Welke druk meet je nou precies, dat snap ik niet helemaal. De “LHM” druk? Hoe meet je dat? haal de de leiding eruit en die sluit je op een meter aan?
Dus de leiding die de veercylinder in gaat heb je los gehaald en daar de druk op gemeten?
OP het moment dat je de leiding los draait moet de LHM om je oren vliegen?
Ik heb het idee dat de antisink niet goed is. had je daar al naar gekeken?
Vast zittende veerpoten kan bijna niet, dan moet ie aan een kant nog wel gaan. Beide kanten vast tegelijk lijkt me onwaarschijnlijk.
Als de antizink module verstopt zit, gaat er helemaal geen druk meer naar de achter poten.
De stuur bekrachting doet het goed??
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
1 kant vast is genoeg. Er zit een stabilisator tussen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nogmaals: als de wagen laag blijft en de ts neemt de leiding van de veerpoot los, laat vervolgens de motor draaien (neem ik aan). Dan zou de druk op moeten lopen zolang de wagen laag blijft. De 75 bar wijst er dus op dat de druk niet goed geregeld wordt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Bij een plunjerdiameter van 37mm is 75 bar een hefvermogen aan de cylinder van +/- 800kg. De verhouding van de draagarm is ruwweg 1 op 3. (2x 800kg)/3 = 533kg die de achterkant maximaal mag wegen. 100 grinttegels zijn inderdaad een probleem dus…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Evert Jan ,
Nu weet ik wat er maximaal in de koffer kan aan kilootjes.
Maar er ligt natuurlijk niets van gewicht in de kofferbak.
Zoals ik al gemeld had is de anti-inzak-klep vervangen en de hoogteregelaar achter.
Nu heb ik zitten denken aan de anti-inzakbol , stel deze is totaal leeg / defect.
Is dan het systeem in staat om weer op rijhoogte te komen?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja. Of bollen vol of leeg zijn heeft geen enkele invloed op de capaciteit van het systeem om op rijhoogte te komen, behalve dat er meer LHM inmoet (je moet dan immers al die kapotte bollen volpompen voordat er iets gebeurt).
Maar, is de hoogteregelaar al bediend met een schroevendraaier met draaiende motor? Als er dan niets gebeurt, zit het probleem voor de hoogteregelaar (maar als je daar 175 bar hebt lijkt dat me sterk). Het is ook nog mogelijk om 2 leidingen om te draaien achter, als je de auto dan in de laagste stand zet, komt de achterkant omhoog.
Overigens, 533kg achter is niet zo veel. Een auto van 1450kg rijklaar heeft namelijk 580kg op de achterwielen uitgaande van 40% van het gewicht achter. Die 75 bar achter zou weleens de equilibrium waarde kunnen zijn, dan zou inderdaad de klem op de stabilisatorstang gewoon verkeerd kunnen staan.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik zit het draadje te lezen en ik zou toch ‘ns controleren of de klem op de stabilisatorstang wel vastzit en zo ja, in de goede stand staat. Dus zoals Evert-Jan zegt, met een schroevedraaier bedienen met draaiende motor.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Het is misschien wel erg simpel, maar zit het koppel stangetje wel aan de hoogte regelaar en de stabilisatorstang?
Als ik het zo lees zet ik mijn geld idd op dat plastic koppelstangetje dat ws los is geschoten.
Zou je zeggen.
Maar ja , voor wil `ie soms ook niet omhoog .
Iets met de bediening stangen?
Zet dat ding nou `es op de brug man , we zitten in spanning.
XM TCT Ambiance`94
Dirk en anderen,
We wagen staan op de brug en is middels de regelaar in de hoogste stand gezet en hij blijft voor ook zo staan.
Achter niets. Het stangenstelsel reageert prima en er zit nergens iets los.
Ook zit er nergens iest vast door roest o.i.d . alles is gangbaar.
We hebben 75 bar en toch komt ze niet omhoog.
De HR is een nagel nieuw exemplaar.
Nu denk ik de veercilinder( s ) is/ zijn lek.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt!
De zuiger kan achter makkelijk ingedrukt worden. Duidt dit dan toch op een lekke veercilinder?
Wie weet raad?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
als de cilinder gaar is moet de olie werkelijk uit de retourleiding van die cilinder spuiten en moeten de hoezen vol LHM staan! Heb je alles wel goed aangesloten bij de HR?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De feedback komt niet zo snel want het gaat over “een vriend van mij”. Een aantal vragen gesteld in de reakties zijn nog niet beantwoord. Bijv. over hoe en waar de verschillende hydraulische druk verschillen gemeten werden.
Op een ander forum heb ik eens gelezen over een vergelijkend probleem. De conclusie uiteindelijk na heel veel suggesties was dat de hoogteregelaar verkeerd was gemonteerd.
Bij dit soort operaties is het altijd leuk om te weten wat voor procedures er precies hebben plaats gevonden.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
waterman schreef:als de cilinder gaar is moet de olie werkelijk uit de retourleiding van die cilinder spuiten en moeten de hoezen vol LHM staan! Heb je alles wel goed aangesloten bij de HR?
Daar heb je een punt en dat is inderdaad niet het geval.
Ook de hoogteregelaar hebben we goed aangesloten meerdere malen gecontroleerd.
Bij de hoogteregelaar achter hebben we 175 bar op de veerpoten elk 75 bar.
Er zit een nagelnieuwe hoogteregelaar op ( maar denk dat de oude niet eens stuk was ).
Er wordt dan gezegd de HR is verdacht maar er zit nu een nagelnieuwe op.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Weet je zeker dat de plunjer van de hr naar binnen en naar buiten gaat als de handmatige bediening in de uiterste standen gezet wordt? Misschien nog geen olie achter de membranen van de hr? (kan bij een goede nieuwe lang duren!) Flink gymnastieken is dan de enige oplossing.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.