Katalysator
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 09 juni 2011 11:51 PM

bij de 4-gas meting voor de apk was de waarde te hoog en moest er volgens de keurmeester een nieuwe lambda sonde worden gemonteerd.
Die heb ik gemonteerd (univerceel 4 draads)  werkt volgens de keurmeester goed maar nu is volgens hem de katalysator niet goed meer, kom ik voor nog meer verrasingen te staan als ik er een nieuwe kat. onderzet of zou het dan goed moeten zijn?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 juni 2011 12:19 AM
  [ # 1 ]

Welke waarde was te hoog, teveel CO?

Het kan de kat. zijn, maar ik zou toch eerst de basis controleren, dus luchtfilter en de bougies.
Eventueel laten uitlezen bij een dealer.

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 10 juni 2011 12:22 AM
  [ # 2 ]

ja CO stationair wel goed maar optoeren volgens hem 10 keer te hoog.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 juni 2011 12:35 AM
  [ # 3 ]

Ook met het luchtfilter er uit of een nieuwe luchtfilter ?

Ik bedoel heeft de monteur iets gedaan om de CO goed te krijgen of gewoon geroepen, lambda is kapot en nu is het de kat. Op die manier blijf je bezig, straks kom je met een andere kat. er onder en roept hij weer wat anders.

Om wat voor een motor gaat het eigenlijk ?

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 10 juni 2011 12:51 AM
  [ # 4 ]

Het gaat om een 2.0i 8 kleppen luchtfilter zit er zo n 15.000 km in.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 juni 2011 12:57 AM
  [ # 5 ]

Dan zou ik beginnen met het luchtfilter te vervangen door een orginele van Purflux.

Afhankelijk van de km-stand en leeftijd zou het verder geen kwaad kunnen om de klepspeling eens te controleren.

Samen met de bougies is dit de basis welke je moet controleren bij een te hoge CO, als dit allemaal goed is, kun je pas de kat. verdenken.

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 10 juni 2011 01:06 AM
  [ # 6 ]

km stand is 230.000 als de kleppen gesteld moeten worden moet de distributielos dat is dus een flinke klus heeft dit zo n grote invloed op het co? Luchtfilter en bougies zijn natuurlijk makkelijk te doen

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 juni 2011 01:26 AM
  [ # 7 ]

Distributie moet er inderdaad af om de kleppen te stellen, om de speling op te meten, hoeft alleen het klepdeksel los. Aan de km-stand te zien is de motor wel aan een riemwissel toe, voor zover dit niet pas nog gedaan is, officieel om de 120K of 10 jaar.

De kleppen en zittingen slaan in, waardoor de klepspeling krapper word en de kleppen langer bediend worden en niet op tijd sluiten. Dit heeft compressieverlies en dus minder zuurstof tot gevolg, te weinig zuurstof is de oorzaak van CO. Andere oorzaak van een krappe klepspeling is dat de kleppen kunnen verbranden, dat is iets wat je zeker niet wil.

Begin inderdaad maar met het meest makkelijke, de bougies en het luchtfilter.

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 10 juni 2011 01:38 AM
  [ # 8 ]

De riem is 30.000 geleden vervangen omdat toen de koppakking lek was tussen de 2 en 3 cilinder het is dus niet slim geweest om toen niet met een de kleppen te controleren.
Is er niet een andere manier om te controleren of het niet de kat. is

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 05 augustus 2011 10:00 PM
  [ # 9 ]

Tussen bestellen en ontvangen van de katalysator begon het druklager te zoemen ,dat werd gieren binnen twee dagen. Versnellingsbak er uit, kogeltjes van het druklager lagen al op de bodem.
Koppelingsplaat drukgroep(zag er eigenlijk nog best goed uit) en druklager vervangen. Alles weer ingebouwd (geen leuk werk, erg krap en zwaar om hem er in je eentje weer recht voor te krijgen)nieuwe kat.,olie,oliefilter en luchtfilter en goed gekeurd. Kan weer een jaar rijden
maar moet alleen nog opzoeken hoe hoog het koppelingpedaal moet staan.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 06 augustus 2011 02:12 AM
  [ # 10 ]

Gelukkig gaf je druklager tijdig aan dat het aan zijn einde was! Dat hoeft dus niet altijd, bij mij was het in eens over en uit met dat ding, waardoor niet meer thuis te komen was. Naar mijn idee kan de koppelingsplaat langer mee dan dat druklager. Ook mijn plaat was nog niet versleten tot het druklager het begaf.
Lullig dingetje eigenlijk als je het bekijkt, vind ik.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 augustus 2011 02:24 AM
  [ # 11 ]

Er altijd voor zorgen dat je een vrije slag op het koppelingspedaal hebt. Ook tijdens het rijden niet je voet tegen het pedaal laten rusten!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 06 augustus 2011 02:37 AM
  [ # 12 ]

Ja, een goede opmerking. Ik heb via het xantia forum ook zelfs fotos van onze koppelingskabel moeten sturen om ze te overtuigen van het feit, dat bij rechtsgestuurde xantia’s er geen verstelmogelijkheid van de kabel zit! Dat geloofde men niet maar na uiteindelijk een foto te hebben gemaakt blijkt dat bij linksgestuurde xantia’s, deze verstelmogelijkheid dus wel bestaat en bij rechtsgestuurde niet…typisch citroen denk ik dan maar. Raar hoor.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook