Ik wil graag een aantal HD leidingen (hoge druk, hydraulische) vervangen bij mijn nieuwe aanwinst, een BX leader 1.4 geïmporteerd uit Zuid-Duitsland. (zie foto’tje)
Ik kreeg het advies van een bevriende Citroën garage om maar meteen alle leidingen te vervangen, omdat het anders de komende tijd regelmatig leidingen kon verwachten.
Zoals ik het begrepen heb zijn er 4 soorten leidingen (in volgorde van duurzaamheid) .
- originele type1 (gewoon staal)
- type2 (staal met plastic laagje)
- gecoate leidingen (poedercoating?)
- Koper/Nikkel/ijzer legering. (Cunifer?)
De gecoate en voorgevormde leidingen kan ik bestellen voor ongeveer 320 euro.
Maar ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar die Cunifer leidingen, die zijn op een rol te bestellen nietwaar? Daarnaast zijn er ook nog verschillende diktes in leidingen.
Kan ik daar de hele Bix mee voorzien? En wat heb ik naast leidingen nog meer nodig om dit aan te pakken. Bedankt voor jullie adviezen. Misschien een handige topic voor iedere leek zoals ik die voor het eerst met HD leidingen aan de gang moet….
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Bij bijvoorbeeld CX-basis.de of CTA http://www.ctaservice.nl/c-1332-hydrauliekmaterialen.aspx kun je dat soort spul wel halen. Je moet alleen iemand vinden met een flare tool, om de verdikking op het eind van de leiding erop te kunnen persen.
Handleiding leidingen vervangen staat op http://www.citroenbx.nl onder het stukje onderhoud. Het is geen rocket science, je moet alleen wel geduld hebben en ruim van te voren alle wartels inspuiten anders breekt er wel wat af (wartel in de veerpoot of koppelstuk bijv)
Dank je voor de snelle reactie!
Ik zie op die website een aantal soorten leidingen:
3,5 mm
4,5 mm
4,7 mm
6,35 mm
Enig idee hoeveel meter ik van welke diktes nodig heb?
Hier een video van de lekkage: http://www.vimeo.com/27327999
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Het is voornamelijk 1 diameter wat gebruikt wordt, en dat is 3,5 of 4,5, ik vergeet steeds welke. Dan zijn er geloof ik 1 of 2 afwijkende leidingen die bij de HD pomp zitten.
Alle lengtes staan op citroenbx.nl, hij heeft ergens een schemaatje staan. Je hebt leiding nodig, 2 wartels per leiding en nieuwe rubbertjes (ook 2 per leiding). Er lopen 4 lange leidingen langs de linker dorpel, over de achter brug, naar het midden van de brug. Daar zitten wat T-stukken en de hoogetregelaar, vanwaar ze naar de remmen en veerpoten gaan. De remleiding van het T-stuk naar de rem weet ik niet of je die zo kan namaken. Zitten krullen in de leiding namelijk, vanwege het bewegen van de draagarm. In principe kun je die krullen er ook wel in buigen. Paar keer om een spuitbus oid wikkelen.
Het is wel een klusje hoor, vertgis je niet. Lees je goed in van te voren via die site van citroenbx.nl
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
en zet je wagen goed op bokken of assteunen, en niet op zo’n fragiel nood-krikje.
Ja, inderdaad, dat geeft een verkeerd beeld die video. De auto staat op hele dikke houten balken, dat krikje was alleen voor het eerste stukje, omdat de grote krik niet zo laag kon
Heb CTA gevraagd naar de maat 3,5 of 4,5 mm, en ik denk dat ik zeker 25 meter nodig heb…. wow. Ik kan via via wel aan zo’n flensjesmaker komen… bedankt voor de tips.
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 28-05-2011
- Xsara Picasso 1.6i
- BX SPORT
- Evasion 1.9td sx
tip: leg de achterbrug los als je de leidingen naar achteren gaat vervangen! bespaard je een hoop geknoei.
nadien alles lekker inspuiten met dinitrol, levenslange garantie
van maat dacht ik 3.5mm
sm ie 1973, ds23 H pallas 1974, 2cv6 club 1985, 2cv6 special 1986, bx sport 1986, evasion 1.9td 1997, xsara picasso 1.6i 2004, ex xantia 1.9td break hydractive, ex ax sport, ex ax 1.1 image, ex zx 1.9d
matdb schreef:
nadien alles lekker inspuiten met dinitrol, levenslange garantie
Geef jij die garantie dan?
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 28-05-2011
- Xsara Picasso 1.6i
- BX SPORT
- Evasion 1.9td sx
heb er goeie ervaringen mee, ik heb in het verleden meerdere ds’en en sm’s zo gedaan en daar komt echt niets meer aan.
sm ie 1973, ds23 H pallas 1974, 2cv6 club 1985, 2cv6 special 1986, bx sport 1986, evasion 1.9td 1997, xsara picasso 1.6i 2004, ex xantia 1.9td break hydractive, ex ax sport, ex ax 1.1 image, ex zx 1.9d