Ik reed met mijn saxo 1.1i 1996 naar zuid frankrijk en na een tijdje bij 28 graden in de file ging mijn lampje aan van een te warme motor. Ik heb de auto stil gezet. Ik hoorde in de file de ventilator van de koeling niet aanslaan maar deze is sowieso erg slecht te horen bij een saxo. Ik heb toen voor de zekerheid de ventilator op mijn licht aangesloten zodat ik in de file mijn licht aan kon zetten en de ventilator de radiateur koelde. Ik heb de hele vakantie geen temperatuurproblemen meer gehad.
Nu terug in nederland wil ik de boel weer normaal aansluiten en het probleem verhelpen. In mijn ogen kunnen het 2 dingen zijn. Of er zit lucht in het koelsysteem Of de thermostaat/temp. sensor (ik weet niet precies hoe de aansturing werkt) stuurt de ventilator niet aan. Mijn vraag is: Hoe kan ik checken of de aansturing van de ventilator werkt? Want ik kan het aanslaan van de ventilator of een te warme motor niet opwekken in nederland met 15 graden en stationair lopen.
Geen verstand van Saxo’s maar het zal wel hetzelfde zijn als meeste autos.
Vermoedelijk zit er in de radiator een sensor. Deze meet het koelwater. Is het warmer dan zeg 92 graden ofzo maakt ie een door verbining en springt de fan aan. vermoedelijk deze sensor stuk. Kan ook zijn dat de sensor op het motorblok zit.
Er uit halen en testen kokend water.
Verder is het zo, dat als je de auto stationair laat draaien na een ritje de fan na een tijdje wel aan moet springen.
Bij sommige autos is de radiator zo groot dat de fan bijna nooit draait, dat had ik met de bx tzd. Maar benzine heb ik dat nog nooit gezien.
Geen airco denk ik? Fans springen ook altijd aan als de airco aanzet.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Dit kan volgens mij de elektrische sensor die faalt of zijn contacten vuil zijn. Ik dacht dat deze aan het thermostaathuis ergens zit. Ik heb even een schema doorgestuurd.
Als je de lucht binnen op warm zet krijg je dan warme/lauwe lucht na een minuut of 3?
Wordt de radiator aansluitingen boven en onder even warm na pakweg 15 minuten?
Trouwens je hebt er wel wat werk van gemaakt. Er zijn nog andere truks om de motor bij oververhitting terug koud te krijgen nl lucht binnen volle bak op warm en of toerental even rond de 2000 toeren houden
Totaal aantal Berichten: 10349
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je door het licht aan te zetten verder geen problemen hebt gehad zal hoogst waarschijnlijk de sensor kapot zijn. Die zit in de radiateur. Er uit halen en in een pannetje water aan de kook brengen. Op een gegeven moment moet de weerstand tussen de 2 poten nul worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.