![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8334.jpg)
Totaal aantal Berichten: 176
- C4 (2004-heden) coupe 1.6 vtr+
Hallo,
Even een klein vraagje;
Mijn winterbanden zijn aan vervanging toe en ik wil daarvoor de velgen van m’n saxo gaan gebruiken..
Onder de Saxo had ik bij deze velgen spacers/spoorverbreders nodig, achter zat er 20mm tussen en op de voorwielen dacht ik iets van 5 of 6mm..
Maargoed, inmiddels dus alweer een hele poos een C4 coupé met daarop ondermeer de standaard Resolfen velgen en in de winter had ik tot nu toe een setje stalen velgen 15”.
Nu wil ik dus de 16” (Alessio Polar) velgen van de Saxo op de C4 leggen met winterbanden.
De maat winterbanden op de velgen zal worden 215/55-16”
De maat van de huidige Resolfen velgen is 17” bij 6,5J met een ET van 26
De maat van de “wintervelgen” is 16” bij 6,5J met een ET van 18..
Er zit dus 8mm verschil in de ET waarde en naar ik begrepen heb zullen de velgen dus 8mm verder naar BUITEN komen te staan.
Nu vind ik dat qua uiterlijk alleen maar mooi, maar ik vraag me af in hoeverre dit direct schadelijk is voor de wiellagers en; past het uberhaupt?? Of zit ik toch vast aan spacers/spoorverbreders.
De bandenman hier in de buurt waar ik de banden reeds besteld heb geeft aan dat ik het beste spacers kan aanschaffen maar hij levert ze niet en geeft ook aan dat ik ze ook nog eens moet verlijmen op de velg.. Maar dit heb ik bij de Saxo nooit gedaan..
Mijn vraag is dus, wie heeft hier verstand van en weet of de ET 18 van die 16” velgjes gewoon gaat passen onder de auto zonder aan te lopen?
BVD
Ik heb ervaring met stalen velgen ET18, maar dan 15 inch met 65 banden, dus dat komt ongeveer hetzelfde uit als 16 inch 55 hoog. Past gewoon zonder probleem onder de C4 coupé.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Top, bedankt voor je snelle reactie!
Ik kan me het ook haast niet voorstellen dat het 8mm verder naar buiten komen van de velgen veel problemen op zou leveren qua aanlopen enzo.. (Zat zelfs te denken om voor de huidige Resolfen velen een setje spoorverbreders te kopen omdat ze zover naar binnen vallen)
En qua slijtage van de wiellagers moet ik de gok maar gewoon nemen.. Hoewel ik met de Saxo met totaal 4cm verbreding op de achteras zo’n 4 jaar zonder problemen heb rond gereden, dus zo’n vaart zal het wel niet lopen;)
Thanks!
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7745.jpg)
Totaal aantal Berichten: 296
- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Hoewel volgens de apk een afwijking tot 2% van de spoorbreedte is toegestaan, wordt over het algemeen een afwijking van meer als 5mm is ongewenst gezien.
C4yourself schreef:Hoewel volgens de apk een afwijking tot 2% van de spoorbreedte is toegestaan, wordt over het algemeen een afwijking van meer als 5mm is ongewenst gezien.
Dat had ik inderdaad gelezen, maar ik kom dus uiteindelijk uit op een afwijking van 7 mm en daar kan ik nog wel mee leven..
Zit zelfs te denken dat ik er wel mee moet leven, want op het moment dat ik een spacer plaats wordt die afstand alleen maar groter en loopt de ET waarde verder terug.. Of ik zou een stuk van de velg moeten laten afslijpen, maar dat ben ik niet van plan..
Op de saxo (die volgens mij ook een ET waarde heeft van 24 of 25) gebruikte ik voor deze velgen een spoorverbreder achter van 20mm zodat de velgen niet aanliepen..
Dus die kwam uit op een ET van -2 ?? (velg ET 18 + 2cm spacers) En daar heb ik zoals gezegd probleem loos mee rond gereden voor meerdere jaren..
Dus dan durf ik de gok voor de wintervelgjes met 7mm ook wel te nemen
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4526.jpg)
Totaal aantal Berichten: 446
- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
saxo heeft een et van 16 of 18