4 van de 11
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Puffels XM
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 03 mei 2011 03:19 PM
  [ # 46 ]

Als je bij de bijrijders ruimte even onder het dashboard duikt zie je daar dat “doek “zitten.
Maak dat even los en kijk of je daar een kastje ziet zitten met Texton erop. Zoiets als dit.
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/161023166.htm?ca=17_s
overigens zijn ze meestal zwart.

Trek die stekkers los en kijk of je lampje dan uit gaat. Nadeel kan zijn dat je dan ook niet meer de knipperlichten ziet flitsen als je de boel op slot doet met je cv.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 30 mei 2011 10:31 PM
  [ # 47 ]

Update: inmiddels terug uit Frankrijk met de Dame Bleue.
Ik moet zeggen: een fantastische reisauto! De reis is dan ook feilloos verlopen.

Naar aanleiding van diverse draadjes op dit forum over de veercomputer en de daarin regelmatig falende diodes, besloot ik om op Ebay een HYDRACTIVE II SUSPENSION REPAIR KIT‏
te kopen. Liever voorkomen dan genezen dacht ik.

Verbazend genoeg had ik geen problemen met de hydrauliek en vond ik de auto goed rijden, maar na montage van deze kit veert de wagen stukken beter dan voorheen. Wat mij betreft een super aanrader. Montage is makkelijk en de service is uitmuntend. Voor de kosten hoef je het niet te laten: 40 euro incl. verzendkosten.

3200 mijl retour West Ierland- Aveyron. Heelrijk! Ik denk dat we dat maar gauw weer eens over gaan doen!

http://www.flickr.com/photos/55821184@N07/5777090759/in/photostream/

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 31 mei 2011 12:55 AM
  [ # 48 ]

das typisch dat de xm door die kit veel beter is gaan veren. Dat wat je koopt is namelijk een setje diodes die voorkomen dat de Vn05c dingen in je veercomputer door fikken.
maar… als het werkt dan werkt het.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 01 juli 2011 03:50 PM
  [ # 49 ]

~Even afkloppen, maar het gaat uitstekend met de XM.~
Hij loopt 1 op 13 als mijn vrouw er mee rijdt, en net ietjes minder als ik er mee rijd.
Heel irritant want ik heb altijd het idee dat mijn vrouw sneller rijdt dan ik. smirk

Ik heb hier in Ierland en ook in Nederland gezocht naar lakstiften, maar die schijnen niet meer verkrijgbaar te zijn. In elk geval niet bij de citroen dealers waar ik heb gezocht en heb laten zoeken.

Iemand nog een tip voor een citroendealer die die dingen nog wel heeft dan hoor ik dat graag.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 01 juli 2011 04:21 PM
  [ # 50 ]

En als je vraagt of ze een lakstift hebben voor een Xantia/xsara lukt het dan ook niet?
Die maken ook gebruik van de zelfde lak kleuren.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 01 juli 2011 04:42 PM
  [ # 51 ]

Die kleurcodes zijn het zelfde, toch? Dat is wat ik had doorgegeven, geen chassisnummer of zo.

Nou heb ik natuurlijk niet alle citroen dealers laten bezoeken.
Jammer vind ik het wel.

Profiel  
 
Zijthoff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 09-06-2006

Gepost: 31 juli 2011 11:24 PM
  [ # 52 ]

Ik rijd nu 5 jaar in een XM 2.5 td, er staat nu 550.000 op (gekocht met 250.000) en heb nog niks aan motorpech gehad!! heerlijk krchtig, loopt 1:15 dus ik zou niet anders meer willen!!

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 31 juli 2011 11:28 PM
  [ # 53 ]

Indrukwekkend, top! Maar ja, ik heb nu die 2 liter gekocht. Rijdt ook prima gelukkig! Op naar de volgende honderdduizend kilometer.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 01 augustus 2011 12:32 PM
  [ # 54 ]
puffel schreef:

op Ebay een HYDRACTIVE II SUSPENSION REPAIR KIT‏
te kopen. Liever voorkomen dan genezen dacht ik.

[..]at mij betreft een super aanrader. Montage is makkelijk en de service is uitmuntend. Voor de kosten hoef je het niet te laten: 40 euro incl. verzendkosten.

Voor minder dan de helft en zelfs inclusief twee VN05N laat je ze leveren door Conrad.
Handleiding met plaatjes en al hier op het Forum.
Eens met Gompy dat het verschil slechts inbeelding kan zijn.

Niet om je te ergeren maar om anderen te behoeden voor dezelfde handige marketeers.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 01 augustus 2011 03:19 PM
  [ # 55 ]

Oneens.  tongue wink

Het leuke was dat mijn vrouw de wagen meenam nadat ik dat ding had gemonteerd. Ze wist hier overigens niet van.
Het eerste wat ze zei toen ze terugkwam, was in de trant dat ze niet wist wat ik aan de auto gedaan had, maar hij reed veel lekkerder.
Nou moet je weten dat mijn vrouw niet de eerste is die merkt dat er iets loos is aan een auto of dat ie beter rijdt, het tegendeel is waar helaas.

Daarna zelf uiteraard gereden met wagen en inderdaad aanmerkelijk verschil. Hij deint veel minder, moeilijk te omschrijven.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat in Ierland de wegen aanmerkelijk anders zijn dan in Nederland.

Daarnaast acht ik mijzelf niet competent om te gaan solderen aan computers, daar haak ik helaas af.

Wil je het uitproberen? Welkom, nog mooi weer hier ook!

Beste 4 tientjes investment in a long time!

Smile

greetings

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 augustus 2011 11:35 AM
  [ # 56 ]
puffel schreef:

Oneens.

Als je weet hoe het werkt zou je ook weten dat het niet kan, wat je zegt.

Die twee diodes die je in de VC hebt gesoldeerd zorgen er voor dat de solid state relais (de VN05N) niet doorbranden als de diode in een elektroklep het begeeft. Dat gebeurt nogal eens met die diodes.

Zodra een VN05N kapot is gaat de bijbehorende elektroklep niet meer open, je rijdt dan in de harde stand, de VC gaat in storing.
Als je nu die bufferdiodes aanbrengt en je doet verder niets blijft de VN05N gewoon kapot. Je blijft in de harde stand.

Pas als je ook een kapotte VN05N vervangt (wat jij kennelijk niet gedaan hebt omdat er geen kaopt was) EN je reset de VC, dan pas veert het ding weer normaal, (= hydractief). Als ik je verhaal goed begrijp werkte het hydractiefsyteem normaal (hydractieflampje kortstondig aan bij het starten) toen je de HYDRACTIVE II SUSPENSION REPAIR KIT‏ installeerde.

Kort samengevat: Die bufferdiodes hebben GEEN ENKEL effect op het veergedrag. Ze behoeden het systeem slechts voor een kettingreactie als de diode in een elektroklep het begeeft.

Maar: Een droom is altijd mooi.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 augustus 2011 11:43 AM
  [ # 57 ]

Gaat een gefrituuerd VN05 wel een fout code genereren ? Het ding doet zijn werk niet meer maar ik vraag me af of dat je controle lampje uitschakelt.

Dat is iets wat ik me namelijk wel eens afvraag. De computer bepaalt dat er geschakeld moet worden en geeft een signaal. Of dat signaal bij de klep uit eindelijk aankomt…

Ik ben absoluut van mening dat enkel een diode aanbrengen, en dat is wat dat setje doet, geen invloed heeft op het veren.  Enige kleine gaatje wat naar mijn mening zou kunnen… Een goede VN05, maar wel met een kapotte diode, kan nog functioneren maar schakelt zichzelf meen ik uit als de temp oploopt-> vering hard, klept werkt niet. Door het aanbrengen van dat diode setje zou het kunnen idd dat de klep blijft werken en dat puffel dat dus heeft.

Bovenal blijft natuurlijk. Vraag je niet al te veel of waarom het werkt als het werkt Smile

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 augustus 2011 11:56 AM
  [ # 58 ]

Als de VN05N kapot is “ziet"de VC de elektroklep niet meer en gaat dan in storing. Daardoor schakelt de andere elektroklep ook niet meer.

De diode in de elektroklep zit er alleen om de VN05N te beschermen tegen de puls die de klep genereert als hij terugvalt in de 0 stand. Dat is ooit zo bedacht, we weten nu dat dat stom was.

Wel of geen diodes in de elektroklep maken geen enkel verschil in veergedrag. Die kleppen hebben maat twee standen: open of dicht. Half dicht bestaat niet, al was het alleen al omdat het pilotkleppen zijn. De echte hydractiefklep wordt geschakeld door de systeemdruk. De elektroklep opent de weg voor de systeemdruk naatr de hydractiefklep.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 02 augustus 2011 12:28 PM
  [ # 59 ]

Sja beste mensen, als zowel mijn vrouw als ikzelf een DUIDELIJK verschil constateert en jullie nemen dat niet aan, best hoor Smile
Ik heb echt geen aandelen in die zaak.
Ik heb aan de producent gemaild dat ik verrast was dat ik dat verschil merkte want dat had ik helemaal niet verwacht.

Dit is hoe de producent reageerde:

:

Dear Jaap,

Thanks for your kind comments. Every HII Citroen I see needs this kit
and to be fair most XM & Xantia enthusiasts have now done this
modification, a great many of them using this kit (I’ve sold over 2,500
of them all over the world).


> I thought the computer only managed the ‘rolling’ of the car but
> apparently this is not true.

It’s a bit more sophisticated than that. If you want to be completely
astonished by how good it is - see the suspension section of the
excellent (and extremely accurate) free book available here:

http://www.tramontana.co.hu/citroen/guide/guide.php

Technisch zijn jullie duidelijk beter onderlegd in deze. En de maker legt ook niet uit hoe het kan dat zijn diodes verschil maken. Ik kan ook niet beoordelen in hoeverre die originele diodes half versleten waren, ze waren wel 14 jaar oud natuurlijk.
Maar wat ik schrijf is geen verbeelding, daar ben ik veel te nuchter voor en al helemaal geen dromer type voor.
Ook ik geloofde mijn eigen vrouw maar moeilijk toen ze thuiskwam maar ze had gewoon gelijk.

Koop zo’n ding en test het zelf, of kom het maar uitproberen. Wat kan ik nog meer zeggen? Offe, wie weet klopte mijn XM vering wel helemaal niet, zou ook nog kunnen?

I rest my case, en ben blij dat ik me voorlopig geen zorgen hoef te maken over doorfikkende diodes en zweef vrolijk voort.
Wil ik hem nog een mail sturen om uit te leggen dat het kan (of niet kan) dat onze citroen anders veert? Anders kom ik nog als een dromerig typje over? Wil ik best doen om jullie een plezier te doen.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 02 augustus 2011 12:38 PM
  [ # 60 ]

Sorry nog even ter aanvulling:
voor het plaatsen van dat kastje, reed ik het liefst in de sportstand.

Ik rijd al 8 jaar heel bewust opgeboorde Chyparse bollen op de Xantia over zeer hobbelige wegen. Misschien zegt het dan wat dat ik de sportstand van de XM prefereerde, de XM deinde mij teveel. Dat was me in Dublin, waar ik de auto kocht, niet opgevallen overigens want de wegen zijn daar vele malen beter.

Na plaatsing van het kastje gebruik ik de sportstand nooit meer.

Is dat een duidelijk verschil in veren, lijkt me wel toch? Hij veert echt super nu, deint niet meer zoals voorheen.

Profiel  
 
 
4 van de 11
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook