of je gebruikt de blauwe vliegenvanger, 9.95 bij blokker meen ik.
greets wupke:nooit weg een goed plan en idee.
kreazyV8wuppo schreef:je ruit afkitten is 9 van de 10 x niet de oplossing.
zoals al eerder aangegeven bij die gsa kwam het water achter de accu langs via de paravan binnen.
en ja we hebben die auto afgespoeten met 200 BAR hogedruk raamrubber enz enz.
pas na gedeeltelijk demonteren van de dash, (bij een gsa zeer veel lastiger dan een bix) kwamen we bij die thule uit.dan ff de voorruit van een bix.
ligt geheel in een sponning, dus kit of geen kit, het ding kan eigenlijk geen water door laten anders dan in rijomstandigheden, waardoor de rijwind het water binnen laat.
\
nogmaals en laatste x,, ZOEK de oorzaak alvorens te gaan kliederen met kit ed,greets van wup:eigenwijs is ook zowat. soms lijkt het veel werk, maar het is wel zo doeltrffender
Hoe serieus moet ik dit nemen?
En óf er onder de voorruit of tussen raamrubber en voorruit van een BX een lekkage kan optreden! En niet zo’n beetje ook!
En kom er niet mee aan dat dat uitzonderlijk is; ik heb daarvoor zelf al teveel BX-en gehad die aan lekkage door slecht gekitte voorruiten leden. En alleen het kitwerk wel te verstaan, noch met glas, noch met sponning was iets mis!
Deels door moi-même gerepareerd (ja, met kit), deels met de toch al gesneuvelde voorruit mee vervangen, deels (gelukkig) onder garantie hersteld.
Ich bin ein Breaker
zo serieus als het er staat.
cp/nogmaals en laatste x,, ZOEK de oorzaak alvorens te gaan kliederen
hoe serieus jij dat neemt kan ik niet invullen.
edoch weet ik uit (domme) ervaring dat het vaak loont om eerst de oorzaak te weten alvorens tot actie over te gaan.
greets wupke:die ff (30 minutjes werk) het dash zou demonteren en dan de waterspuit erop los zou laten)..
kreazyV8wuppo schreef:zo serieus als het er staat.
cp/nogmaals en laatste x,, ZOEK de oorzaak alvorens te gaan kliederen
hoe serieus jij dat neemt kan ik niet invullen.
edoch weet ik uit (domme) ervaring dat het vaak loont om eerst de oorzaak te weten alvorens tot actie over te gaan.
greets wupke:die ff (30 minutjes werk) het dash zou demonteren en dan de waterspuit erop los zou laten)..
Nou, ik doelde meer hierop:
ligt geheel in een sponning, dus kit of geen kit, het ding kan eigenlijk geen water door laten anders dan in rijomstandigheden, waardoor de rijwind het water binnen laat.
en da’s dus helaas maar al te onwaar.
Dat je eerst moet foutzoeken, ok. Maar teveel moeten slopen leidt vaak meer tot verwarring dan tot ontdekking. Hoeft het niet per sé uit elkaar, laat het dan in vredesnaam ook in elkaar zitten is mijn devies!
Gezien de plaats van de lekkage _denk_ ik overigens dat het losnemen van het klokkenspel al een heel stuk zou schelen.
Wat ook kan zijn is een gat wat in de paravanbak gerot is; dat kan érg hard lekken en is goed onder de motorkap te observeren, zeker als er geen isomat zit. Op de splitsing tussen schutbord en paravanbakbodem gaat BXjes nogal eens rot. Ook kun je de “beroemde” verstopte afvoertuitjes (type 1) controleren, of beter: weghalen.
Ich bin ein Breaker
einde van de discussie.
jij lost het op zo jij het wilt .
ik ben voorstander van de oorzaak oplossen dan luukraak spuiten en hopen op resultaat.
meer dan eens heeft het me die les geleerd, zijnde de praktijk.
afijn, je dash losleggen en weer terug schroeven kost botweg 1,5 uur, ff spuiten en hopen kost 15 minuten, oorzaak opgelost? twijfeliachtig in jou plaats incluus een volle spuit die max 4 jr resultaat geeft.
daarna heb je weer ellende.
mijn methode?
1,5 uur werk 2 minten en 20 gr kit resultaat minimaal 5 jr maar waarschijnlijk meer.
greets wup:zoals gezegd:discus closed
wil de boel er best uitslopen, maar ik weet totaal niet hoe dat werkt bij een bx….sowieso niet bij auto’s.
Sleutel voornamelijk aan motoren, en dat is allemaal net iets simpeler.
Heb geen idee hoe ik dat hele dashboard eruit moet halen, en ik maak dat soort dingen vrij gauw stuk (vanavond ook al stuk a-stijl cover afgebroken ops: )
wil het dus best uitelkaar halen, maar vraag me af of ik daar niet meer problemen mee krijg.
Klokkenspel eruit zou leuk zijn, misschien kan ik dan ook eens kijken naar mn ratelende interieurfan.
Wat is een paravanbak?
En waar zitten die ‘beroemde’ afvoergaatjes?
BX-loos
met een paravanbak bedoelt men de bak onder de voorruit, net achter de motor, daar waar de verse lucht voor het interieur word verzamelt
hoe haal je een dash uit de wagen zonder hem te verknoeien? voorzichtig, echt waar begin gewoon met te kijken wat er allemaal los moet en doe dit rustig aan, als je denkt dat het zover los is dat het er uit kan niet beginnen te wringen maar rustig proberen met hem er uit te halen, hangt er nog iets vast zal je het voelen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dat is een beste plas water die je in de auto hebt zeg.
Brengt mij herrinneringen naar boven van een bx met lekkend dakraam die ik hiervoor had
Ik zou zeggen, droog die hele auto en vraag iemand om die auto daarna kletsnat te spuiten met een tuinslang, zo kan je aardig achterhalen waar het vandaan komt denk ik zo.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Dat is een beste plas water die je in de auto hebt zeg.
Brengt mij herrinneringen naar boven van een bx met lekkend dakraam die ik hiervoor hadIk zou zeggen, droog die hele auto en vraag iemand om die auto daarna kletsnat te spuiten met een tuinslang, zo kan je aardig achterhalen waar het vandaan komt denk ik zo.
vanachter het dashboard links voor zover ben ik al.
en de hele auto drogen is met dit weer een probleem, dus zal tot de zomer moeten wachten om het echt goed te zien, als ie dan nog niet is weggeroest/geschimmeld.
zal binnenkort eens kijken of ik het dash eruitkrijg. waarschijnlijk maak ik dan toch dingen stuk en dan verkoop ik em wel…ding gaat me nu iets teveel tijd kosten.
BX-loos
demonteer je ruitenwisser, haal dan links en rechts de zwarte dopjes uit je rooster onder je raam.
haal vervolgens het rubber weg wat op het rooster is geschoven en waar je motorkap op afsluit.
vervolgens haal je dat rooster weg.
ziedaar je kachelventilator, en ook ik meen 4 boutjes waarme je dash op zn plaatst word gehouden.
zoek meteen even naar je km kabel, even een rukje eraan zodat je klokkenspel los kan.
vervolgens , demonteer je handschoenen vak, even zoeken met lampje dan zie je de schroeven.
tegen die tijd moet je ff bellen , (nummer pm ik je) dan babbel ik je er verder doorheen.
greets van wupke.
kreazyV8wuppo schreef:demonteer je ruitenwisser, haal dan links en rechts de zwarte dopjes uit je rooster onder je raam.
haal vervolgens het rubber weg wat op het rooster is geschoven en waar je motorkap op afsluit.
vervolgens haal je dat rooster weg.
ziedaar je kachelventilator, en ook ik meen 4 boutjes waarme je dash op zn plaatst word gehouden.zoek meteen even naar je km kabel, even een rukje eraan zodat je klokkenspel los kan.
vervolgens , demonteer je handschoenen vak, even zoeken met lampje dan zie je de schroeven.
tegen die tijd moet je ff bellen , (nummer pm ik je) dan babbel ik je er verder doorheen.greets van wupke.
Op de page van Roel Tiemersma http://www.citroenbx.nl staat een uistekende instructie van hoe je het dashboard van de BX demonteert.
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Ik zou persoonlijk liever het dashboard loshalen en zoveel mogelijk demonteren en dan een rondje wasstraat doen ofzoow.
Maar wie ben ik…succes met je probleem en laat de oplossing ook weten.
Rien
KuikenXXL schreef:Ik zou persoonlijk liever het dashboard loshalen en zoveel mogelijk demonteren en dan een rondje wasstraat doen ofzoow.
Maar wie ben ik…succes met je probleem en laat de oplossing ook weten.Rien
Ik vraag me af of je niet al met de auto op een smeerput of brug kan checken of alle doervoerrubbers goed vastzitten. Ik heb ooit een keer enorme hoeveelheden water binnen gehad door een niet goed gemonteerd rubber van de koppelingskabell. Die had ik niet goed teruggezet en dat leverde al aardig wat water op.
Nu zal het op zich best nuttig zijn om het dash los te halen als je er niet uitkomt, maar als je het kan zien zonder het dash los te halen, verdient denk ik de voorkeur.
Risico is ook dat je gewoon ergens serieuze roestschade hebt die verborgen blijft achter de schutboardbekleding. Maar dat zou je wel moeten kunnen zien met het dash loshalen. Maar dan moet je ook alle bekleding die tegen de binnenkant zit gemonteerd demonteren.
Wat dat betreft volgt binnendringend water mooi de wet van murphy. Het vindt altijd net dat ene gaatje waarvan je dacht dat het er niet toe deed.
wupke bedankt voor je nummer!
Zal niet een dezer dagen zijn dat ik je bel want ik ben vrij druk met mijn studie.
Ik zoek het probleem eigenlijk niet in het schutbord, omdat het water naarbinnenkomt als de auto stilstaat. Het kan natuurlijk zo zijn dat al het water sowieso langs het rubber komt en dan kan het alsnog de oorzaak zijn.
het probleem is dat ik het water niet kan zien stromen en ik dus eigenlijk als enige indicatie de plassen in de auto kan gebruiken om te zien of hij nog steeds lekt maar gezien de hoeveelheid zal ik er wel achter komen als het dash eruitligt..
tijd voor kerstvakantie ops: tot die tijd de auto maar onder een zeil gooien zodat niet alles kapotschimmelt en roest.
Voorlopig bedankt voor de info, denk dat ik het in stappen ga doen. Af en toe een beetje eruit….denken denken denken…weer wat eruit… want als ik alles in één keer doe ga ik te snel en sloop ik dingen (oh daar ben ik zo goed in…)
BX-loos
haal dan zeker de vloerbekleding eruit zodat die niet al het water bijhoud, wip dan ook een stop uit de vloer zodat het water dat er in komt er ook uit kan
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017