
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 07-08-2011
- 2CV 2 CV 6 Club
- CX 2000 athena
- C1 1.0
Sinds een jaar zijn we in het bezit van een citroen cx athena(2000 rijdt op lpg) verrassend gaaf en rijdt vostelijk.
De orginele radiator vervangen door eentje voor een 2200 cc ivm trekken van een caravan.
Dit voorjaar naar Normandie geweest met caravan 1200 kg zonder één probleem. afgelopen vakantie naar zuid Limburg twee keer hulp van ANWB gehad ivm te hoge druk in koelsysteem. Temeratuurmeter bleef onder de 85 graden maar de slang vloog van het metalen tussenstuk af bij onderzijde radiator dus weg koelvloeistof. opnieuw monteren en vullen met water en daar gingen we weer.
Bij thuiskomst controle door dealer. CO2 meting koelsysteem meet geen CO2, waterpomp werkt.ruik ook geen gas bij expansievat. (lekke vergasser?)
Als je geen CO2 meet is de kop niet lek? of kan dit wel bij grote belasting met caravan.
Kan een lekke vergasser zo veel druk geven?
Wie kan helpen?














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
is de drukdop wel ok???
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 07-08-2011
- 2CV 2 CV 6 Club
- CX 2000 athena
- C1 1.0
De dop van het expansievat?
Geen idee hoe kan ik dat testen
Hoeveel druk is normaal? gisteren nog gereden met caravan en daarna hoor je gepruttel in het vat en bij het losdraaien van de dop hoor je een duidelijk gesis van de druk





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Circa 500 millibar overdruk.
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
idd de dop bij het expansievat, maar heb je het probleem alleen als je rijdt met de caravan ??? lijkt mij als er iets mis is met het koelsysteem dat dit toch ook zonder caravan moet gebeuren.
Verder geen idee of je die dop kunt testen maar een ander erop draaien lijkt mij het makkelijkste, en sissen doet het altijd wel want tja iets wat warm wordt zet uit.
Mark
CX 2000 pallas ‘78





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als de CX een caravan trekt, moet ie veel harder werken, dus wordt ie heter…
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Maar is het niet zo dat als je 120 ipv 80 rijdt de waterpomp sneller draait en de druk daardoor juist hoger wordt ? of zeg ik nu iets doms :
of weegt dit niet op tegen de extra kracht die geleverd moet worden om het gewicht en de luchtweerstand van de caravan te verplaatsen ?
Mark
CX 2000 pallas ‘78





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Pomp draait sneller als het toerental hoger is, dat klopt. Dat weegt inderdaad niet op tegen extra gewicht en luchtweerstand.
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 07-08-2011
- 2CV 2 CV 6 Club
- CX 2000 athena
- C1 1.0
Ik ga een andere dop proberen.
Kan de kop lek zijn als je geen cO2 meet?
Weet iemand hoe lang een vergassere mee gaat?
roest/verstopping/ dichtgeslibt onderin het blok ?
hebben die 2 liters nog wel eens last van
kleine boutje/aftapplug, schuin/boven de achterkant startmotor, even eruit draaien en kijken of daar schoon water/koelvloeistof uitkomt






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Werken de fans? Ook in de hoogste stand?
Nergens lucht in het systeem?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
ik heb geen ervaring met een benzine motor qua opbouw van de CX, maar ik ga er even van uit dat die grotendeels het zelfde zijn als de diesel
in de kop van een diesel motor zit een metalen pijp die het koelwater direct vanaf de pomp over de cilinders verdeeld, in veel gevallen wil die pijp wegroesten door de jaren heen, en komt het koelwater direct bij de 1 de cilinder in de kop, onder normale omstandigheden is dat geen probleem, maar als de motor veel moet leveren krijgen de laatste cilinders minder koeling, waardoor de motor warm loopt.
je kunt dit pijpje controleren door de deksel bij de 4 de cilinder los te draaien van je kop.
hierachter zit de bewuste pijp. en deze zou je er gewoon uit moeten kunnen trekken
groot nadeel mocht de pijp inderdaad vervangen moeten worden, dan zul je de kop moeten demonteren anders schuift hij niet in of uit de kop, omdat het spatbord in de weg zit.
ik heb bij mijn motor de nieuwe pijp doormidden geslepen, vervolgens 1 helft in het gat gestoken, daarna de pijp weer aan elkaar gelast (tig) en toen de hele pijp weer in het gat geschoven. daarna liep hij niet meer warm.
ik lees net dat je temp niet omhoog gaat, dan gaat mijn verhaal ook niet op…
met een vergasser bedoel je de lpg verdamper?
ja die kan kapot, maar afhankelijk van het merk, zal die geen lekkage veroorzaken in het koelsysteem, omdat het koelsysteem van een verdamper afgesloten is, en geen verbinding maakt met het gas gedeelte van de verdamper.
de druk van een verdamper is aan de hoge kant normaliter rond de 10 bar
Wel zou het kunnen zijn dat er bij erg hoge temperaturen druk weglekt naar je koelsysteem als er een scheur intern in de verdamper zou zitten.
maar dat is bij mijn weten nog nooit voorgekomen,
omdat de verdamper in principe ook als koelelement werkt, hij zou dus eerder als extra koeler dienen dan dat hij raar gaat doen van extreme hitte, en zoals je al aangaf, word de motor niet heet.
Mark Gielen schreef:Maar is het niet zo dat als je 120 ipv 80 rijdt de waterpomp sneller draait en de druk daardoor juist hoger wordt ? of zeg ik nu iets doms
Mark
de pomp draait wel sneller, maar daardoor word de druk in het systeem niet merkbaar hoger, de pomp is geen druk pomp, maar een circulatie pomp, hij sluit dus niet af. maar pompt enkel rond,
als de dop van het expansie vat te goed afsluit, dan zou de druk enkel oplopen als de temp te hoog word, dus dik boven de 120 gr en volgens ts blijft die constant





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Twee keer ANWB: ook twee keer slang er af?