distributieriem Berlingo HDI 19 vervangen
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 298

Gepost: 07 augustus 2011 11:56 PM

Heb sinds een jaar een berlingo HDI 1900. Bevalt prima en wil nu de distributieriem en bijbehorende lagers vervangen. Ter voorbereiding alles gelezen en de onderdelen inmiddels ook aangeschaft.
In het verleden enkele malen bij een Berlingo met een “gewone” dieselmotor (XUD9) de riemen vervangen, dus de ervaring is er wel.
Waar ik nu huiverig voor ben, is de aanwijzing dat de riemen met een spanningsmeter moeten worden gesteld. Heb gekeken wat zo iets kost dan heb ik toch zoiets van, heb ik echt een dergelijk meter nodig?
Bij de XUD blokjes span je de riem door twee keer het zaakje rond te draaien, da’s wat makkelijker dan werken met zo’n prijzige meter. Ik zie graag adviezen tegemoet.

teveel citroenen

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 augustus 2011 02:01 AM
  [ # 1 ]

Je bedoelt een 2.0 HDI neem ik aan, een HDI 1900 bestaat niet.

XUD9 heeft een automatische spanner, de 2.0HDI helaas niet.
Dat is spannen met een spanningsmeter of de gok nemen en het op gevoel doen, of het laten doen door een garage/dealer, dan heb je garantie.

Profiel  

wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 298

Gepost: 08 augustus 2011 09:27 AM
  [ # 2 ]

Ik bedoel inderdaad een HDI2.0. Voor zo ver ik weet heeft een xud geen automatische spanner, of je moet al de veer bedoelen die in de spanrol is opgenomen. Deze veer heeft een HDI ook, dus daar wordt de zaak niet echt anders van. Dus blijft mijn vraag nog steeds staan.
Het laten doen is natuurlijk een optie, hoewel garantie na een breuk of iets dergelijks natuurlijk niet altijd een makkelijk zaak is. En garages doen alleen dat noodzakelijk is. Ze kijken niet verder dan hun neus lang is. Dwz preventief zullen ze niet zo snel zaken oppakken. Als je zelf sleutelt kun je diverse zaken direct meenemen.

teveel citroenen

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook