![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 28-07-2009
- Xantia 1.9td type2 break
Wil begin volgend jaar overstappen van een xantia break 1.9 td naar een xsara picaso
vanwege de hoge instap voor mijn vrouw.
Waar moet ik bij opletten bij de aanschaf en welke dieselmotor raden jullie mij
aan ? Ben een rustige rijder en rijd liever zuinig dan hard dus welke motor moet
het worden ?
Wie spreekt uit ervaring ?
Alvast bedankt.
Jan
Ik zag hetvolgende op internet:
“Deze auto is verkrijgbaar met benzine- en dieselmotor. Bereken het omslagpunt voor:
Benzine:
De “1.8i 16v” (115 pk) kost € 22.815,- en verbruikt 1 op 14,3.
Diesel:
De “1.6 HDi” (110 pk) kost € 27.975,- en verbruikt 1 op 20,4.
Rekening houdende met wegenbelasting, verzekering, verbruik, de huidige brandstofprijs en een gebruiksduur van 3 jaar, ligt het omslagpunt voor diesel en benzine op:
50.861 km / jaar
Daarboven is het goedkoper diesel te rijden, bij minder kilometers per jaar is het voordeliger om voor benzine te kiezen.”
Aldus dat stukje tekst van een test van een nieuwe xsara picasso.
Ikzelf vind een 1.6 benzine in een picasso waardeloos. Diesel is anders met het koppel natuurlijk.
Verder zou ik dit forum, en als je goed bent in engels, het picasso.org (zoiets)eens doorlezen.
Je leest genoeg over electronische mankementen. Ga proefrijden en ontdek of hij een sensor in de voorruit heeft zodat je lampen aangaan bij donker.
Zit er geen sensor in je voorruit (is echt een grote plek onderin de ruit met een plastic ding)en de lampen gaan toch vanzelf aan dan heb je er één met een storing in de hendel.
Bij eerdere modellen is dat goedkoop te vervangen maar vanaf 2003 ofzo is dat een computer geworden die in zijn geheel vervangen moet worden, ala 300 ruim euro.
Kijk of de knipperlichten terugkomen bij diezelfde hendel.
Er zitten linksonder bij je knie in het dashboard knopjes om het display feller te zetten, probeer dat !! Alles word digitaal aangegeven en als het niet meer feller gaat zie je niks.
Verder goed kijken of je radio het doet, en of er dan geen gekke electronische dingen gebeuren in je dashboard of je verlichting.
De electronica is een serieus probleempunt bij de citroens !
Maar ik ken ook picasso’s die nergens last van hebben.
En de krakende deurrubbers heb ik nog niet meegemaakt maar schijnen er ook te zijn maar dat kan met wat geschikt smeermiddel verholpen worden.
Verder natuurlijk de gebruikelijke dingen die je bij elke occasion rekening mee houd.
De koppeling kan wat abrubt aangrijpen bij de xsara picasso (zelf in een paar meegemaakt en laatst nog gelezen hier)en probeer dat aangrijpen te doseren, lukt het niet is er meer aan de hand.
Denk dus niet meteen dat de koppeling niet goed is. Iets meer slip en iets meer gas doen het truukje.
Verder bestaan er luxe versies (diesel wet ik niet) met ESP en mistlampen. Kijk of er schijfremmen achter zitten.. Ik heb net de versie van 2003 waarbij ik geen schijfremmen heb en net erna geloof ik kwamen er wel schijfremmen achter… merk je niet maar is wel makkelijker met onderhoud.
Verder is de achterkant nogal zwak geveerd. Een set hulpveren van MAD helpen dat ook de wereld weer uit. Je auto gaat er iets hoger van staan. De mijne is na montage van die veren weer ietsje ingezakt wat normaal is (een centimeter) bij nieuwe veren.
Super, iedereen zou die veren moeten monteren.
