Al een tijdje ben ik aan het bedenken of de BX opgevolgd moet worden en zo ja, door wat voor auto. Het moet sowieso een exemplaar met veerbollen zijn, dat staat vast. C5 is nog te duur en de eerste serie vind ik wat saai.. CX wordt voor mij erg duur in onderhoud denk ik, aangezien ik zo’n 45.000 km per jaar rij. De XM heb ik altijd al een geweldige wagen gevonden. Een vriend van me heeft pas zo’n ding gekocht en ik wordt ook wel nieuwsgierig. Vragen die in mij opkomen zijn:
Welke motoren lopen goed op LPG? (kilometerstanden?)
Is de 2.0i 8V een beetje vooruit te branden?
Zijn de XM’s erg storingsgevoelig?
Wat is de lekkerste dieselmotor (en waarom is die wegenbelasting zo hoog )
Kortom: Praat me een beetje bij over de XM.. Zeker over LPG heb ik niet zo veel gevonden hier (dus ‘t gaat gewoon altijd goed?? )
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gebruik de zoekfunctie eens. Al je vragen worden dan beantwoord.
Heel kort: 2.0i 16v gaat goed op gas. V6 ook, maar weinig op gas gezet. De 2.0i voldoet, mdaar houdt niet over.
De 2.1td is de gulden middenweg. De 2.1d is traaaaag maar zuinig en betrouwbaar. De 2.5td is best vlot (130pk) maar de kop gaat er vaak aan en hij lust een slok diesel en heeft nogal wat last van overgewicht. Wel een heerlijke motor. De 2.1td is snel genoeg en best zuinig (1 op 15).
XM’s hebben weleens wat electronische probleempjes in de oude modellem (van voor juni 1994).
Domme vragen bestaan niet.
2.0i 8V dus liever niet op LPG? Of is die conclusie wat voorbarig? Ik had natuurlijk de zoekfunctie al gebruikt maar kwam nog niet echt tot een simpel en goed antwoord. Jou antwoord geeft al twee hele handige dingen aan. V6 is wel heel erg mooi natuurlijk, als ik die ooit nog eens op LPG tegenkom….
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
In de basis is met de 2.0i 8v op LPG niet zoveel mis. Enig nadeel is dat ie geen hydraulische klepstoters heeft en je dus af en toe kleppen moet stellen. Uit ervaring is gebekleken dat die 8v koppen wat vlotter uitgesteld zijn als de 16v koppen.
Lang verhaal kort maken: Koop een 2.0i 16v op gas. Is vlot genoeg en zeker op G3 betaal je een stuk minder belasting.
Zelfde verhaal voor de 2.1D. Prima motor alleen een beetje traaaaag.
De v6 op gas is moeilijk te vinden (tip, er staat er nu een op ebay duitsland te koop).
Koop verder een serie 2 XM. Deze zijn vanaf juni 1994 (modeljaar 1995) geleverd en te herkennen aan een airbag stuur, een ander dashboard, een andere grille, andere spoegels etc. Hier zijn eigenlijk alle kinderziektes uit.
Let verder goed op als je een automaat koopt. Deze willen helaas nog weleens overlijden. Check of de bak goed schakelt en of de ATF olie mooi rood is.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kleine aanvulling op het LPG verhaal: niet alle 16v op lpg zijn G3. Let dus even op wat er op het kentekenbewijs staat! en een 16v heeft hydraulische klepstoters. Ik heb er zelfs na 3 ton op gas, nog nooit een gezien met een gare klep of kleppen!
Maar, inderdaad een 2.0 16 v op lpg rijdt prima!!
en voor een V6 is nooit een G3 goedkeuring afgegeven! daar heb ik zelf het nodige onderzoek naar gedaan voor een klant destijds!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als ik wat koop wordt ‘t rond april denk ik, dan is deze BX aan APK toe. een V6 LPG is leuk maar duur in wegenbelasting natuurlijk. Als ‘t een diesel wordt heb ik dat zelfde probleem, bovendien zijn de kilometerstand vaak enorm hoog! Een 2.0 16V van 1994 (na juni) op LPG is vast wel te vinden voor een redelijke prijs. Zonde dat er geen DiRaVi op zit zeg!!
ohja, een automaat is leuk, maar alleen op een V6 hoor!!
En ik heb toevallig pas gelezen dat er voor de V6 nooit G3 goedkeuring is uitgegeven (vast van jou dan Waterman!) Maar scheelt ‘t veel in de WB dan?
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
voge schreef:Als ik wat koop wordt ‘t rond april denk ik, dan is deze BX aan APK toe. een V6 LPG is leuk maar duur in wegenbelasting natuurlijk. Als ‘t een diesel wordt heb ik dat zelfde probleem, bovendien zijn de kilometerstand vaak enorm hoog! Een 2.0 16V van 1994 (na juni) op LPG is vast wel te vinden voor een redelijke prijs. Zonde dat er geen DiRaVi op zit zeg!!
Diravi is NIET zaligmakend! veel kans op gezeik, met name lekkages en en dat kan duur zijn!
let bij een 16 v van voor 96 wel even op kantelende zuigers… dat hoor je alleen bij een koude motor. kan geen kwaad, klinkt wel goedkoop!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dat ‘t extra kosten mee kan brengen lijkt me helder.. Maar ‘t is wel vreselijk Citroën achtig
Kantelende zuigers klinkt als….?? (tikken / rammelen bij koude motor zeker?)
En verder, ik kook zelfs nooit op gas.. Dus waar zou ik eventueel op moeten letten als ik naar zo’n gasfabriek ga kijken?
Re: Digitale kennismaking met de XM en vragen over LPG / Die
voge schreef:Al een tijdje ben ik aan het bedenken of de BX opgevolgd moet worden en zo ja, door wat voor auto. Het moet sowieso een exemplaar met veerbollen zijn, dat staat vast. C5 is nog te duur en de eerste serie vind ik wat saai.. CX wordt voor mij erg duur in onderhoud denk ik, aangezien ik zo’n 45.000 km per jaar rij. De XM heb ik altijd al een geweldige wagen gevonden. Een vriend van me heeft pas zo’n ding gekocht en ik wordt ook wel nieuwsgierig.
Een OPVOLGER voor de BX ?
Ik weet als geen ander dat er gewoon geen echte opvolger IS en ook niet meer zal komen.
Uiteraard vind ik de XM een prachtige auto om te zien en om er mee te rijden (heb dat ooit een keer gedaan van Lelystad naar Haarlem met een 2.0i)...zitten heerlijke stoelen in en zweeft ook net zo lekker.
Maar het heeft zeker geen zin om je van dat idee af te brengen ?
Of is je TZD-turbo een beetje aan zijn eind gekomen. ops:
Met de TZD Turbo is niets mis hoor Bram! En de BX 1.4e blijf ik ook zeker houden, dat is gewoon een geweldig autootje, zo’n type 1! De TZD Turbo blijft nog zeker tot april (APK) en rond die tijd ga ik eens kijken wat ik ga doen. Ik vind een XM echt een prachtwagen alleen de diesels zijn veel te zwaar, wegenbelasting dus achtelijk hoog. Ik heb altijd een beetje een afkeer gehad tegen LPG maar nu ik zie hoeveel kilometers de gemiddelde Citroën op dat goedje rijdt begin ik er toch over na te denken!
Voorlopig dus eerst nog een poosje in de TZD Turbo hoor! (ook een heerlijke auto trouwens, pas 2 nieuwe voorbollen, veert weer als een Citroën!)
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Kantelende zuigers klinkt als een diesel….
Bij lpg zou ik wel naar een G3 zoeken. Ben je zo’n 30 euro goedkoper uit als met G2.
Je zult in de XM twee soorten gas installaties tegenkomen: Gascarburatie en gasinjectie. Carburatie herken je aan een extra ring tussen luchtfilter en motor. Is als het werkt redelijk probleemloos. Nadeel is dat je last kunt krijgen van backfire. Backfire geeft een doffe knal. Je schrikt hier nogal van. Je luchtfilterbak is dan vaak aan diggelen… Auto’s op gas met backfire problemen hebben vaak 1 of meer bouten in de luchtfilterbak los. Dan kan de druk weg en gaat niet alles aan diggelen.
Gasinjectie heeft hier geen last van. In dit geval wordt het gas ingespoten. Dit gebeurd per cilinder afzonderlijk en de kans op backfire is een stuk kleiner (zeg maar 0).
Minpunt is dat injectoren nog weleens kapot gaan. Dit merk je aan inhouden bij hogere toerentallen en een slechte warme start.
Let dus verder op een goed koude en warme start op zowel benzine als gas.
Domme vragen bestaan niet.
tsja, op zo’n bedrag merk je die 30 euro niet eens
Maar dat je goed op koude / warme start moet letten is me duidelijk. Verder zie je natuurlijk ook op ‘t kentekenbewijs of ‘t G3 is of niet… Maar G3 is dus ook vanwege andere techniek aan te raden!? Of is een reparatie aan zo’n injector erg prijzig?
Ben even aan ‘t rondkijken, ‘t aanbod valt toch wel wat tegen eigenlijk…
voge schreef:tsja, op zo’n bedrag merk je die 30 euro niet eens (...)
fftopic
Geef mij die 30 euro dan maar
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Tja, G2 LPG bij een XM kost je ca. 95 euro per maand aan belasting. Op G3 wordt het dus iets beter.
Injectoren kunnen duur zijn. Ga uit van 100 euro p/s.
Aanbod is inderdaad niet heel groot. Rustig rondneuzen. Zo ben ik ook aan mijn huidige auto gekomen.
Domme vragen bestaan niet.
voge schreef:Met de TZD Turbo is niets mis hoor Bram! En de BX 1.4e blijf ik ook zeker houden, dat is gewoon een geweldig autootje, zo’n type 1! De TZD Turbo blijft nog zeker tot april (APK) en rond die tijd ga ik eens kijken wat ik ga doen. Ik vind een XM echt een prachtwagen alleen de diesels zijn veel te zwaar, wegenbelasting dus achtelijk hoog. Ik heb altijd een beetje een afkeer gehad tegen LPG maar nu ik zie hoeveel kilometers de gemiddelde Citroën op dat goedje rijdt begin ik er toch over na te denken!
Voorlopig dus eerst nog een poosje in de TZD Turbo hoor! (ook een heerlijke auto trouwens, pas 2 nieuwe voorbollen, veert weer als een Citroën!)
Gelukkig maar dat je tzd-turbo nog goed is.
Geen kwaad woord over de 2 Xantia-TD’s, de ZX 1.9 D en de Saxo 1.5 D die ik de afgelopen paar jaar heb gehad, maar als je er eenmaal aan gewend bent, raak je gewoon ZWAAR verslaafd aan die BX. ops:
Daarom vind ik het ook ZO jammer dat Citroen niet nog een paar jaar (bijv. 1995) de BX met Airbag(s) en meer Airco’s heeft geproduceert .....maar goed, nu ik nog maar zo weinig rijd ben ik blij weer in een heerlijke TZI stoel te zitten….alleen DAAROM al zou je BX willen blijven rijden.
Denk er dus nog maar eens goed over na.
(die waarschuwing/tip kreeg ik trouwens ook regelmatig) ops:
XM zetels zijn ook niet te versmaden hoor!! En ik heb ook zeker nog niet besloten dat de BX weggaat… Ben gewoon wat aan ‘t rondkijken. Een XM moet je inderdaad in alle rust aanschaffen, niet de eerste die je tegenkomt kopen.. Maar dat is bij alle auto’s zo eigenlijk.
Maar Simmetje—> Wat voor XM heb je eigenlijk?