Hallo allemaal!
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een DS 23 ie Pallas uit 1974. Ik ben nu bezig een overzichtje te maken van wat er aan periodiek onderhoud aan moet gebeuren, om de hoeveel kilometer dit moet gebeuren, wat ik er aan gereedschap en materiaal bij nodig heb etc.
Omdat ik nog niet de DS/auto-expert ben die ik hoop te worden, zie ik waarschijnlijk heel wat dingen over het hoofd.
Heeft iemand aanvullingen?
Overzicht periodiek onderhoud wat ik tot nu toe heb:
Olie motorcarter verversen 5.000 km
Kleppen stellen 5.000 km
Controle ontstekingsinstallatie 5.000 km
Luchtfilter cleanen 10.000 km
Carterontluchting 10.000 km
Oliefilter vervangen 10.000 km
Olie versnellingsbak verversen 20.000 km
Achterremmen bijstellen 2 x / jaar
Bougies vervangen 1 x / jaar
Hydraulische olie verversen 1 x / 2 jaar of 40.000 km
Contactpunten vervangen 1 x / 3 jaar of 60.000 km
Bougiekabels vervangen 1 x / 3 jaar of 60.000 km
Verdelerkap vervangen 1 x / 3 jaar of 60.000 km
Rotor vervangen 1 x / 3 jaar of 60.000 km
Condensator vervangen 1 x / 3 jaar of 60.000 km
Bobine vervangen 1 x / 3 jaar of 60.000 km
Isolatorpijpjes vervangen 1 x / 3 jaar of 60.000 km
Groetjes,
Annemieke
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Een paar jaar geleden heb ik op een forum gevraagd wat er allemaal komt kijken bij een grote beurt. Het zijn reacties van verschillende mensen bij elkaar geknipt en geplakt.
Dit zijn dus puntjes bij iedere 10000 kilometer, maar voor sommige puntjes vind ik het wel erg enthausiast…
Olie en filter vervangen.
Punten en condesator vervangen
Onsteking afstellen (contacthoek ongeveer 57-59 graden)
Afhankelijk van het type verdeler 52 of 57 of 59 tijdstip afstellen
12 graden (6 graden op de nokkenas poelie)
afhankelijk van het type: na 1972 ongeveer is het 12 graden op de poelie (kijk of TDC overeen komt met 0 graden op de graden boog)
Bougies vervangen en afstellen (0,8 mm) controleer of de fiber bougie
pijpjes nog in orde zijn.
Kleppen stellen, vervang wel de klepdeksel o ringen en het klepdeksel
pakking. Met warme motor: inlaat 15 en uitaat 20 Op gas iets meer.
Bougie kabels doormeten (evt vervangen bij slechte staat)
Paar druppeltjes olie in het waterpomp gaatje.
Bakolie controleren op nivo, vervangen bij 20.000 km
Lhm filters reinigen, evt Lhm verversen.
Snaren op spanning brengen evt vervangen.
Radiateur nivo controleren.
Ruitensproeiervaatje vullen.
Accu water nivo controleren.
Staat voorrem blokken controleren.
Handrem afstellen.
Voortrein volledig doorsmeren (ook de stabilisator stang lagertjes dus!)
Achterremmen reinigen en stellen.
Bandenspanning, zelf hou ik altijd 2.1 voor en 2.0 achter aan bij de 180/185 banden. Het is niet voorgeschreven maar ik vind het net iets prettiger rijden.
Koplamp hoogte afstellen.
Contoleren of alle verlichting ook daadwerkelijk werkt.
Staat ruiterwisserbladen controleren.
luchtfilter reinigen
koppeling vrije slag check bij handgeschakelde
DS,evt. bijstellen
check stuurhuishoezen
achterwiellagers smeren
check veerbollen
Voortrein volledig doorsmeren (ook de stabilisator stang lagertjes dus!)
achterwiellagers smeren
Groet,
Raymond
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik zou de puntjes elke 10.000 doen.
En doorsmeren van de voortrein: elke 5000!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
hmm is dat zo belangrijk?
ik durf bijna niet te zeggen dat ik de afgelopen 12 jaar mijn voortrein nog nooit heb gedaan… en wie weet hoe lang het geleden is dat de vorige eigenaar het gedaan heeft..
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja maar jij rijdt er ook niet mee!
HAHAHAHA
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
dat scheelt vast enorm
ik heb er toch wel al meer dan 50000 km mee gereden horr sinds ik hem heb,
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nou, Doorsmeren dan! rijdt ie ook strakker van en blijven je fusees heel!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Raymond, Bogaard77,
Bedankt voor jullie reacties!!
Gr.
Annemieke
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wegens voorgenomen strakkere mod actie topic ontdaan van onzin posts
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Een paar opmerkingen over de lijst helemaal bovenaan:
bobine en isolatiepijpjes preventief vervangen? Heb ik nog nooit van gehoord. Die vervang je als ze stuk gaan.
Elke 5000 km kleppen stellen is ook wat veel van het goede, misschien eens in de 10000 km als je op LPG rijdt, maar anders zou 20000-30000 km toch goed moeten kunnen?
Contactpunten zou ik toch wel elke 30000 km doen.
Succes met je nieuwe hobby!
En doorsmeren elke 5000 km ... zeker doen! Vervangen van die draaigewrichten is behoorlijk kostbaar!
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
maartenbokslag schreef:Een paar opmerkingen over de lijst helemaal bovenaan:
bobine en isolatiepijpjes preventief vervangen? Heb ik nog nooit van gehoord. Die vervang je als ze stuk gaan.
Elke 5000 km kleppen stellen is ook wat veel van het goede, misschien eens in de 10000 km als je op LPG rijdt, maar anders zou 20000-30000 km toch goed moeten kunnen?
Contactpunten zou ik toch wel elke 30000 km doen.
Succes met je nieuwe hobby!
En doorsmeren elke 5000 km ... zeker doen! Vervangen van die draaigewrichten is behoorlijk kostbaar!
Isolator pijpjes vervang ik ook altijd preventief. Bobine niet. En idd doorsmeren. Een gereviseerd wiellagerblok waar de fusee’s aan zitten kost ongeveer (afhankelijk leverancier) 250~300 euro. Als je goed doorsmeert doe je ontzettend lang met zo een blok. Zoniet kun je regelmatig vervangen.
En: “achterwiellagers smeren”?
Hoe doe je dat?
Volgens mij bedoelen ze de scharnierkogels bdz en het scharniermechanisme.
Het achterwiel geeft via een scharniermechanisme de verticale bewegingen door aan de duwstang van de veercilinder. Tussen het scharniermechanisme en de duwstang van de veercilinder zit een scharnierkogel met een beschermend stofkapje.
En er zitten bij het achterwiel ook nog smeernippels achter de achterremmen.
Dan heb je het wel zo’n beetje volgens mij.
Ja die veerkogel is duidelijk. Uitpakken en smeren.
Maar het achterwiellager laat zich niet smeren zonder de boel te demonteren.
Een smeernippel bij de achterremmen? Onzin.
Misschien bedoel je de ontluchtingsnippels voor de achterremmen maar zet daar maar geen vetspuitop!!!
Zo zie je maar weer.
Nooit alles aannemen van vreemden