Help! Sinds enige weken blijft de fan van de radiateur draaien. Hij start zodra het contact wordt aangezet en stopt een minuut of 3 na het uitzetten van het contact.
De garage heeft alle stekkers (blauwe en groene) en relais gecontroleerd maar heeft de oorzaak niet kunnen vinden. Nu heeft hij het vermoeden dat de computer vervangen moet worden zonder de zekerheid dat daar de oorzaak in zit. Een kostbare reparatie zonder de garantie van de oplossing van het probleem.
Wie heeft hier ervaring mee??
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Niet altijd is de koelfan over het contactslot geschakeld, maar hij kan ook via een thermostaat direct op de accu zijn aangesloten.
Dan kan het gebeuren (zeker bij ‘s zomsers weer) dat na het afzetten van de motor de fan nog even doordraait tot het koelwater voldoende is afgekoeld.
Niks om je zorgen over te maken lijkt me, bij diverser benzine-varianten van de Paugeot 205 werkte het op dezelfde manier.
P.S. die dealer liep zeker al met de euro-tekens in zijn ogen…....
Dank je voor je bericht. In dit geval is de fan wel via het contact geschakeld want ‘s morgens, bij een koude motor, begint de fan direct te draaien na het aanzetten van het contact. Voorheen was dat niet het geval.
Er mee blijven rijden kan niet, in de winter zou de motor niet voldoende op temperatuur komen.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Lady schreef:
Er mee blijven rijden kan niet, in de winter zou de motor niet voldoende op temperatuur komen.
Waarom zou de motor niet op temperatuur komen, er zit toch een thermostaat in.
Is jouw C3 uitgevoerd met airco?
Zo ja, staat deze nu ingeschakeld?
De koelventilator wordt namelijk ook ingeschakeld bij “AIRCO AAN”.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Da’s inderdaad wel een test - wordt het anders met de airco uit? Van de andere kant: ook met de airco aan mag het ding niet blijven na-loeien, tenzij de motor ontzettend heet is. En ‘s winters zou dit inderdaad echt heel onhandig zijn.
Klinkt toch alsof er een themperatuur-voeler naar z’n grootje is.
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005
- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
Hoog tijd voor een andere dealer dus.
Welke regio of plaats zit je ?
eventueel via PB als je dat niet openbaar wilt maken.
Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.
Mijn C3 is met airco uitgevoerd. Airco aan of uit maakt niks uit, dat was 1 van de eerste dingen die we gecontroleerd hebben.
Ben niet bij een dealer met de auto maar bij een Citroen onderhoudsbedrijf in de kop van Noord-Holland. Hij probeert het in eerste instantie op te lossen met gebruikte onderdelen, die dollar tekens vallen wel mee.
Het probleem is dat wanneer we een (gebruikte) computer laten komen en het euvel is daarmee niet opgelost, we daar mee blijven zitten…
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Woon ook in de kop van NH.
Bij wie is jouw C3 in onderhoud?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Garage Rene in Breezand. Ben ik ook in onderhoud met mijn C5.
Hoezo?
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zo maar iets geks: onze C3 begon direct vanaf de start te loeien omdat het ribbelslangetje dat helemaal bovenop vooraan lek was. Dat spul verhard helemaal en kan dan een scheuren/breken. In eerste instantie was er niets aan te zien, totdat ik perongeluk tegenaan kwam. Toen zag ik dat er een breuk in zat. Ik heb het hele ding nu in de duck-tape zitten en het is over ... Ik ben er nog niet achter wat dat slangetje precies doet en waarom er dan een fan begint te loeien.
Dat lijkt op hetzelfde probleem! Ik heb net even snel gekeken maar kan het slangetje zo snel niet ontdekken. Wel een geribbelde slang waar elektra snoertjes doorheen lopen. En deze is over de hele lengte aan 1 kant al open.
Wat voor slang heb jij het over? Wat gaat daar doorheen?
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik ga morgen een fotootje maken - nu is het nogal nat en donker.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat zwart-witte ding is de slang die ik bedoel. Die is zwart, de tape om ‘m weer luchtdicht te maken is wit. Was even een snelle noodreparatie als test en het werkt. T.z.t. zet ik er nog wel weer netjes een nieuw slangetje op.
Onze auto is uit 2002 - geen idee of dit er bij jouw auto er precies zo uitziet. Maar in de buurt van deze slang zit een fan die erg veel kabaal kan maken.
Dank je wel!!
Uiteraard ziet het er bij mij anders uit onder de motorkap. Geen spoor van dat slangetje te bekennen..
Ben benieuwd waar dat slangetje precies voor dient, wellicht zit ie bij mij wat dieper onder de motorkap??
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Da’s dan weer een vraag voor de echte deskundigen ... Ik heb geen idee, ik ontdekte dit ook maar toevallig.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Lady schreef:Garage Rene in Breezand.
Bij mij in ‘t dorp dus, nou ja, eigenlijk buiten ‘t dorp.
Kom nooit bij ‘m, als ik het zelf niet meer red en dat komt niet zo vaak voor, dan hebben we eerst het forum en anders nog de dealer in Schagen, waar ik al meer dan 30 jaar contact mee heb.
Mag ik vragen waarom hij de computer (wordt hiermee de BSI bedoeld?) verdenkt en niet één van de sensoren in het koelsysteem?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986