***Minder wingevoelig !!! groot pluspunt. Plus als je bij wijze van de boodschappentas achterin zet zakt het ding tenminste niet al in de wielkasten.
Bij verhuizing kon ik de wagen helemaal vol leggen en de wagen houd zich enorm goed !!! met hulpveren.
Ook een grote vakantie gedaan nog zonder hulpveren zonder caravan. Volgeladen. Het gaat goed, enigzins windgevoelig, maar als je van buitenaf kijkt ligt het ding door de achterkant gezakt alsof er 7 mensen in zitten met een paar zakken cement. En die ‘look’ begint al bij 2 kleine kinderen achterin.
Verder een heeele gezellige auto, en fijn om mee te sturen ! Bergweggetjes / passen worden een circuit. Hij vreet die haarspeldbochten als een sportwagen.
Als je vanaf een “lage zit” auto komt, is de zitpositie en het interieur een opluchting en een verademing.
Kijk naar de versies met cruisecontrol ! zoveel heerlijker. Deze uitvoringen hebben een wat leuker opgeleukte accenten in het interieur zoals bekleding en dashboard.
Dit verschil gaf bij mij wel “DE KLIK” die je met je auto krijgt als je erin stapt voor de eerste keer.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7518.jpg)
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
aandachtspunten:
let op roestvorming op de dorpels onder de voorportieren.
voorraam vertoont vaak krassen rechts door de ruitenwisserconstructie.
verder gewoon goed kijken, ik heb mijn 1.8-16v op G3 nu 3,5 jaar en ik heb er ongeveer 77000 km mee gereden zonde noemenswaardige problemen.
en inderdaad; de hulpveren zijn een regelrechte aanrader!
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_16281.jpg)
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 27-02-2010
- Xantia 1.8 i X
- Xantia 1.8 16V Pallas
- C5 2.0i 16v Ligne Prestige break
- Xsara Picasso 1.8I 16V
- C8 2.2i 16v ligne ambiance
Ik heb mijn oog laten vallen op een citroen xsara picasso 1.8i 16V van 2000 met 177.000km op de teller nu is mijn idee dat ik ermee met caravan ( kleine onder de 750 Kg) op vakantie kan nu is mijn vraag red die 1.8i 16V motor dat ???en hoe houd die vering dat of adviseren jullie me dan ook de hulpveren mits ze er niet al onder zitten onder te laten zetten??
Ik heb nu nog een Citroen C5 break met een 2.0i 16V motor !!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7518.jpg)
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
ik ben net terug gekomen uit zuid frankrijk met een wilk safari 490 van 1300kg erachter en met 3 kinderen op de achterbank, ik heb dus een picasso 1.8-16v op gas, en dat ging prima, ik kon niet continu in de 5e rijden maar op de franse tolwegen kon ik toch ruim boven de 100km/h blijven.
dus met een lichte caravan mag geen probleem zijn.
Hulpveren heb ik pas later gemonteerd, zonder gaat ook wel, maar ik zou ze nu niet willen missen, maar ik rijd natuurlijk op gas, dus ik heb al extra gewicht achterin.
fijne vakantie!
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_16281.jpg)
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 27-02-2010
- Xantia 1.8 i X
- Xantia 1.8 16V Pallas
- C5 2.0i 16v Ligne Prestige break
- Xsara Picasso 1.8I 16V
- C8 2.2i 16v ligne ambiance
Ik heb een caravan van 580 kg ledig gewicht en ik mag hem laden tot 800 Kg dus ben even zwaarder ik neem aan dat ik dan beter die hulpveren kan laten monteren voordat ik weg ga ??
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7518.jpg)
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Ik denk dat je met zo’n lichte caravan ook niet al te veel kogeldruk hebt, dus ik denk dat zonder ook wel gaat.
Het eerste jaar heb ik ook zonder gedaan en toen had ik een knaus 390 erachter met een max gewicht van 1000kg en dat was ook geen probleem.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm