Hi BX Liefhebbers;
Tijdens mijn vakantie in Zuid Frankrijk zijn beide portiersloten van mijn citroen BX geforceerd. Mooi balen natuurlijk want naast het moeten vervangen van beide sloten heb ik nu ook lelijke putten in beide deuren.
Voor de ramptoeristen en de schadeexperts een paar foto’s…
De deuken kan ik hopelijk met wat subtiel tikwerk redelijk wegwerken. De lak is namelijk niet beschadigd.
vraag 1. Heb je tips voor het wegwerken van deze deuken dan hoor ik het graag.
De sloten moet ik wel vervangen. Bij de citroen dealer kost met dat 110 euro excl. inbouwen. Ik heb dan dezelfde sloten waarop ook mijn huidige contactsleutel inpast.
vraag 2. Is het inbouwen van sloten een beetje goed zelf te doen? Heeft iemand tips / dingen waar je ff op moet letten?
vraag 3. Heeft iemand hier nog een setje 2de hands sloten + 2 sleutels liggen die ik kan inbouwen? Dat mijn huidige sleutel daar dan niet oppast op zich geen groot probleem.
Owja, het betreft de sloten van een BX Chic. Met centrale deurvergrendeling dus. Ik vermeld het maar ff voor het geval dat wat uitmaakt.
Thanks!
Rob
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Antwoord 2: Dat is heel makkelijk te doen. Je haalt de deurpanelen aan de binnenkant van de deuren eraf, dan kan je de klemmen waarmee de sloten in de deuren zitten eraf schuiven met een waterpomptang, de slotjes naar buiten wurmen, stangetje losmaken als het slotje eruit hangt en precies omgekeerd weer monteren.
Antwoord 3: Ik heb denk ik nog wel ergens een setje liggen: deursloten, tankdop en dasbordkastslotje.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
110 euri, is dat rondom en all-in? Want dat vind ik voor nieuwe meuk waar je sleutel gewoon weer op past niet eens zo duur. Vertelt je ook iets over hoe moeilijk het wisselen is met de werkplaats uurtarieven die gangbaar zijn: niets om je druk om te maken
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Om de deuken er uit de halen:
slotje demonteren.
2 dikke stalen ringen opzoeken met een binnengat van ca 10 tot 14 mm, buiten diameter 5 cm.
1 ring aan de binnenkant van de deur, bout er doorheen steken
aan de buiten kant een stuk rubber over het einde van de bout schuiven ( oud stukken binnenband bv)
dan de andere dikke ring er op
moer er op en de zaak aandraaien. Zo druk je ZONDER schade de deuk er uit en past je slot weer!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Antwoord 2: Dat is heel makkelijk te doen. Je haalt de deurpanelen aan de binnenkant van de deuren eraf, dan kan je de klemmen waarmee de sloten in de deuren zitten eraf schuiven met een waterpomptang, de slotjes naar buiten wurmen, stangetje losmaken als het slotje eruit hangt en precies omgekeerd weer monteren.
Nou, dat zal me wel lukken als ik dit zo lees.
Antwoord 3: Ik heb denk ik nog wel ergens een setje liggen: deursloten, tankdop en dasbordkastslotje.
Ik PM je zo wel even.
110 euri, is dat rondom en all-in? Want dat vind ik voor nieuwe meuk waar je sleutel gewoon weer op past niet eens zo duur. Vertelt je ook iets over hoe moeilijk het wisselen is met de werkplaats uurtarieven die gangbaar zijn: niets om je druk om te maken
Die 110 euro is voor twee BX portiersloten. Maar dan wel twee sloten die ik ook met mijn huidige sleutel (contact, tankdop) kan bedienen. Op basis van mijn chassisnummer hebben ze die sloten opgezocht.
Om de deuken er uit de halen:
slotje demonteren.
2 dikke stalen ringen opzoeken met een binnengat van ca 10 tot 14 mm, buiten diameter 5 cm.
1 ring aan de binnenkant van de deur, bout er doorheen steken
aan de buiten kant een stuk rubber over het einde van de bout schuiven ( oud stukken binnenband bv)
dan de andere dikke ring er op
moer er op en de zaak aandraaien. Zo druk je ZONDER schade de deuk er uit en past je slot weer!
Bedankt voor de tip! Dit klinkt als een goede methode!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
even voor de zekerheid: ik begrijp dat je het met een tweedehands setje gaat doen, maar mocht je 2 nieuwe cilinders bij de dealer bestellen hou er dan rekening mee dat dat op chassisnummer terugzoeken alleen gaat als je ZEKER weet dat de slotenset niet al eens om een reden gewisseld is ze zoeken nl. de originele af fabriek geleverde sleutelcode terug. Anders zit je dadelijk alsnog met verkeerde cilinders… dwz een setje waar een andere sleutel op hoort. Mocht je dat dus willen (begreep van niet) laat ze dan je sleutels opmeten en op basis daarvan bestellen, zit je zeker goed.
voor de rest goed te doen klusje zoals iedereen al zegt. Paneeltje eraf halen en dan zit er een U om de slotcilinder heen die ‘m in de deur houdt. Stangetjes eraf halen van CV en het deur knopje en wisselen maar.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Vraag me uberhaupt af of ze van een BX chassisnummer nog kunnen kijken welke sleutelcode er officieel bijhoorde…
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
ja hoor is geen probleem dat lepel je zo in service omhoog. bij mijn 16v stond de originele set er iig in.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Is dit iets!?
Ik heb hier ook een setje gekocht, heb volgens mij 15 ex verzenden betaald…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
even voor de zekerheid: ik begrijp dat je het met een tweedehands setje gaat doen, maar mocht je 2 nieuwe cilinders bij de dealer bestellen hou er dan rekening mee dat dat op chassisnummer terugzoeken alleen gaat als je ZEKER weet dat de slotenset niet al eens om een reden gewisseld is ze zoeken nl. de originele af fabriek geleverde sleutelcode terug. Anders zit je dadelijk alsnog met verkeerde cilinders… dwz een setje waar een andere sleutel op hoort. Mocht je dat dus willen (begreep van niet) laat ze dan je sleutels opmeten en op basis daarvan bestellen, zit je zeker goed.
Goeie tip. Ze checken ook mijn huidige sleutels (hoe zitten de tandjes) en maken dan cilinders die ik met mijn huidige sleutels kan bedienen. Gaat er hierbij iets mis dan geeft de Citroen Dealer garantie op de cilinders en krijg ik nieuwe sloten. Ik ben dus toch voor twee nieuwe sloten gegaan. Binnenkort worden ze geleverd.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic