Geachte forumleden,
Mijn (niet reegelbare) airco werkt sinds een paar weken niet meer. Het lampje van de aircoschakelaar geet gewoon aan. De zekeringen zijn heel. Ik heb de koelvloeistof laten vervangen. Dat was na 10 jaar sowieso nodig, maar was nog wel op druk. Als ik de airco aan of uit zet hoor ik nog wel een relais tikken links onder het dashboard (in de BSI???).
Ik zou nu graag een schema hebben zodat ik kan meten waar wat wel werkt en wat niet om zodoende het defect te vinden en te kunnen repareren. Wie kan mij daaraan helpen?
Alvast bedankt.
Ronald van Vliet
waarschijnlijk zit er geen/ niet genoeg gas meer op.
kan na verloop van tijd, of wel is hij ergens lek
Puggy, zoals in mijn probleemomschrijving te lezen is, is dat al nagekeken.
je zegt dat je de koelvloeistof hebt laten vervangen, en dat heeft niets met de airco te maken
in het aircosysteem zit gas…
springt de aircopomp ook zelf op als je de knop bedient?
Bedoelde het gas ook. De pomp springt niet aan, anders zou het toerental van de motor wel dalen. het is of een elektrisch probleem of de kleefkoppeling.
Dames en heren forumleden,
Ik heb nog niemand gehoord die een schema heeft. Is die er wel?
mvgr Ronald
ik heb t schema niet, maar als je een multimeter hebt kun je wel contoleren of de koppeling bij de aircopomp spanning krijgt…
Totaal aantal Berichten: 546
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Nou, dit plaatje had ik nog ergens: klik!
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Kuuper,
Ja, dat wil ik even bekijken. En dan ook belasten met een lampje om te zien of de 12v niet in elkaar zakt als hij belast wordt. Maar wat als die 12v er niet komt, dan heb ik dus een schema nodig.
Als ik de 12v wel goed heb zal het aan de kleefkoppeling of de pomp zelf liggen.
Jakkerma,
Bedankt voor je tekening, echter is die van de lijdingen met koelmiddel en niet het elektrisch schema. Heb je die toevallig ook?
Alsvast bedankt.
Pff, weer even zoeken:
Klik!
Als ik dit zo bekijk weet ik het wel: op naar mijn vriendelijke dealer!
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Jakkerma,
Is een schema van de airco, alleen is deze van de Peugeot Partner. Ik heb het boek van Haynes ook. Eerst heb je de schema’s van de Peugeot daarna de Citroen. Die zijn heel erg verschillend. Het verschil zit hem in de BSI, soort boardcomputer die alles regelt. Bij de Peugeot is alles appart qua elektronica.
Dus mijn verzoek staat nog.
Ik ga zo eens meten op de pomp zodat ik iig weet of het in de elektronica of in de pomp zit.
Toch bedankt.
Ronald.
Ja inderdaad, ze verschillen behoorlijk.
Ik dacht dat alleen het logo en het frontje verschillend waren..
Weer zoeken: ik heb nog de franse Revue Technique: Klik!
Meer heb ik niet! Succes, Jaap.
Jaap,
Dank je, ziet er veelbeloved uit. Gelukkig is mijn frans goed….......
Ik heb gisteren even wat meetwerk gedaan. Ik krijg keurig 12V op de aircopomp als ik hem aanzet. Echter als ik de weerstand van de pomp meet is die oneindig. Dus die is overleden, tenminste de elektrokoppeling dan. Ga vandaag even op jacht naar een nieuwe. Ik heb begrepen dat die onder de auto vervangen kan worden. Zou zonde zijn om weer het koudemiddel te moeten vervangen, is 2 weken geleden al gedaan.
Gr. Ronald.