Hoi, ik ben romke en nieuw
Mijn c15 is een beetje ingezakt van achter, waardoor bij de minste lading de wielen beginnen aan te lopen.
Ik heb er hier wel meer over gelezen, maar ik kom nog niet waar ik wezen wil. Ik heb begrepen dat er rubberen blokken die de wielen op afstand houden vervangen moeten worden (ook van stuurlui die ernaar gekeken hebben) en dat dit geen lollig karweitje is. Ook heb ik uit andere bronnen vernomen dat het handiger is om die hele achterbrug te vervangen.
Nu is mijn vraag of er nog een redelijke 2de hands bruggen met goede rubbers te vinden zijn, die karren zijn immers allemaal goed gebruikt en belast. Maar ik ben ook benieuwd naar andere oplossingen (ik heb geen heftruck en twee ds-motoren tot mijn beschikking) zoals bruggen van andere modellen. ik heb ook begrepen dat er veel uit te wisslen valt met BX-en, maar ik geloof niet dat ik die hydroliek aan mijn C15 wil.
Maar alles is nieuw dus interessant…..
groeten van Romke
in elk geval moet de achteras er onder uit
maar waarom niet een paar rubbers steken zodat je zeker bent?
met een occ. brug ben je dat in elk geval niet zo erg
in elk geval welkom
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
misschien is deze iets voor jou?
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166750
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
tsja, de brug van die rammel bak is niet veel beter.
Verder ziet’ie er op het eerste gezicht wel beter uit dan die van mij.
moet nog een fotootje maken binnenkort.
euhh, schot voor de boeg.
28 jan is er een sleutelmeeting in Sint Oedenrode, ook wel eens Rooi genaamd.
ik verleen alle hulp incluus het maken en trekken van de leidingen. bruggen aanwezig en hulp NA de meeting kan geregeld worden.
dus de overnachting van je tuut is geen probleem.
slopers en andere onderdelen zijn ook te regelen..
is dat wat?
ps pompen drukregelaars bollen olie lhm alles is voorhanden…
greets van wupke.
ik vergat 1 ding, kon wel eens belangrijk wezen,,, wupke is hydroexpert, maw alles wat wel en niet kan weet deze wup.
stikstofcilinder staat klaar 300 bollen (geheid dat er 3 voor jou tussen liggen) zijn aanwezig. Tja wat wil je nog meer?
een BX achterbrug? hm ff bellen sloper? ook zo gefixed, draagarmlagers wisselen? 1 uurtje,, nog meer?
steuntje maken voor de pomp? euh draaibank freesmachine is ook aanwezig.
afijn,, ik heb gezegd.
greets wupke:niet vreemd met dingen ombouwen/verbouwen.
Maar als je goeie truck hebt om die dingen erin te prutsen, ook prima.
Ik heb alleen nog begrepen dat dat klusje minder eenvoudig is dan de brug te vervangen.
Aan de andere kant, de complte brug van een beschaaft gebuikt oudje lijkt me ook wel een fijn plan. bijvoorbeeld iemand die alleen zo’n wagetje heeft gehad voor het grijze kenteken.
Groetjes Romke
Romke:welke kant jij uitwilt is aan jou.
wil je hem ombouwen naar hydro, fijn ,ik verzeker je nu van alle hulp nodig incluus materialen, je betaald alleen de kosten van gebruikte materialen.
als je die rubber bussen wilt vervangen geen punt, ook nu weer is alle hulp je van dienst.
enigste kantekening is dat ik graag in bezit zou zijn van de tekeningen hoe het ding in elkaar steekt.
is het veel werk? zo what doen we is het weinig werk doen we ook.
ik lees mee in deze draad, en als nodig gaan we over in de meeting draad.
greets van wupke:die wel vaker lastige klusjes heeft gehad.
O, had Wupke nog niet gezien, misschien ook wel goed idee.
Alleen die hydroliek achter, ik weet het niet, ik geloof wel dat het geweldig zal gaan rijden maar ik houd het liever degelijk.
maar kennenlijk is er meer bij je degelijk.
Misschien tot dan maar ik hoop het eerder opgelost te hebben.
Ik heb zelf een werkplaats waarin ik ook een heleboel kan doen….
Misschien heb je wat tips voor een zelfsleutelaar.
Groeten van Romke
gaat lekker langs elkaar zo,
Maar lijkt me best goed om met iemand met meer verstand van zaken, een plan te maken
benodigdheden?
1 achterbrug BX. sloop moet kunnen compleet voor 50 euri (al dan niet met de tuut er nog aan).
dan heb je ook de pomp en de hogedruk regelaar.
dan nog wat leidingwerk al dan niet geheel of gedeeltelijk van die sloper.
de resterende leidingen maken we zelf.
een stuk of wat leiding rubbers, en het z een makkie worden als je een BX sloop neemt die dezelvde motor heeft of daarop lijkend.
ivm de bevestiging van de HD pomp.
alle blokken van bv 16 en 1900 cc zijn hetzelvde en je kan dus klakkeloos de pomp erop schroeven.
kortom, ik denk dat ombouw naar HD zowaar makkelijker is dan orgineel.
greets van wupke:ik lees het wel wat je wilt doen. desnoods kom ik met wat gereedschap en onderdelen naar A,dam. om even eea aan te sluiten en je door de moeilijke puntjes heen te helpen.
Doe dan wel gelijk ff preventief de draagarmlagers van die BX achteras anders ben je mogelijk over een paar maanden weer terug bij af.
Ach ja, t kan wel maar je moet het maar willen.
laadvermogen gelijk?
laadvermogen is regelbaar, je moet eerst het leeggewicht afregelen, maar middels de hoogteregelaar en standaard hoogteregeling is lastafhankelijke regeling een eitje.
maw.
standaard gewichtregeling is over te nemen, vervolgens bij extra zware belasting is de hoogte regelaar makkelijk om te bouwen waardoor het standje hoger zich vertaald in extra druk, dus meer gewicht.
techinisch? leg ik nie uit, bedrijfsgeheim hihihihi.
maar neem van mij aan dat ik dat vlekkeloos ingebouwd krijg.
greets wupke.
Ik denk dat Voge bedoelt dat de as niet door moet zakken. C15 is een wagen die je gebruikt om zwaar te belasten, een BX niet (of in ieder geval in mindere mate).
Schijt aan originaliteit.
en als je bekend bent met het BX achterassie, dan weet je dat die last afhankelijk geveerd en geregeld word.
dus 100 kg of 1000 kg boeit niet , je rijd steeds op dezelvde hoogte.
MAW, je extra ballast drukt de auto omlaag, de hoogte regelaar compenseerd dit en je druk gaat omhoog dus ook je achterremmen werken op die extra druk.
dus ze remmen harder naarmate de druk toeneemt.
greets wupke:die al zei:eitje, zo erin gebakken,