Nieuwe accu voor turbodiesel
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 06 augustus 2011 12:24 AM

Na een recent akkefietje met de anwb (auto wilde na een rit van 2 uur en vervolgens 5 minuten stilstand niet meer starten, na een boost met de startkabels wilde ze feilloos starten!) ben ik eens aan het rondneuzen gegaan naar een nieuwe accu.

De man van de anwb had het over calcium-calcium accu’s en calcium-lood accu’s en dat de één beter zou zijn voor oudere auto’s.

Wat voor een type accu is aan te raden voor een CX turbodiesel? Ik rij op dit moment met name langere stukken (150km+) en af toe wat stadskilometers.

Iemand ervaring met het één of het ander of kan iemand me iets aan- of afraden?

Tnx!

Robert

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 06 augustus 2011 01:06 AM
  [ # 1 ]

Ik was gisteren ook al op zoek gegaan naar een wat-voor-accu-stop-ik-idealiter-in-een-CX-topic, maar ik kon ‘m niet vinden. Ik kan jou (obviously) niet helpen aan een antwoord, maar misschien kunnen we hier een accu topic van maken? Want wat voor accu moet ik hebben in mijn CX Pallas 2400 uit 1980?

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
Ceres
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 08-05-2011

Gepost: 06 augustus 2011 10:18 AM
  [ # 2 ]

Ben je er zeker van dat de accu inderdaad wijlen is?
Ik merk met mijn TRD Turbo dat de koude start prima gaat (motor gaat vlot rond en slaat direct aan) terwijl een warme start moeizaam verloopt (hoe warmer hoe trager de startmotor draait). De eerste indruk was inderdaad een kapotte of ontladen accu, maar nadat de koude start weer prima verliep verdenk ik de accukabels (overgangsweerstand).
Ga ik binnenkort mee aan de slag; ik zal de bevindingen laten weten.

Profiel  
 
Gepost: 07 augustus 2011 02:17 AM
  [ # 3 ]

De beste accu’s?  In mijn opinie:

Diesel CX: Bosch Silver: 0 092 S40 080 (74 Ah)
Benzine 2400 carburateur: Bosch Silver: 0 092 S30 050 (56 Ah)


Edit, terzijde: moeizame warme start kan ook duiden op ‘t begin van overlijden van de startmotor….  Sad

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 07 augustus 2011 11:26 AM
  [ # 4 ]

Even ter verheldering Smile Het was geen moeizame start, toen ik de anwb in heb moeten schakelen, gingen er alleen de lampjes branden en bij het doordraaien van de sleutel gebeurde er helemaal niets…

Wat ik dus af en toe heb is dat ik de auto voor laat gloeien, dan de sleutel doordraai en dan gebeurt er niets tot de auto na een paar seconden alsnog start of er gebeurt helemaal niets, ik doe dan opnieuw voorgloeien en dan wil de auto (meestal) wel starten.

Bedankt voor de tips over de accu’s!

Iemand ervaringen met gel accu’s?

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Ceres
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 08-05-2011

Gepost: 07 augustus 2011 12:36 PM
  [ # 5 ]

Dan ben ik toch van mening dat de accu in dit geval niet de boosdoener is.
Als er bij een tweede poging plotseling wèl gestart kan worden heeft de accu blijkbaar nog voldoende capaciteit.
Probleem kan in het hele circuit tussen accu en startmotor zitten in zowel de voeding als de massa-kant, maar ook in de startmotor zelf (bendix).

Als de ANWB een startkabel op het motorblok heeft gezet ipv op de (-) klem dan overbrug je in dat geval de massakabel tussen (-) pool en motorblok. Daar zou het probleem dus kunnen zitten.

Groet,
Nanko

Profiel  
 
Gepost: 07 augustus 2011 12:51 PM
  [ # 6 ]
25trd schreef:

gingen er alleen de lampjes branden en bij het doordraaien van de sleutel gebeurde er helemaal niets…

25trd schreef:

dat ik de auto voor laat gloeien, dan de sleutel doordraai en dan gebeurt er niets tot de auto na een paar seconden alsnog start of er gebeurt helemaal niets, ik doe dan opnieuw voorgloeien en dan wil de auto (meestal) wel starten.


Gaar contactslot?

Overlijdende startmotor?


Leuke test: als je twijfelt aan de accu, kun je proberen de auto rechtstreeks te starten, door het bekende (hopelijk) draadje dat met de + pool meeloopt rechtstreeks op de + te drukken. Met ingeschakeld contact moet de auto dan starten, tenzij de accu plat is dus. Draadje is origineel aanwezig en meestal geel of zwart en verbonden met een rood stekkertje ter hoogte van de + pool.

De startmotor krijgt dan rechtstreeks stroom. ook als hij overlijdend is, zal hij op die manier nog aan de praat te krijgen zijn - voor zolang het duurt dan.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 07 augustus 2011 12:55 PM
  [ # 7 ]

Sja, de klacht komt heel inconsequent voor…. Het gaat nu al een paar weken ‘goed’, tot op heden eigenlijk weer op eigen kracht kunnen starten.

Daar het mijn dagelijkse auto is, wil ik de oorzaak proberen te ondervangen voor het echt een probleem wordt.

Dat draadje bij de accu zal ik eens opzoeken, die tip kende ik nog niet!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 07 augustus 2011 09:38 PM
  [ # 8 ]

Draadje bij accu is héél handig Cool
Na dit enkele malen nodig gehad te hebben, eens gemeten hoeveel power hier tijdens starten op kwam: slechts 8-9 Volt als ik me goed herinner. Relais geconstrueerd met goede theorie-instructie van forummers: sindsdien geen weigerende startmotor meer gehad. Genoeg ander gedonder, maar dit niet meer Wink

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook