ventilator klimaatregeling blijft werken
telly123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 28-01-2011

Gepost: 29 juli 2011 11:58 PM

hallo,

ik rij met een citroen xm 2.0 i turbo benzine exclusief uit 1996 (met airco en automatische klimaatregeling). sedert deze ochtend blijft de ventilator van de klimaatregeling op volle snelheid draaien (zowel op automatische als op handmatige stand) en kan ik deze op geen enkele manier uitzetten. kan iemand mij zeggen wat het probleem zou kunnen zijn ?

alvast bedankt.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 06 augustus 2011 08:20 AM
  [ # 1 ]
telly123 schreef:

hallo,

ik rij met een citroen xm 2.0 i turbo benzine exclusief uit 1996 (met airco en automatische klimaatregeling). sedert deze ochtend blijft de ventilator van de klimaatregeling op volle snelheid draaien (zowel op automatische als op handmatige stand) en kan ik deze op geen enkele manier uitzetten. kan iemand mij zeggen wat het probleem zou kunnen zijn ?

alvast bedankt.

De snelheid van de blower (ventilator) wordt via het controle paneel, airco ECU en een blower control module (bitron) geregeld. Zeer waarschijnlijk is de bitron defect.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
telly123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 28-01-2011

Gepost: 06 augustus 2011 10:27 AM
  [ # 2 ]
Jan-hendrik schreef:
telly123 schreef:

hallo,

ik rij met een citroen xm 2.0 i turbo benzine exclusief uit 1996 (met airco en automatische klimaatregeling). sedert deze ochtend blijft de ventilator van de klimaatregeling op volle snelheid draaien (zowel op automatische als op handmatige stand) en kan ik deze op geen enkele manier uitzetten. kan iemand mij zeggen wat het probleem zou kunnen zijn ?

alvast bedankt.

De snelheid van de blower (ventilator) wordt via het controle paneel, airco ECU en een blower control module (bitron) geregeld. Zeer waarschijnlijk is de bitron defect.


beste, kan je mij zeggen waar de bitron zich ergens in de wagen bevind ? alvast bedankt.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 06 augustus 2011 11:00 AM
  [ # 3 ]

Nope. De Bitron module die Jan-Hendrik bedoelt stuurt de ventilatoren voor de motorkoeling aan.
In het motorhuis van de aanjager zit een printplaat met daarop 2 vermogenstransistoren. Waarschijnlijk dat die defect zijn.
2 opties: nieuwe print kopen (die zijn bij diverse webwinkels te krijgen voor een kleine €120,-). Of tweedehands een ander aanjager regelen (met de kans dat die transistoren ook weer defect zijn).

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3442
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 06 augustus 2011 12:36 PM
  [ # 4 ]
wimb schreef:

Of tweedehands een ander aanjager regelen (met de kans dat die transistoren ook weer defect zijn).

.....naar mijn smaak toch de beste optie. Deze storing komt vrij weinig voor. Op de klimaatregelingklachtenlijst (Scrabble) toch wel na de zekering achter de linkerkoplamp (met stip op één) en de versleten koolborstels.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 06 augustus 2011 01:04 PM
  [ # 5 ]

Je hebt geen aparte airco ecu, die zit in het ECC paneel zelf. Mocht je dezen even willen ruilen met een werkend exemplaar om het uit te sluiten mag je wel ff langs Deventer rijden Smile (en uiteraard overkopen bij succes natuurlijk Razz)

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 06 augustus 2011 04:12 PM
  [ # 6 ]
wimb schreef:

Nope. De Bitron module die Jan-Hendrik bedoelt stuurt de ventilatoren voor de motorkoeling aan.
In het motorhuis van de aanjager zit een printplaat met daarop 2 vermogenstransistoren. Waarschijnlijk dat die defect zijn.
2 opties: nieuwe print kopen (die zijn bij diverse webwinkels te krijgen voor een kleine €120,-). Of tweedehands een ander aanjager regelen (met de kans dat die transistoren ook weer defect zijn).

Excuses voor mijn foute diagnose en dank voor de correctie.
Problemen met de blower (aanjager) zijn herhaaldelijk ter sprake gekomen op XM-L (Engels) en de Engelse XM forums. Mensen daar hebben zelf de transistor of transistoren vervangen hetgeen voor iemand handig met een soldeerbout een eenvoudige en goedkope oplossing lijkt

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10391
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 augustus 2011 04:16 PM
  [ # 7 ]

Die transistoren solderen is zo gedaan en het kost misschien een tientje!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 06 augustus 2011 04:22 PM
  [ # 8 ]

Dit is waar de problemen zijn.

Afbeelding Bijlagen
Blower-Regulator-644178-.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 762
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 06 augustus 2011 05:00 PM
  [ # 9 ]

Mijn xantia had exact hetzelfde probleem. Nieuwe vermogens transistors en koelpasta besteld via Conrad.nl, en de transistors vervangen. Is heel goed te doen Smile

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 06 augustus 2011 05:05 PM
  [ # 10 ]

Ook op dit forum, zoals de oude leden natuurlijk weten, is dit onderwerp al eerder ter sprake gekomen. Als ik zo vrij mag zijn, kijk bijvoorbeeld hier:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/203681/P0/

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook