2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Lets schokkends van een Franse club DS
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 07 augustus 2011 11:49 AM
  [ # 16 ]

Het heeft zoals Han zegt niet zoveel zin met bv.80 km/uur te testen. De auto kan het vermoedelijk meet wat aanpassingen wel hebben. Alleen heeft je lichaam bij de klap zoveel interne schade opgelopen dat je alsnog zult overlijden. Overigen kwam uit een wat ouder Zweeds onderzoek dat een oldtimer een relatief veilige wagen was. Vermoedelijk omdat je er meestal voorzichtiger mee rijdt, niet met slecht weer e.d. De oplossing is dus simpel. En nu maar hopen dat de rest van de bestuurders wil meewerken.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4942
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 augustus 2011 12:03 PM
  [ # 17 ]

Als je met de DS met 80km/u tegen een muur rijdt heb je het over een kracht van 32 ton als ik het ff snel en goed heb uitgerekend. (of is het nou 320 ton?)

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 07 augustus 2011 12:11 PM
  [ # 18 ]
Han S schreef:

Als je met de DS met 80km/u tegen een muur rijdt heb je het over een kracht van;

32 ton als ik het ff snel en goed heb uitgerekend. (of is het nou 320 ton?)

Han, er ligt een mooie baan als minister op je te wachten Laughing

Maargoed offtopic natuurlijk.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 07 augustus 2011 12:25 PM
  [ # 19 ]
graddus schreef:

Normaal gesproken hebben we hier op het forum liever niet dat er ongevalfoto’s worden gepost indien niet bekend is wat de gevolgen waren voor de inzittenden.

Dit ongeluk is in 2009 gebeurd, hier om de hoek. De twee inzittenden zijn per helicopter afgevoerd naar ziekenhuizen waar ze dit ongeluk wel overleefd hebben.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4942
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 augustus 2011 12:28 PM
  [ # 20 ]

Ron, het scheelt maar één nulletje, maar ik ben altijd in de war met die dingen. De helft van de massa van de DS is ongeveer 650 kg en de snelheid in seconden bij 80km/u is 22.2 meter.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 07 augustus 2011 07:55 PM
  [ # 21 ]
pieterc schreef:

Overigens kwam uit een wat ouder Zweeds onderzoek dat een oldtimer een relatief veilige wagen was. Vermoedelijk omdat je er meestal voorzichtiger mee rijdt, niet met slecht weer e.d. De oplossing is dus simpel. En nu maar hopen dat de rest van de bestuurders wil meewerken.

Klopt, hoor. Veiligheid is een samenspel tussen actieve en passieve veiligheid.

De auto’s uit de late jaren tachtig/begin jaren negentig zijn de beste: gordels op alle zitplaatsen en beperkte geluidsisolatie (je merkt boven de honderd dat je hard rijdt). Geen stuurbekrachtiging helpt ook mee, en je hebt al wel redelijk goede kreukelzones indien het mis gaat….

Geef mij mijn oude escortje maar terug.

knuffel

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4942
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 augustus 2011 08:44 PM
  [ # 22 ]

Nou, kijk dan maar eens naar deze crashtest:

http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Doe mij dat kleine Renaultje dan maar inplaats van die dikke Volvo.

Profiel  
 
Tukker
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 31-07-2011

- ID/DS DSpécial Confort - ID19B
Gepost: 07 augustus 2011 09:28 PM
  [ # 23 ]

De DS werd ontworpen toen snelheden waren lager, wegen werden rustiger en de mensen die het kopen van de auto werden geen illusies over wat er gebeurt als je crasht het.
De DS zou kunnen zijn ‘veilig’ voor 1955 in dat het remmen die werkte en werd ontworpen met voor-en achterkant crashes in gedachten had. Zijdelingse aanrijdingen en roll-over waren minder een prioriteit. Zelfs de banden op de eerdere DS waren verschrikkelijk. Mensen reed met die kennis en op wegen waar je zou meer kans lopen op een paard en wagen is dan een andere auto.

Mensen die drive en een passie hebben voor oldtimers weten dit (of moet) en rijden met een liefde een trots voor hun auto (niet roekeloos).
Anyoen die drijft een eend en is een bocht te snel weet - je slechts een passagier verliest de deur een keer.
Moderne auto’s met al hun veiligheid zijn misschien te slim geworden en de chauffeur wordt zelfgenoegzaam. Reclame vertelt ze hun auto is de veiligste en is 5-sterren met honderden veiligheidsvoorzieningen die zeggen dat ze nooit pijn doen - dus ze rijden alsof het een tank!
de grootste veiligheid kenmerk van een auto is de bestuurder - als ze denken dat ze onverwoestbaar zijn dan zijn ze niet meer veilig. Een beetje angst houdt je in leven.

Ik moet zeggen dat dit niet een coment op de originele foto’s - waarom en hoe die auto belandde de manier waarop het had zou ik niet graag om te speculeren.

1968 ID 19B -> 1970 DSpecial -> ?

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 08 augustus 2011 12:00 AM
  [ # 24 ]

Tukker je hebt wel gelijk hoor (is je tekst vertaald door google ofzo?)
Auto’s worden veiliger en slimmer. Mensen helaas niet.

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 08 augustus 2011 12:03 AM
  [ # 25 ]

ik heb ooit met een Eend, een week oude Opel Astra vol in de zij geramd.


De Astra had de B stijl tegen de bestuurdersstoel staan, de bodem en het dak waren naar binnen geklapt.
voor en achter portier, dorpel alles was ontzet.

De Eend had een kromme motorkap, een kapotte koplampsteun inclusief de koplampen en 2 verbogen spatborden. het rooster voor de koelvin was naar binnen geslagen
ik heb de lampsteun vervangen en de motorkap, de spatborden terug in model gedrukt, de koelvin vervangen, en de andere dag ben ik er weer mee naar mijn werk gereden.
Ik heb de eend nog ongeveer 3 jaar gehad.

De eigenaar van de Astra heb ik die dag ook bezocht, hij woonde op de route naar mijn werk, en gaf me geen voorrang, maar reed zo de weg op, ik kon hem niet ontwijken

zijn Astra heeft hij niet weer terug gekregen.

nu weet ik best wel dat wanneer het frontaal geweest zou zijn, de Eend geen schijn van kans zou hebben. maar in dit geval heeft hij het goed overleeft.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 08 augustus 2011 08:29 AM
  [ # 26 ]
puffel schreef:

Auto’s worden veiliger en slimmer. Mensen helaas niet.

Mooie samenvatting!

knuffel

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook