Idee??
Verklaart waarom ik geen rubber aan de binnenkant zag en alleen maar zwarte kit…
Hoe zit het rubber (wat ik aan de buitenkant zie) dan?
Dacht dat het normaal om het glas heenzat, of is dat ook zo en zit ie gewoon vastgekit met die zwarte kit?
In principe zou het dan toch opgelost moeten zijn als ik overal aan de buitenkant gewoon kit tussenmik?
BX-loos
Martijnus schreef:In principe zou het dan toch opgelost moeten zijn als ik overal aan de buitenkant gewoon kit tussenmik?
Tsja, je zou eigenlijk zeggen dat dat geen kwaad kan hè?? :
Rubber zal inderdaad wel een beetje verlijmd zitten in de kit. Bij de AX van m’n vriendin zit ‘t zelfs wat los…
even wat plaatjes…
bestuurderskant….
bestuurderskant…lekker..al mn bedrading onder water…
achterplaats links….yummi…
dus..zijn redelijke hoeveelheden…
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Zit er geen roest bij het voorraam, aan de bovenkant op het punt van het dak en de a stijl?
Ik had bij mijn bx sport daar roest en liep het via de a stijl in de zekeringkast.
De vloermat etc was ook nat en stond water in.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
doet me denken aan een GSA.
die liet water binnen via een kabel van de motorkapontgrendeling,en dan achter de accu door in een gaatje in een dikke schuimspons. vervolgens door bochten het water lozen over je schoenen.\
demonteren van je dash an zich valt best mee, je hoefd hem immers niet voledig te demonteren.
ik meen alles bij elkaar maar 6 of 8 moeren lossen en je hebt het ding in je handen en belangrijker, vrij zicht op je dash.
demonteer je stuur incluus de rest van je stuur kolom.
los het kachel regel unit.
haal je handschoenen vakjes eruit en het middenpaneel (klokje ed)
vervolgens leg je de zijkanten los en dan 2 of 4 moeren vanuit je paravan.
dat ding onder je voorruit.
waar ze exact zitten weet ik zo ff nie uit mn koppie, maar met wat beleid en wat gesjor vind je wel waar je dash vast hangt.
geloof me, het valt best mee.
en dus ga niet persee achter je ruit liggen klooien, het kan echt uit de gekste gaatjes komen.
dus een dash demonteren kan soms last resort zijn, maar veel elende schelen.
greets en succ6 wupke
michel-16v schreef:Zit er geen roest bij het voorraam, aan de bovenkant op het punt van het dak en de a stijl?
Ik had bij mijn bx sport daar roest en liep het via de a stijl in de zekeringkast.
De vloermat etc was ook nat en stond water in.
volgens mij zit er wel een roestplekje onder het rubber maar ik weet niet of dat op de rand komt waar het rubber aansluit…zal er eens naar kijken.
denk dat ik volgende week sowieso alles dichtkit, tussen rubber en ruit, en tussen rubber en de stijlen.
Pak ik wel sanitairkit ofzo ivm het vocht en de gladheid.
Dan heb ik die oorzaak alvast geelimineerd.
maar het is echt VEEL water wat naar binnen komt.
BX-loos
Martijnus schreef:michel-16v schreef:Zit er geen roest bij het voorraam, aan de bovenkant op het punt van het dak en de a stijl?
Ik had bij mijn bx sport daar roest en liep het via de a stijl in de zekeringkast.
De vloermat etc was ook nat en stond water in.volgens mij zit er wel een roestplekje onder het rubber maar ik weet niet of dat op de rand komt waar het rubber aansluit…zal er eens naar kijken.
denk dat ik volgende week sowieso alles dichtkit, tussen rubber en ruit, en tussen rubber en de stijlen.
Pak ik wel sanitairkit ofzo ivm het vocht en de gladheid.
Dan heb ik die oorzaak alvast geelimineerd.
maar het is echt VEEL water wat naar binnen komt.
NIET DOEN
HOEMAKKELIJK JIJ DIE KIT ERIN SPUIT IS DUIDELIJK, MAAR LATER WEGHALEN (ALS NODIG , TJA BEHOEFD GEEN NADERE UITLEG.
hoe vervelend ook, ik weet uit domme ervaring dat je eerst de OORZAAK moet vinden , en dan pas maatregelen nemen.
domweg in het wilde weg kit spuiten is niet de oplossing, en je zult er achteraf spijt van krijgen.
greets van wupke:ervaren waterlekkage speurder.
sprekende uit ervaring dus..
niet spuiten maar zoeken, dan pas spuiten.
maar ik heb de oorzaak dus nog niet kunnen vinden.
moet ik dan mn dashboard eruitbouwen?....
Trouwens, ik heb zelf toch nooit last van die kit?
BX-loos
luukraak kit spuiten is niet de oplossing.
eerst oorzaak vaststellen dan pas spuiten (als nodig)
bij die GSA was 1 rubber thule afdoende, en dat ding van 3 euricenten scheelde liters water.
dus doe dat nou niet, en ja demonteer je dash geheel of gedeeltelijk, om de oorzaak vast te stellen voor je gaat kitten .
80% kans dat het geen nut heeft en nadelig gaat werken.!
greets van wupke
kreazyV8wuppo schreef:luukraak kit spuiten is niet de oplossing.
eerst oorzaak vaststellen dan pas spuiten (als nodig)
bij die GSA was 1 rubber thule afdoende, en dat ding van 3 euricenten scheelde liters water.
dus doe dat nou niet, en ja demonteer je dash geheel of gedeeltelijk, om de oorzaak vast te stellen voor je gaat kitten .
80% kans dat het geen nut heeft en nadelig gaat werken.!
greets van wupke
Bij een BX zit er niet zo gek veel wat zo rottig kan doen. Als de kitrand nat is komt het daar iig vandaan. Controleer evt achter de A-stijl bekleding, of het niet van hogeraf komt.
Maargoed, ik heb er al akelig wat lek gehad; ik vermoed dat hij gewoon slachtoffer #zoveel is van een slecht gekitte voorruit. De meest effectieve manier om daar vanaf te komen (óf je moet tijd danwel geld over hebben) is de hele bliksemse bende dicht te kitten, maar dan moet je wel zeker weten dat het aan de voorruit ligt en niet bijv. aan de kabeldoorvoer onderin de A-stijl. Met een flinke gieter water kun je vaak wel zien waar het lekt, als het zo erg lekt.
Het raamrubber zit er eigenlijk alleen “voor de sier”, maar trek het er niet af want je krijgt het er echt niet weer op; het zit ook deels in de kit ahgi dus makkelijk gaat het er niet af.
Als je de ruit gaat volkitten moet je dat wel GOED doen, dwz als het schoon en droog is, met de juiste kit (sikaflex oid, iig echte ruitenkit maar geen siliconenzooi), én eerst het rubber goed op de ruit kitten of lijmen want anders piept het water alsnog via de korte route naar binnen toe, en krijg je het niet meer dicht omdat je door de volgekitte goot geen ruimte meer hebt om het rubber opzij te duwen.
Ich bin ein Breaker
het komt niet van de a stijl (weet iemand hoe je dat binnenplastic los kunt krijgen? ik geloof naar beneden schuiven, maar dan zit de voorruit half in de weg…)...
want het lekte ook als ik water alleen over de voorruit gooide.
BX-loos
je ruit afkitten is 9 van de 10 x niet de oplossing.
zoals al eerder aangegeven bij die gsa kwam het water achter de accu langs via de paravan binnen.
en ja we hebben die auto afgespoeten met 200 BAR hogedruk raamrubber enz enz.
pas na gedeeltelijk demonteren van de dash, (bij een gsa zeer veel lastiger dan een bix) kwamen we bij die thule uit.
dan ff de voorruit van een bix.
ligt geheel in een sponning, dus kit of geen kit, het ding kan eigenlijk geen water door laten anders dan in rijomstandigheden, waardoor de rijwind het water binnen laat.
\
nogmaals en laatste x,, ZOEK de oorzaak alvorens te gaan kliederen met kit ed,
greets van wup:eigenwijs is ook zowat. soms lijkt het veel werk, maar het is wel zo doeltrffender
Een oplossing
Probeer de auto geheel droog te krijgen, spuit hem daarna in met een watermengsel met uv tracer (airco) en ga daarna met een uv lamp zoeken naar de oorzaak waar het water wegkomt.
UV tracer is te krijgen bij airco specialist, uv lamp is te lenen bij garage oid.
Emiel